Nieuwe Pushpull versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Nieuwe Pushpull versterker

Bericht door Pcdg »

Hallo allemaal,

Dit project begint waar dit project is gëeindigd. Een mooie spelende EL84 pushpull versterker in een gesloten kast met, helaas, een onuitroeibare brom. Dat bleek later een mechanische brom te zijn en alles te maken te hebben met de kwaliteit van de voedingstrafo. Leermoment: álle trafo's moeten van onbesproken kwaliteit zijn en niet alleen de uitgangen. :)

Omdat ik het zicht op de buizen mis heb ik onlangs de knoop doorgehakt om de versterker opnieuw te bouwen. Met een degelijke voedingstrafo en in een 'on-top' montage naar Amerikaans model. Ditmaal ga ik ook echt gebruik maken van de 16GK6 buis waar ik nog een voorraad NOS Philips van heb liggen. Voor wie niet heeft opgelet: dit is gewoon een EL84 met een andere gloeistroom en pinout.

De voorbuisjes moeten daar natuurlijk een beetje bij passen. Daarom heb ik een paartje NOS 20EZ7 gekocht. U raadt het al: dat is een ECC83 met een andere gloeistroom en pinout. Deze buisjes zijn van Westinghouse, maar op internet lees ik dat ze bijna allemaal te herleiden zijn tot de Mullard fabrieken. Dat is iets waar ik mee kan leven.

Dan iets over de trafoset. De voedingstrafo is een hele degelijke Duitse oldtimer afkomstig uit een Siemens Klangfilm versterker. Hij heeft drie gloeispanningswikkelingen met middentaps waardoor ik met slim dooverbinden heel dicht bij de gevraagde 16 en 20 volt kom. De enkele hoogspanningswikkeling levert 250 volt en dat is voor gelijkrichting met vier snelle dioden heel mooi. De uitgangstrafo's zijn het enige onderdeel van betekenis wat ik heb moeten kopen en daarom heb ik maar even doorgepakt. Het zijn trafo's van Hammond met een primaire impendantie van 7700 ohm. Dat is een minimale en acceptabele misaanpassing ten aanzien van de 8k die er normaal voor staat.

En omdat plaatjes veel leuker zijn dan een lap tekst heb ik alle onderdelen maar even op de bodemplaat geplaatst. Met een beetje fantasie levert dat al een aardig beeld op.

Binnenkort meer,

Paul
Bijlagen
opbouw en lay-out van de versterker
opbouw en lay-out van de versterker
20EZ7 buisjes
20EZ7 buisjes
AatV

Re: Nieuwe Pushpull versterker

Bericht door AatV »

Hi pcdegoede,

Ik zie dat je buizen gebruikt met een gloeispanning van 16 en 20 volt en dus een grotere kans op brom. De 20EZ7 wordt in de datasheets vermeld wordt als een audiobuis en ik neem aan dat er door de producent maatregelen getroffen zijn om brom te vermijden, bijvoorbeeld door het gebruik van getwiste gloeidraden, want ik zie dat er verder geen afscherming is.
Ik begrijp dat je eens wat anders wil gebruiken als de obligate EL84 en ECC83 (ik heb dat ook!), maaar ik denk dat je het jezelf wat moeilijker maakt om je versterker bromvrij te krijgen.
Heb je al ideen over de fasedraaier?

Succes en groeten,

Aat
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Beste Aat,

Om eerlijk te zijn: daar had ik nog geen moment over nagedacht. Ik heb mij niet gerealiseerd dat brom blijkbaar evenredig toeneemt met de spanning. klinkt echter wel logisch. Laten we het zien als een experiment. Werkt het niet, dan kan de gloeispanning voor de voorversterkerbuizen worden gelijkgericht of ik vervang ze toch weer voor ECC83 buizen. Ik heb de 16GK6 buizen in een SE schakeling gehad en die was doodstil. De signaal-bromverhouding is daar natuurlijk ook al gunstiger.

Over de schakeling Ik bouw gewoon klakkeloos naar het schema van Peter van Willenswaard. Bewezen en goed! :)

mvg, Paul
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha, weer eens een echte versterker, leuk! (en dan nog niet eens vanwege de buizen). Je was me voor, maar als de gloei problemen oplevert kun je die inderdaad toch DC maken? Succes met de bouw!
TheoK

Bericht door TheoK »

Jaja. De buizen zijn weer in opmars op het forum.

Succes met de bouw Paul.
Ik gebruik ook Hammond UGT's op mijn EL34.
Gewoon een goeie UGT.

En idd. :foto:

Ook dit blijf ik volgen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Bedankt voor alle succeswensen. De eerste stap is nu het zagen en boren van alle gaten in de bovenplaat.

@Aat (of anderen), ik neem altijd twee weerstanden op van 220 ohm in het gloeidraadcircuit die samengevoegd naar aarde gaan. Zou ik voor deze hogere gloeispanning nu ook een andere weerstandswaarde moeten nemen of maakt dat niets uit?

Groeten,

Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ha Paul,

Leuk dat je weer aan het bouwen bent. ( Wat heb je trouwens met die poolse trafo's gedaan?? )

Je kunt ook best wat hogere weerstandswaardes gebruiken hoor, dat maakt niet zo gek veel uit. Het gaat erom dat het potentiaal van de gloeispanning zich netjes rond de nul verdeelt. Ik heb weleens een klein potmetertje van 1k toegepast.
Reken even de stroom uit die door de weerstandjes gaat, in verband met het eventueel warm worden van die ontbrom weerstanden.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dankjewel Robert. Ik zal de weerstandjes qua wattage groot genoeg nemen.

De Poolse trafo's zijn door een forumlid overgenomen. Wie weet horen we er binnenkort wel iets van. Over de uitgangen was ik overigens erg tevreden. Ik zou ze zo weer gebruiken, maar ik was ook nieuwsgierig naar de kwaliteit van Hammond en daarbij spreken de looks mij erg aan vandaar...

groeten, Paul
klusser

Bericht door klusser »

Suc6 met bouwen!

Hammond is altijd zwaar uitgevoerd, dus dat zal zeker goed komen. !
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat die twee weerstanden bij de gloeidraden betreft,helemaal weglaten zou ik zeggen.Die zijn bedoeld om de draden symetrisch tov de massa zetten.Kan ook met een middenaftakking op de gloeiwikkeling van de trafo.
In dit geval 3x6,3V=18,9V goed voor de 20V buisjes met het midden van de middelste 6,3V wikkeling aan massa.
Je kunt zelfs proberen of een andere aftakking minder brom geeft :o .
Die trafo is vermoedelijk voor 220V en met de 230V wordt die 18,9V een kleine 20V 8) .
De eindbuizen met 16V 300mA zijn eigenlijk voor serievoeding,dwz die 16V is minder belangrijk dan de 300mA.
Ik zou ze ook aan die (bijna)20V hangen met elk een serieweerstand van 12ohm(2W).
Anne
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Bedankt voor de suggesties Anne,

De trafo heeft gelukkig een 240 volt aftakking en maar liefst vier laagspanningstaps. Er komen wel een paar rare spanningen uit. Drie keer 6,6 tot 6,8 volt (en dat met de primaire aangesloten op 240 volt) en 1 keer 6,3. Het een en ander heeft wellicht met belasting te maken. In ieder geval kan ik de zaak zo aan elkaar knopen dat er een gloeispanningslijn van 16,3 en een van 19,6 ontstaat. Niet alle laagspaningstaps zijn met even dik draad gewikkeld, maar het totale gevraagde vermogen is niet meer dan 1,4A.

mvg, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ik heb voor mijzelf geen deadline gesteld voor dit project dus ik bouw in een rustig tempo verder. Stand van zaken momenteel: de gehele bovenplaat is gezaagd. Voor de leuk heb ik even alle trafo's, elco's en buizen er in gezet. het resultaat levert geen bijzonder origineel gezicht op, maar het is wel exact wat ik voor ogen had. We gaan maar weer rustig verder met het mechanische werk.

mvg, Paul
Bijlagen
DSC02599.jpg
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ik heb ook mijn paartje 20EZ7 van Westinghouse mogen ontvangen. Daarbij is er in ieder geval één tegenvaller: het is geen paartje. Dat wil zeggen: de constructie van de twee buizen verschilt. Het ene exemplaar heeft Anodes a la Philips, met twee van die geribbelde vakjes. De andere heeft de anode-doosjes haaks op de platte vlakken. Waarschijnlijk hoor je daar niets van, maar visueel wil je liever een tweeling voorop je buizenversterker.

Daarnaast hebben beide buizen een soort onderbuik ter hoogte van de plek waar de glaskolf op de voet is geglazuurd. De constructie lijkt wat meer met de franse slag te hebben plaatsgevonden dan wat ik van bijvoorbeeld Philips of Duitse buizen ken. Wellicht is dat typisch Amerikaans of anders gewoon toeval.

mvg, Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat ziet er fraai uit Paul. Heb je dat chassis zo gekocht, of zelf gemaakt?

Je gaat de klemmen van die elco's toch wel onder de bovenplaat zetten hè?

Wat is de 20EZ7 voor buis? Is dat de stuurtrap voor de eindbuizen?
Ik zal nog eens terugbladeren of ik een schema zie staan.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ha die Robbert,

De 20ez7 is een ecc83 voor 100 mA, 20 volt gloeistroom. Eigenlijk een ucc83, maar die bestaat niet. Het schema wordt dat van Peter van Willenswaard.

Tja die elcoklemmen... Ik ben niet de eerste die het zo doet. Ik vind het wel leuk industrieel eigenlijk. Voordeel is ook dat het gat niet perfect rond hoeft te zijn. Maar ik zal de opstelling benedendeks ook nog eens proberen hoor!

Groet, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Het chassis is overigens gekocht en al eens gebruikt. Ik heb voor dit project een nieuwe bovenplaat laten knippen uit 2mm aluminium. Alle gaten heb ik uitgezaagd met een figuurzaag.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

pcdegoede schreef:
Ha die Robbert,

De 20ez7 is een ecc83 voor 100 mA, 20 volt gloeistroom. Eigenlijk een ucc83, maar die bestaat niet. Het schema wordt dat van Peter van Willenswaard.

Tja die elcoklemmen... Ik ben niet de eerste die het zo doet. Ik vind het wel leuk industrieel eigenlijk. Voordeel is ook dat het gat niet perfect rond hoeft te zijn. Maar ik zal de opstelling benedendeks ook nog eens proberen hoor!

Groet, Paul
Industrieel, dat is een goede Paul :D even netjes maken, benedendeks horen ze. Ziet er verder goed uit, mooie lage kast, ruim opgebouwd, dat komt wel goed.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Nou, vooruit dan maar. Als jullie er niet goed van kunnen slapen draai ik de elcoklemmen wel om. :lol:

Ik ga mijn best doen om het netjes af te werken. De bovenplaat wordt netjes afgebraamd, geschuurd en zwart gespoten. Je moet later geen spijt krijgen van alles alles wat je niet gedaan hebt op het moment dat het eigenlijk niet meer kan....

mvg, Paul
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

pcdegoede schreef:
Nou, vooruit dan maar. Als jullie er niet goed van kunnen slapen draai ik de elcoklemmen wel om. :lol:

Ik ga mijn best doen om het netjes af te werken. De bovenplaat wordt netjes afgebraamd, geschuurd en zwart gespoten. Je moet later geen spijt krijgen van alles alles wat je niet gedaan hebt op het moment dat het eigenlijk niet meer kan....

mvg, Paul
Precies. Heb met de KT88 eerst de topplaat niet helemaal goed gekregen. Valt niet op straks dacht ik, laat maar zitten. Valt dus wel op :mrgreen: heb alsnog het hele ding weer uit elkaar gehaald en opnieuw gespoten, tot íe wel 100% was. Moraal van het verhaal, beter vooraf het helemaal naar de zin maken.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Barry2001 schreef:
pcdegoede schreef:

mvg, Paul
Precies. Heb met de KT88 eerst de topplaat niet helemaal goed gekregen. Valt niet op straks dacht ik, laat maar zitten. Valt dus wel op :mrgreen: heb alsnog het hele ding weer uit elkaar gehaald en opnieuw gespoten, tot íe wel 100% was. Moraal van het verhaal, beter vooraf het helemaal naar de zin maken.
Dit soort dingen zouden eigenlijk in een sticky moeten staan onder de kop: ervaringswijsheden van bouwers. Niet alles vind je in een boekje.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds wat in dubio met betrekking tot het type buisjes wat ik voor de eerste trap/fasedraaier wil gaan gebruiken. Het paartje 20EZ7 kan daar heel goed, ik hoor echter ook signalen van mensen die bij voorkeur geen noval dubbeltriodes meer gebruiken maar de octal 6sl7 en 6sn7 (of afgeleiden) prefereren.

Op dit moment zou ik de boel nog kunnen veranderen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie 6sl7 in de eerste trap en EL84 in de eindtrap? Het is wellicht een malle combinatie van octal voorversterkingsbuizen en noval eindbuizen, maar in de zelfbouw is natuurlijk alles geoorloofd. Ik wil het schema van Peter van Willenswaard gebruiken wat hij heeft toegepast op de HF09 van Philips.

Ik hoor het wel.

mvg, Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zeg ECC83 of 5751.
Octal stuurbuizen bij EL84's is cosmetisch gewoon een gedrocht.
Die met 20V gevoede gloeispanningen is vragen om brom, Paul.

Wanneer je octal gaat gebruiken, dan moet je de 6V6 als eindbuis nemen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef:
Ik zeg ECC83 of 5751.
Octal stuurbuizen bij EL84's is cosmetisch gewoon een gedrocht.
Die met 20V gevoede gloeispanningen is vragen om brom, Paul.

Wanneer je octal gaat gebruiken, dan moet je de 6V6 als eindbuis nemen.
Echt mooi is het inderdaad niet, dat ben ik met je eens. Die 20 volt bij gebruik van de 20EZ7 zou ik altijd met gelijkspanning aanleveren hoor. Dat risico op brom ga ik helemaal niet nemen.

Ik houd het inderdaad bij noval. Dan kan ik binnen die begrenzing nog alle kanten uit. De 20EZ7 vervangen door ecc83, 5751 of 6N2P-EV (heb ik ook nog liggen), is dan altijd nog goed mogelijk.

Bedankt voor de suggesties,

Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Lekker bouwen, Paul. Het is echt hobby-weer.

Overigens heb ik over die 6N2P weinig goede berichten gelezen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Over de 6N2P lees ik altijd veel gemengd nieuws. Ik hoor wel eens dat de buis een forse inspeeltijd heeft en na een tijdje aangenamer gaat presteren. Wellicht geven veel gebruikers de buis die kans niet, wellicht is het een kwestie van wennen aan het geluid. Wie zal het zeggen. Die van mij hebben de vijftig urengrens ook nog niet bereikt...
Plaats reactie