Noobvraag

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jordi

Noobvraag

Bericht door Jordi »

Beste zelfbouwers :)

Ik heb een vraag. Ik wil mijn eigen speakers gaan bouwen naar een ontwerp van Troels. Nu speelt het feit dat ik totaal geen kaas heb gegeten van scheidingsfilters en dus ook nooit zo'n ding in elkaar heb gesoldeerd. Mijn vraag is dan ook of jullie mij een website of boek kunnen adviseren waarin staat hoe ik zoiets het best kan doen. Stap voor stap uitleg hoe ik de tekening kan vertalen naar het uiteindelijke soldeerwerk. Ik hoef geen echte diepte kennis maar ik wil wel het filter fatsoenlijk in elkaar kunnen zetten. Misschien zien jullie dit iets heel fouts.... maar dat is dan jammer! haha Mezelf kennende zal ik gaandeweg toch meer willen weten maar dat is iig niet de hoogste prio!

Wie kan mij verder helpen?

Groet,
Jordi
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Noobvraag

Bericht door Martijn M »

Het is niet zo ingewikkeld. Als je hier het filter post, kunnen we je wel helpen.
Jordi

Bericht door Jordi »

Ok, de plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Troels soldeert alles vast op van die stroken. Ik neem aan dat die plaatjes waar je iets op vast soldeert niet onderling met elkaar verbonden zijn? Dit doe je weer met een koperdraad ofzo?

Dan nog even een beginnersvraag er overheen. Nu heb je hier al die losse filters. Hoe sluit je dit nu uiteindelijk aan op je speakerterminals?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

In eerste instantie moet je naar het filterschema kijken. Dat is in dit geval de bovenste afbeelding.

Je kunt het zien als drie afzonderlijke filters: één voor het laag, één voor het mid en één voor het hoog. Links boven staat de plus, links onder staat de min. Ik begin altijd met bouwen bij de plus. De componenten hebben geen richting, dus het maakt niet uit welk van de twee pootjes je neemt.

De overige plaatjes moet je meer zien als voorbeeld van hoe het fysiek opgebouwd kan worden. De metalen plaatjes hoef je niet te gebruiken. Deze plaatjes zijn niet met elkaar doorverbonden. De rode en blauwe lijntjes geven eigenlijk hetzelfde weer als de lijntjes die je ook in het filterschema ziet.

Als je alle afzonderlijke filters hebt gebouwd kun je de plus van de drie filters aansluiten op de plus van de luidsprekerterminals. De min van de filters sluit je aan op de min van de luidsprekerterminals. Zo simpel is het.
Jordi

Bericht door Jordi »

Ok dus als ik de rode "lijntjes" met elkaar verbindt en de blauwe zoals op het schema dan komt het goed. Je kan het dus rechtstreeks op elkaar solderen zonder de strip in het midden? Het is meer een handig tooltje?

De plussen verbind je met normaal luidspreker draad evenals de minnen? Zo ja, moet je hier dan ook nog rekening houden wat voor draad je neemt (kwaliteit)?

Ik las ergens dat iemand het houtenplaatje waar alles op vast gezet wordt in had gesmeerd met speciaal dempingsmateriaal. Is dit aan te raden of is het overdreven?

Troels gebruikt vaak componenten van Jantzen. Mag je dit straffeloos uitwisselen met b.v. Audyn componenten?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jordi schreef:
Ok dus als ik de rode "lijntjes" met elkaar verbindt en de blauwe zoals op het schema dan komt het goed. Je kan het dus rechtstreeks op elkaar solderen zonder de strip in het midden? Het is meer een handig tooltje?
Juist!
Jordi schreef:
De plussen verbind je met normaal luidspreker draad evenals de minnen? Zo ja, moet je hier dan ook nog rekening houden wat voor draad je neemt (kwaliteit)?
Vaak kun je componenten direct aan elkaar solderen zonder er een draadje tussen te zetten. Het handigst is het om de componenten op een stukje plaatmateriaal (bijv. een stukje MDF of bedbodem) om te kijken hoe je de componenten kunt rangschikken. Daarbij let je er op dat je zo min mogelijk draad nodig hebt (dat betekent minder solderen en een compacter filter) en dat de spoelen juist geplaatst zijn (Troels heeft een kort artikeltje hierover op z'n site). Het draad om de componenten met elkaar te verbinden is niet zo relevant. Het gaat hier om zeer korte stukjes.
Jordi schreef:
Ik las ergens dat iemand het houtenplaatje waar alles op vast gezet wordt in had gesmeerd met speciaal dempingsmateriaal. Is dit aan te raden of is het overdreven?
Dit is overdreven.
Jordi schreef:
Troels gebruikt vaak componenten van Jantzen. Mag je dit straffeloos uitwisselen met b.v. Audyn componenten?
Voor de condensatoren en weerstanden maakt het niet veel uit, maar let er bij de aanschaf van spoelen op dat je spoelen met de juiste Rdc (weerstand) neemt. Dat kan in sommige gevallen belangrijk zijn.
Jordi

Bericht door Jordi »

Bedankt. Ik weet voorlopig genoeg. Ga nu de spullen maar bestellen :)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”