bias afstellen VR70 II

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pieter ts

bias afstellen VR70 II

Bericht door pieter ts »

Hallo, ik ben nieuw in de hifi wereld. Ik ben van oorsprong een werktuigbouwer en geen elekktrotechnicus dus vergeef mij mijn onnozelheid in de electrotechniek. Ik wil mijzelf hier wel een beetje in ontwikkelen. Ik heb daarom een Dynavox VR 70II gekocht. Mocht ik iets door onwetendheid kapot maken dan is de ellende te overzien. Ik heb de versterker inmiddels voorzien van JJ buizen. Echter toen ik probeerde de bias af te stellen naar een waarde van 360 mV stuitte ik op een probleem. De buis rechtsvoor gaf met de potmeter dicht nog een spanning van 780 mV. De volumeknop staat dicht. De andere buizen waren eenvoudig af te stellen. Als ik de versterker uitschakel dan zie je wel dat de buis rechtsvooraan met de potmeter dicht eerder "dooft". Ik heb de versterker nu ongeveer 4 weken en deze heeft +/- 6 uur gespeeld. Wat zou het probleem kunnen zijn of doe ik iets fout?
bromfietser
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: bias afstellen VR70 II

Bericht door bromfietser »

Hier kan je het schema vinden:
http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=107098

Als je aan de potmeter draait, verandert dan de spanning of blijft ze 780mV?
Heb je al geprobeerd de buizen van plaats te wisselen, dan kan je zien of het probleem in de versterker of in de buis zit.
Plaats reactie