Low-Budget-Sub-Sat gezocht (LoBuSuSa)
Moderator: Beheerdersteam
Low-Budget-Sub-Sat gezocht (LoBuSuSa)
Hallo allemaal,
Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van mijn ouders. Ze willen graag andere speakers hebben die beduidend kleiner zijn dan de kasten die nu aan de muur hangen (van die goedkope Aldi-speakers). Aangezien ze ook aan een stukje erfenis denken, is het budget vastgesteld op € 200,00. Ik weet het, het houdt niet over, maar ik zal het ermee moeten doen.
Het mag een zelfbouw set zijn (wat mij met ongevraagd werk opzadelt), maar de voorkeur gaat uit naar een "winkelset".
De ruimte waar alles in komt te spelen is een 30-35m², maar het is geenszins de bedoeling om de ramen ermee te laten trillen. Het voornaamste doel is dat de grote bakken van de muur af komen.
Ik dacht zelf al aan een sub-sat set, omdat je op die manier toch nog redelijk wat laag kunt realiseren.
Ik heb zelfs al gekeken naar een gebruikte Acoustimass 5 set. Ik kan me nog herinneren dat die behoorlijk goed klonken vroegah. Helaas hebben de units in de sub-module schuimranden, waardoor deze eigenlijk afvallen. Of iemand moet mij ervan kunnen overtuigen dat dit een type schuim is dat niet verweert.
Alle suggesties zijn welkom.
Groeten,
Mischa
Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van mijn ouders. Ze willen graag andere speakers hebben die beduidend kleiner zijn dan de kasten die nu aan de muur hangen (van die goedkope Aldi-speakers). Aangezien ze ook aan een stukje erfenis denken, is het budget vastgesteld op € 200,00. Ik weet het, het houdt niet over, maar ik zal het ermee moeten doen.
Het mag een zelfbouw set zijn (wat mij met ongevraagd werk opzadelt), maar de voorkeur gaat uit naar een "winkelset".
De ruimte waar alles in komt te spelen is een 30-35m², maar het is geenszins de bedoeling om de ramen ermee te laten trillen. Het voornaamste doel is dat de grote bakken van de muur af komen.
Ik dacht zelf al aan een sub-sat set, omdat je op die manier toch nog redelijk wat laag kunt realiseren.
Ik heb zelfs al gekeken naar een gebruikte Acoustimass 5 set. Ik kan me nog herinneren dat die behoorlijk goed klonken vroegah. Helaas hebben de units in de sub-module schuimranden, waardoor deze eigenlijk afvallen. Of iemand moet mij ervan kunnen overtuigen dat dit een type schuim is dat niet verweert.
Alle suggesties zijn welkom.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 18 jun 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Sub-sat setje gezocht
Hoe groot mag het dan maximaal wel zijn?
Hebben ze wel een degelijke versterker?
Hebben ze wel een degelijke versterker?
Hey Bart,
Ik heb het nog niet gehad over afmetingen, maar mijn moeder zeurt al een jaar of 20 over de afmetingen van die Aldi-bakken. Hoe kleiner hoe beter zou ik bijna zeggen, meer in de trant van zo'n Acoustimass set. Kastjes van een liter of 5-8 zullen geen probleem zijn denk ik.
De versterker die ze hebben is een fatsoenlijke Philips van een Watt of 60 continue. Die moet dat dus wel kunnen trekken. Ik draai in de garage op een set SS-3050 van Sony met een Philips 2x40W per kanaal en dat gaat best goed, ondanks dat het ding zo'n 25 jaar oud is.
Groeten,
Mischa
Ik heb het nog niet gehad over afmetingen, maar mijn moeder zeurt al een jaar of 20 over de afmetingen van die Aldi-bakken. Hoe kleiner hoe beter zou ik bijna zeggen, meer in de trant van zo'n Acoustimass set. Kastjes van een liter of 5-8 zullen geen probleem zijn denk ik.
De versterker die ze hebben is een fatsoenlijke Philips van een Watt of 60 continue. Die moet dat dus wel kunnen trekken. Ik draai in de garage op een set SS-3050 van Sony met een Philips 2x40W per kanaal en dat gaat best goed, ondanks dat het ding zo'n 25 jaar oud is.
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Geen idee wat het formaat is van die "Aldi-bakken" vandaar dat ik het vraag
(Überhaupt wat "Aldi-bakken" zijn
)
Die Philips is stereo neem ik aan?
Heeft die toevallig nog een pre-out (of een subwoofer uit)?
(Überhaupt wat "Aldi-bakken" zijn
Die Philips is stereo neem ik aan?
Heeft die toevallig nog een pre-out (of een subwoofer uit)?
Tsja, hoe groot zullen ze zijn? Ik schat die Aldi-dingen (zijn echt ooit bij de Aldi of zoiets gekocht) op zo'n 40x25x60cm.
De versterker heeft geen sub-uit, dus de sub mag aktief zijn, als hij maar een speakersignaal kan verwerken.
Groeten,
Mischa
De versterker heeft geen sub-uit, dus de sub mag aktief zijn, als hij maar een speakersignaal kan verwerken.
Groeten,
Mischa
Wat dacht je van zo'n Logitech 2.1 setje voor bij de PC? De wat duurdere varianten daarvan zijn best leuk. Nadeel is misschien dat er niet zoveel inputs opzitten.
Bedankt voor de tip Ronkel, maar die hebben meestal geen speaker input. De versterker heeft geen pre-out.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die ik gehoord heb waren allemaal nogal aan het pompen.Ronkel schreef:Nadeel is misschien dat er niet zoveel inputs opzitten.
Niet om aan te horen
@Misha
Je hebt dus in feite 200 euro voor twee sats en een subwoofer + subamp.
Volgens mij moet dat voldoende zijn om iets van een Mivoc Subwoofer (8" of 10") te nemen met een AM80 plus een paar leuke breedbanders.
Ik weet niet hoeveel haast het heeft, maar die Mivoc subwoofers kom je nog weleens tegen op Marktplaats voor heel weinig (50 euro incl versterker)
Afstemming is meestal niet zo goed, maar een nieuw kistje/ontwerp is zo gemaakt.
Als je helemaal geluk hebt, vind je een oudere Mivoc subwoofer met nog de AM120 in (ipv de AM80)
Maar wellicht is dat allemaal wat teveel hoor
Goed idee Bart,
Ik heb er niet al teveel haast mee, maar ik weet morgen hoe mijn ouders over die vraag denken. Die mivoc's zijn misschien nog niet zo'n slecht idee. Ik heb hier zelf een Mivoc SW-1000A staan en die bevalt eigenlijk prima. Alleen moet je dan ook een setje breedbanders hebben die tot een hertz of 200 in te zetten zijn.
In principe hoeft er niet persé een subamp bij als ik een dubbelspoels sub heb of een passief filter in de sub zoals dat bij die Acoustimass setjes ook altijd was.
Groeten,
Mischa
Ik heb er niet al teveel haast mee, maar ik weet morgen hoe mijn ouders over die vraag denken. Die mivoc's zijn misschien nog niet zo'n slecht idee. Ik heb hier zelf een Mivoc SW-1000A staan en die bevalt eigenlijk prima. Alleen moet je dan ook een setje breedbanders hebben die tot een hertz of 200 in te zetten zijn.
In principe hoeft er niet persé een subamp bij als ik een dubbelspoels sub heb of een passief filter in de sub zoals dat bij die Acoustimass setjes ook altijd was.
Groeten,
Mischa
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
setje black beauties in elkaar batsen? voor vaderdag zal t wel niet meer lukken, maar het is vast een stuk beter dan waar je mee aan kwam toen je 8 was 
edit: ik heb nog wel m'n allereerste zelfbouw setje staan: de IT colibri met sub. de sats zijn een 2weg met 8cm 'woofers' in zilver, de passieve sub (stereo maar in 1 kast) heeft 2 13cm woofertjes en is zwart. ik kan wel nostalgisch blijven kijken naar die dingen op de kast, maar de kans dat ik ze ooit nog ga inzetten is minimaal....
edit: ik heb nog wel m'n allereerste zelfbouw setje staan: de IT colibri met sub. de sats zijn een 2weg met 8cm 'woofers' in zilver, de passieve sub (stereo maar in 1 kast) heeft 2 13cm woofertjes en is zwart. ik kan wel nostalgisch blijven kijken naar die dingen op de kast, maar de kans dat ik ze ooit nog ga inzetten is minimaal....
Jammer dat ik er toen nog geen "opdracht" voor had gekregen (dan had ik ze kunnen beluisteren), maar het is inderdaad wel een idee. Nog tips betreffende een subje wat erbij zou kunnen?Henkjan schreef:setje black beauties in elkaar batsen?
Ik kan hierbij wel dure onderdelen voor een filter gaan kopen, maar voor iets meer heb ik dan een versterker met crossover (of in elk geval een LPF).
Zou een W8-740 een beetje te combineren zijn? Misschien is er nog een leuk setje breedbanders uit je Tangband asortiment te halen? Ik weet niet hoe die W8 bijvoorbeeld in een bandpass of BR zou presteren? Wellicht dat een setje W4-655A voldoende in huis heeft om hier een compacte BR mee te bouwen? Een compleet TB-setje lijkt me wel leuk. Voor een plate-amp tel ik zo'n € 50,00 (eventueel gebruikt), dus dan zou het toch wel moeten lukken voor het gestelde budget.
O ja, de muziek die erop gedraaid wordt: voornamelijk achtergrond en af en toe tiroler (sorry mensen, het is niet anders), dus als er een beetje punchy laag (bastuba) uit het setje zou komen, zou dat erg mooi zijn.
Na wat rondgespeurd te hebben kom ik op het volgende:
CT218 als mid-hoog
Naar een subje zoek ik nog. Ik zie overigens 3 versies van de W8-740, de p, q en c. Wat zijn hier de verschillen en welke is de meest gangbare?
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 18 jun 2011, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Low-Budget-Sub-Sat gezocht (LoBuSuSa)
Bedenk wel dat die W8-740 flink in prijs gestegen is heh!!!!!
Voor dat bedrag heb je zelfs een 10" Mivoc (en volgens mij zelfs een SLS)
Voor dat bedrag heb je zelfs een 10" Mivoc (en volgens mij zelfs een SLS)
Aha, op de site van HJ zie ik hem voor € 75,00 staan. Is hij zoveel gestegen dan?
Een Mivoc kan natuurlijk ook, ik ben nog zoekende, dussssssss
Bedankt voor de tip Bart.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die W8-740 was eerst 50-60 euro.mischa72 schreef:Aha, op de site van HJ zie ik hem voor € 75,00 staan. Is hij zoveel gestegen dan?
Groeten,
Mischa
De W6-1139 was eerst 40-50 euro.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de curve is prima, maar de poort wordt onmogelijk langmischa72 schreef:Ik weet niet hoe die W8 bijvoorbeeld in een bandpass .... zou presteren?
en BR, zie deze:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=5264
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik vraag me sowieso af of de gevoeligheid van een bandpass (of een BR) wel voldoende is om dat passief te doen.
Passief filteren is sowieso een no-go
Een versterker zul je denk ik sowieso wel moeten hebben.
Goedkoopste blijft die 80W Mivoc/Conrad sub-amp.
Je zou eventueel kunnen vragen/kijken wat voor type subwoofer dit is:
http://link.marktplaats.nl/456096296
Passief filteren is sowieso een no-go
Een versterker zul je denk ik sowieso wel moeten hebben.
Goedkoopste blijft die 80W Mivoc/Conrad sub-amp.
Je zou eventueel kunnen vragen/kijken wat voor type subwoofer dit is:
http://link.marktplaats.nl/456096296
Nou, ik geloof dat ze er al uit zijn. Ze zagen eigenlijk geen heil in zelfbouw en wilden op zoek gaan naar een klein speakersetje. Bij Mediamarkt hadden ze een setje zien stan van rond de € 100,00. Ik heb ze maar medegedeeld dat ze dan voor ca € 50,00 rommel in huis halen en voor de rest iets wat op een geluidproducerende bron lijkt.
Zoals het er nu uiziet gaan ze het eerst eens proberen met een receiver en surroundset die ik hier nog heb liggen (helemaal vergeten dat ik die nog had) bestaande uit een Philips FR740 en de speakerset behorende bij een MX965 set met de enige echte WOOX subwoofer
. Ach, als het voor hun voldoende is sparen ze zich weer wat centjes uit.
In elk geval bedankt voro het meedenken. Mocht het op niets uitlopen, meld ik me weer.
Groeten,
Mischa
Zoals het er nu uiziet gaan ze het eerst eens proberen met een receiver en surroundset die ik hier nog heb liggen (helemaal vergeten dat ik die nog had) bestaande uit een Philips FR740 en de speakerset behorende bij een MX965 set met de enige echte WOOX subwoofer
In elk geval bedankt voro het meedenken. Mocht het op niets uitlopen, meld ik me weer.
Groeten,
Mischa
- bartsegers
sattelietjes:
http://mivoc.de/schnaeppchen/details-re ... %20schwarz
subke:
http://mivoc.de/schnaeppchen/details-b- ... schwarz%20(optische%20B-Ware)
subke:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je kunt anders ook even bij http://www.bluesound24.com kijken.
Die heeft ook goedkoop spul
Die heeft ook goedkoop spul
Goeie tip Bart, ik ga het eens met ze overleggen. Vooral de high-power ingang op de sub is ideaal. Vermoedelijk zit er dan ook nog een filter tussen.bartsegers schreef:sattelietjes:
subke:
@andere bart
Groeten,
Mischa