Pagina 1 van 1

Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 19:01
door tigradekat
Hallo allen,

Ik lees al tijden mee op dit forum, en speel al jaren met de gedachte om een eigen set luidsprekers te maken. Ongeveer 3 maanden geleden heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de houtwerf gereden.

Aangezien fineren me erg tricky lijkt om echt mooi te krijgen zonder ervaring, heb ik besloten de kasten van massief eiken timmerpanelen te maken. Het front is van 30mm eiken, de rest van 18mm eiken panelen. Om de werking van het hout tegen te gaan is de binnenkant volledig gespoten en komt op de buitenzijde een coating van Rigostep Skylt 2 componenten lak. Deze lak is ultra mat en geeft geen verdonkering van het hout. Precies wat ik zoek!

Om eerlijk te zijn viel het mee helemaal niet mee om met massief eiken te werken: De panelen trekken enigszins krom na het zagen, en hebben 2 weken persen nodig gehad om weer recht te trekken. Tijdens de verlijming moest ik erg uitkijken om alles haaks te houden. Ook was de zagerij zo vriendelijk geweest om één zijpaneel scheef te zagen. Daar kwam ik pas achter nadat ik anderhalve kast inelkaar had zitten... Gelukkig kreeg ik zonder problemen zoveel nieuw hout als ik nodig had, maar in principe kon ik weer opnieuw beginnen.

De nieuwe panelen heb ik allemaal met 10mm overmaat laten zagen. Na het verlijmen met lamello's heb ik vervolgens met een kantenfrees de panelen perfect op maat gefreesd.

Ik moet zeggen dat ik trots ben op het voorlopige resultaat in aanmerking genomen dat ik hiervoor nog nooit een bovenfrees of lamellofrees in de hand had gehad :-) Ik heb tijdens de bouw zo enorm veel geleerd, ook door stommiteiten waardoor ik een niet standaard oplossing moest zien te verzinnen. Mede door dit forum ben ik er toch redelijk in geslaagd een mooi resultaat neer te zetten.

Hier wat foto's. Ik heb er nu 2 lagen lak op zittten. Morgen wordt het schuren met korrel 400 en dan nog 2 lagen lak.
bijna klaar!
DSC_7220.JPG
DSC_7225.JPG

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 19:19
door bas focal m180
Laat mij eens raden ,,, komt daar een alpair in???

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 19:21
door Dude
zo, das nog eens een binnekomer :o
Bij deze: Welkom op het forum.

Weet je toevallig wat de vochtigheidsgraad was van het hout wat je gebruikt hebt? ik heb al wel eens eerder met eiken gewerkt (+- 22mm dik) maar dat werkte amper.
Die lak die je gebruikt hebt ziet er schitterend uit, zo mooi als de natuurlijke sfeer van het eiken behouden blijft Prachtig gewoon :kwijl:

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:37
door Arno
:-#

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:38
door tigradekat
bas focal m180 schreef:
Laat mij eens raden ,,, komt daar een alpair in???
Jij mag nooit meer raden :lol:

Klopt, de Alpair 10.2 in zilver.

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:39
door tigradekat
Arno schreef:
:-#
Toe maar Arno, laat je maar gaan, ik kan er tegen hoor! :lol:

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:40
door Arno
tigradekat schreef:
Arno schreef:
:-#
Toe maar Arno, laat je maar gaan, ik kan er tegen hoor! :lol:
Dat betwijfel ik :wink:

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:44
door tigradekat
Dude schreef:
zo, das nog eens een binnekomer :o
Bij deze: Welkom op het forum.

Weet je toevallig wat de vochtigheidsgraad was van het hout wat je gebruikt hebt? ik heb al wel eens eerder met eiken gewerkt (+- 22mm dik) maar dat werkte amper.
Die lak die je gebruikt hebt ziet er schitterend uit, zo mooi als de natuurlijke sfeer van het eiken behouden blijft Prachtig gewoon :kwijl:
Bedankt Dude, ik ben ook er blij met deze lak. Over de vochtigheidsgraad weet ik niets, maar ik heb het hout nu zo'n 3 maanden in huis en tijdens het verwerken heb ik eigenlijk weinig werking bespeurd. Wel trokken na het verzagen een paar panelen een beetje krom, dus de eerste twee weken heeft het hout verzwaard liggen acclimatiseren.

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 20:45
door tigradekat
Arno schreef:
tigradekat schreef:
Arno schreef:
:-#
Toe maar Arno, laat je maar gaan, ik kan er tegen hoor! :lol:
Dat betwijfel ik :wink:
Nee joh, kom op, hit me! :twisted:

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 21:47
door Arno
Hoe hoog is die kast?

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 22:37
door tigradekat
93cm. Ik heb wel een vermoeden waarom je dat vraagt :wink: . Ik weet het, ik heb de zijpanelen in de theoretisch meest ongelukkige manier gelijmd. In theorie kan de zijkant meer dan 10mm werken :shock: . Ik ben alleen eigenwijs genoeg om te denken dat ik voldoende voorzorgsmaatregelen heb getroffen om er voor te zorgen dat de kast heel blijft: Er staat straks geen hout meer bloot aan de buitenlucht. Ik vind het nu eenmaal mooi dat de nerf nu naar achter loopt in plaats van naar boven. We zullen zien of ik gelijk krijg...

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 22:39
door Arno
tigradekat schreef:
93cm
:-#

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 22:39
door tigradekat
:wink: Ik beloof hierbij plechtig de rampfoto's te plaatsen mocht het helemaal fout gaan...

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: za 11 jun 2011, 22:44
door Arno
Het zou wonderlijk zijn als het goed gaat :|

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 10:59
door tigradekat
En klaar!
DSC_7235.JPG
DSC_7237.JPG

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 11:17
door Dude
Ziet er netjes uit zeg. voor hoeveel lagen lak ben je nou uiteindelijk gegaan?
en natuurlijk: hoe klinken ze:D

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 11:34
door tigradekat
Er zitten nu 3 lagen lak op. Op dit moment staat Kind of Blue van Miles Davis op, en dat klinkt echt ongelofelijk goed moet ik zeggen. De ruimtelijkheid en coherentie zijn echt heel indrukwekkend. Laagweergave is mooi gecontroleerd en absoluut niet wollig.

Ook iets wat ik gehoopt had maar toch wel een beetje zenuwachtig voor was: De hoogweergave is echt van een heel hoog nivo! Nergens wordt het scherp, maar wel sprankelend als het moet. Cimbalen, trompet, het klinkt absoluut natuurgetrouw.

Maar het is vooral de plaatsing van de muziek in de ruimte die echt speciaal is. De Tannoys komen niet meer terug op hun plek, zoveel is zeker!

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 12:05
door cobaltjeh
Die zijn erg mooi geworden!, ik ben alleen wel benieuwd naar hoe je die spikes gemaakt hebt.
Of is dit een kant en klare set?

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 13:07
door tigradekat
Thanks! De spikes zijn zogenaamde "outriggers", verkrijgbaar in verschillende maten. Ik heb ze bij Rumoh gekocht. Ze staan inderdaad erg gaaf 8)

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 19:19
door RobertD
Leuk project. Hoe ziet het binnenwerk van deze kast eruit?
Is het een TQWT of een basreflex oid?

Re: Pensil 10.2 full range - in massief eiken

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 20:08
door tigradekat
Het is een zogenaamde "Dampened Air Coupler". Als ik het goed begrepen heb is dat een soort van primitieve variant van een TL. Ook de manier van dempingsmateriaal aanbrengen is dezelfde als bij een TL: De kast wordt gevuld met BAF. Bij het originele ontwerp in het Markaudio subforum van DiyAudio zit de vent vooraan onderin de kast. Ik heb de opening aan de achterkant zitten. De ontwerper van deze kast gaf aan dat dit geen invloed zou hebben op de afstemming van de Transmissielijn en inderdaad, dit geeft geen problemen.

Hier een linkje naar de originele discussie op DiyAudio ten tijde van de introductie van dit kastontwerp.