Pagina 1 van 4

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 15:09
door RobertD
TheoK schreef:
IK ga me verdiepen in een riaa versterker.
Uiteraard buizen. Ben er nog uit wat een goeie is.
De ene zegt dit en de andere dat.
Ik heb nog 2 platenspelers staan die ik aan de praat wil maken.
Elders op het forum staat een schemaatje van Ah!Buis. Dat ga ik binnenkort eens aan de tand voelen.
Phono-Anne.jpg
Verder heb ik al een paar keer heel goede resultaten behaald met de PhonoDude van TriodeDick.

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 17:23
door VT4C
TheoK schreef:
IK ga me verdiepen in een riaa versterker. Uiteraard buizen. Ben er nog uit wat een goeie is. De ene zegt dit en de andere dat..
Inderdaad.
Onderstaand 1-voudige schema met passieve RIAA correctie geregeld gebouwd.

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 17:52
door TheoK
Bedankt voor de tips.
Het is toch uitproberen wat het beste is.
En het maakt toch ook uit wat voor element in de platenspeler zit?
Of maakt dat niet uit?

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 18:36
door Kappa7
Ja zeker maakt het element uit.

Een gewoon MM element kan je prima gebruiken om direct de versterker in te gaan.
Een MC met een hoge uitgangspanning 2.5mv gaat ook prima.
Wil je echter een MC gebruiken met een lage uitgangspanning dan heb je een step-up trafo nodig.
Gaat wel heel goed maar is een relatief prijzige oplossing.
Je kan dan ook nog overwegen om een Pre pre te bouwen op bassis van een J-fet.

Kortom het element bepaald het type versterker dat je kunt gebruiken.

Groetjes George

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 19:50
door TheoK
Het gaat om deze spelers.
De sony is een direct drive en vol automaat,en de onkyo heeft een snaar die vervangen moet worden.

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 20:42
door VT4C
Kappa7 schreef:
Je kan dan ook nog overwegen om een Pre pre te bouwen op bassis van een J-fet.
MC pre-pre kan ook actief met buizen; hier schema uit Audio & Techniek met de UCC85...
(De LM317 ruist, de LT1085 niet)

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 23:31
door Kappa7
Leuk ding die kende ik nog niet. :D

Ik heb altijd begrepen dat een ruisvrije MC trap niet mogelijk was met de buis.
Nu heb ik deze niet nodig maar dit is er wel weer een die ik even apart zet.

Groetjes George

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 2:31
door VT4C
TheoK schreef:
Bedankt voor de tips.
Het is toch uitproberen wat het beste is.
Waarom weer veel geld uitgeven en geld steken in...
HIER wordt complete phono kit aangeboden met ECC83/12AX7B voor minder dan € 60. Hoef je alleen nog voeding te maken.
Verkoper heeft schema bijgevoegd. Nadeel: RIAA correctie in tegenkoppeling.
TheoK schreef:
En het maakt toch ook uit wat voor element in de platenspeler zit? Of maakt dat niet uit?
Is herboven al uitgelegd. Neem aan (standaard) MD element.

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 2:37
door VT4C
Kappa7 schreef:
Leuk ding die kende ik nog niet. :D Ik heb altijd begrepen dat een ruisvrije MC trap niet mogelijk was met de buis. Nu heb ik deze niet nodig maar dit is er wel weer een die ik even apart zet. Groetjes George
De ruis kwam ditmaal uit de LM317. De LT1085 is van betere kwaliteit en geen ruis.
De UCC85 staat parallel, wat de Ri halveert, maar ook ruisniveau verlaagt.
Erg klankbepalend is de kwaliteit van de afsluitweerstand. (Heb nog 1 paartje Vishay 100R/0,3W. liggen.)

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 8:50
door TheoK
IK ga die van Anne eerst eens proberen.
De gloei voor dat buisje moet DC zijn?
En dan komt de plus op pin 9 en de min op 4 en 5?

Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: do 23 jun 2011, 9:17
door TheoK
Afgeleid van hier. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1531242

Gaan we hier verder.
Zal kijken wat ik aan onderdelen hier heb liggen.

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 9:32
door RobertD
VT4C schreef:
Kappa7 schreef:
Je kan dan ook nog overwegen om een Pre pre te bouwen op bassis van een J-fet.
MC pre-pre kan ook actief met buizen; hier schema uit Audio & Techniek met de UCC85...
(De LM317 ruist, de LT1085 niet)
Zijn die UCC85 buisjes nog een beetje goed verkrijgbaar?
Is dit een ECC85 met een andere gloeispanning?

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 11:40
door VT4C
RobertD schreef:
VT4C schreef:
Kappa7 schreef:
Je kan dan ook nog overwegen om een Pre pre te bouwen op bassis van een J-fet.
MC pre-pre kan ook actief met buizen; hier schema uit Audio & Techniek met de UCC85... (De LM317 ruist, de LT1085 niet)
Zijn die UCC85 buisjes nog een beetje goed verkrijgbaar?
O.a. hier te koop: € 5,60/$ 7,99. En momenteel hier, of hier, etc..
RobertD schreef:
Is dit een ECC85 met een andere gloeispanning?
Zie mijn UCC85/26AQ8 link. :idea:
In onderhavige schakeling is B+ voeding ook voor gloeispanning (24V. DC.).

UCC85/26AQ8 zelfs dusvan Mullard:

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 13:55
door VT4C
TheoK schreef:
IK ga die van Anne eerst eens proberen.
OK, zelfbouw is leuk, maar gezien de kosten mag deze kant en klare MD buizenphono-amp. ook overwogen worden. :P

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: do 23 jun 2011, 16:14
door Fokko
Ben het eens met VT4C, voor een Phonodude ben je minstens zo veel kwijt.

Zelfbouw is daarentegen wel veel leuker ;-)

Re: EL84PP HF10

Geplaatst: vr 24 jun 2011, 20:02
door TubeHead
RobertD schreef:
Verder heb ik al een paar keer heel goede resultaten behaald met de PhonoDude van TriodeDick.
Toch vind ik de Phonodude een flinke smeer geeft aan het laag... Merkte dat ook toen ik in Amersfoort was
en naar Kappa zn Phonodude heb geluisterd.. Later had je een andere Pre waar het hoog heel mooi was maar juist het laag ver te zoeken was. Daar toevallig nog Info over Kappa ?

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: za 25 jun 2011, 7:06
door Kappa7
Ha Tubehead,

De smeer in het laag kan ik niet echt plaatsen van de PD zeker niet als je naar de frequente karakteristiek kijkt van deze versterker.
PhonoDude Spec met cap op de buis met 1uf extra in de uitgang en betere voeding op de gloei 12-10-2010.JPG
Je kunt hier goed zien dat deze behoorlijk recht is vanaf 20Hz.
De zelfde meting van de andere versterker die ik als eens besproken in het onderstaande draadje.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12575
Die ziet er dan ook zo uit. waar bij de de overlay niet het ander kanaal laat zien maar het verschil in gebruikte grid weerstand was verhoogd van 470r naar 1K
De uitgebreide draad van die versterker kan je hier vinden
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=15226.0
KT7 verschil tussen 1k en 470 4-12-2010.JPG
Je ziet dus dat die versterker behoorlijk af valt in het laag.
Dat heeft hier veel met de ingang impedantie van de VV te maken waar deze aan hing terwijl deze meting werd uitgevoerd.
Die was 10K en dan is dit ontwerp gewoon niet geschikt.
Met de huidige VV gaat het beter die is 100K.
Toch heb ik besloten de onderdelen van deze Riaa te gaan recyclen en de PD te blijven gebruiken maar daar kom ik later in een ander draadje op terug.

Groetjes George

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 10:59
door TheoK
Nou ik heb hier en daar wat rondgekeken.
De meeste preamps hebben een 14 volt tap op de trafo.
En nu zit er op mijn nieuwe hammmond geen 14 volt.
Zijn er preamps die gewoon op 6.3 volt gloei draaien?

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:09
door VT4C
TheoK schreef:
Nou ik heb hier en daar wat rondgekeken.
De meeste preamps hebben een 14 volt tap op de trafo.
En nu zit er op mijn nieuwe hammmond geen 14 volt.
Zijn er preamps die gewoon op 6.3 volt gloei draaien?
Ja, diverse gebouwd. Wel gelijkgericht.
Wanneer je gloei gelijkricht, moet je wel voldoende Amp. hebben. Maar met de meeste voed. trafo's geen punt.

Bouwde meestal passive RIAA phono amps. met per kanaal 1x 6SL7, 5751 of 6072A aan de ingang en dezelde buizen aan de uitgang of 6SN7. Die gebruiken weinig stroom (2x 0,3mA of 2x 0,6mA).
CRC meestal met enige 4.700uF/16V. elko's.

Nadeel van overgedimensioneerde voed. trafo's kan nog wel eens grotere strooiveld zijn, waar de phono-amps. erg gevoelig voor zijn (gain 40-44 dB).

PS
De gelijkrichtbuis EZ90 (6X4, 6X5) is super in phono-amps; Audio-Note past die ook altijd toe.

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:16
door TheoK
VT4C schreef:
Nadeel van overgedimensioneerde voed. trafo's kan nog wel eens grotere strroiveld zijn, waar de phono-amps. erg gevoelih voor zijn (gain 40-44 dB).

Daarom zat ik er aan te denken om de voeding apart te bouwen in.
Maar ik heb nog geen schema gevonden die op 6,3 volt gloei draait.

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 11:32
door RobertD
Wanneer je het schema van Anne gebruikt kun je de ECC83's op 6,3V gloeien.
Gebruik Shottky diodes om de gloeispanning gelijk te richten en zet een dikke elco over de gelijkgerichte spanning. Je houdt dan na gelijkrichting en bij belasting door vier buisjes wel weer 6,3V over.

Plaats op het buisvoetje nog een klein condensatortje over de gloei om de laatste stoorsignalen te onderdrukken.
1nF ofzo.

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 15:31
door TheoK
Dan ga ik voor Anne zijn ontwerp.
De diodes heeft Conrad ook heb ik gezien.
Ga er binnenkort mee aan de gang.

Misschien dat Anne nog een voeding erbij maken kan :?:

Ik wil hem toch op een houten frame hebben.
Op dezelfde manier als mijn HF10.
En dan wat je zegt Robert de binnenkant bekleden met printplaat.
Daar zie je aan de buitenkant toch niks van.

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: ma 11 jul 2011, 21:29
door VT4C

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 23:39
door Ah!buis
'nAvond altegader :D
na wat zoeken en puzzelen een voorstel voor voeding+voorv. met de trafo die Theo overheeft.Er waren ook nog wat E81CC dacht ik,dus die kunnen als kathodevolger best dienen (redelijk steil).Ook maar verschillende ingangen voorzien +volumeregeling,kan de versterker verder weg staan.Hoeft er natuurlijk niet bij :( .
De spanningen bij de C's zijn de laagst/gangbaar en groter geeft niks.Bij de gelijkrichtdiodes staan twee verschillende types,alleen omdat beide kunnen :-s .
Geen EZ81 omdat dan de spanning te laag uitvalt om nog die stabilisatie erachter te kunnen hebben :o .
Als er hier of daar iets scheef (ik ben per slot de paus niet :lol: ) zit zal ik dat vast wel horen :wink: .
Zou eigenlijk ook nog moeten vertellen wat me bezielt om die RIAA zo te willen doen,maar nu wat laat geworden :^o .Volgende keer misschien,tenzij ik het zelf niet meer weet :sure: .
Anne

Oh ja,1mF=1000µF :?

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Geplaatst: do 14 jul 2011, 7:15
door TheoK
Zo Anne. Jij bent even lekker bezig geweest zeg. :wink:
Enorm bedankt voor de moeite die je ervoor gedaan hebt.
Dit wordt een enorme uitdaging voor mij.
Er zullen best nog wel veel vragen komen.
Maar we gaan ervoor.