Philips 386
Moderator: Beheerdersteam
Philips 386
Ik kan een Kenwood KA-4040R versterker kopen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Dit ter vervanging van een Technics SU-500 versterker.
Maar omdat ik ook nog een oude Philips versterker heb waar ik altijd tevreden over was, leek het mij verstandig om eens eerst te testen waarom ik deze versterker niet meer gebruik.
Gisteren heb ik deze versterker dus maar weer eens van stal gehaald.
Het betreft de "integrated stereo amplifier 386".
Nadat ik de versterker had aangesloten bleken de potmeters en schakelaars ontzettend te kraken.
Met name de volumeknop was sterk vervuild.
Vandaar dus dat ik deze versterker niet meer gebruikte.
Omdat ik toch niets te verliezen had, heb ik elke potmeter en schakelaar zo goed en zo kwaad als het ging royaal volgespoten met contactspray.
Gelukkig is het gekraak is nu afgelopen en alles werkt weer naar behoren.
Het enige resterende mankementje is dat de lampjes ter verlichting van de VU-meters defect zijn.
(Misschien dat iemand toevallig weet hoeveel volt deze lampjes zijn zodat ik ze kan verwangen.)
Ik moet zeggen dat de versterker een lekkere vette en warme klank heeft.
Ook bij dance tracks waar gruwelijk veel sub-laag in zit staat ie prima zijn mannetje.
Nu is dit natuurlijk een subjectieve mening en ik zou dan ook graag weten wat anderen van deze versterker vinden.
Ik zou ook graag jullie mening weten wat betreft de Kenwood KA-4040R.
Kan ik beter bij mijn Philips blijven of toch gaan voor de Kenwood?
De foto's van de Philips versterker stammen van internet.
Dit ter vervanging van een Technics SU-500 versterker.
Maar omdat ik ook nog een oude Philips versterker heb waar ik altijd tevreden over was, leek het mij verstandig om eens eerst te testen waarom ik deze versterker niet meer gebruik.
Gisteren heb ik deze versterker dus maar weer eens van stal gehaald.
Het betreft de "integrated stereo amplifier 386".
Nadat ik de versterker had aangesloten bleken de potmeters en schakelaars ontzettend te kraken.
Met name de volumeknop was sterk vervuild.
Vandaar dus dat ik deze versterker niet meer gebruikte.
Omdat ik toch niets te verliezen had, heb ik elke potmeter en schakelaar zo goed en zo kwaad als het ging royaal volgespoten met contactspray.
Gelukkig is het gekraak is nu afgelopen en alles werkt weer naar behoren.
Het enige resterende mankementje is dat de lampjes ter verlichting van de VU-meters defect zijn.
(Misschien dat iemand toevallig weet hoeveel volt deze lampjes zijn zodat ik ze kan verwangen.)
Ik moet zeggen dat de versterker een lekkere vette en warme klank heeft.
Ook bij dance tracks waar gruwelijk veel sub-laag in zit staat ie prima zijn mannetje.
Nu is dit natuurlijk een subjectieve mening en ik zou dan ook graag weten wat anderen van deze versterker vinden.
Ik zou ook graag jullie mening weten wat betreft de Kenwood KA-4040R.
Kan ik beter bij mijn Philips blijven of toch gaan voor de Kenwood?
De foto's van de Philips versterker stammen van internet.
Re: Philips 386
Impulse schreef:Kan ik beter bij mijn Philips blijven of toch gaan voor de Kenwood?
Dat kan niemand zeggen... Gebruik gewoon de versterker die JIJ het lekkerste vind klinken.
Dan zou ik moeten kunnen vergelijken en dat wordt lastig.
Ik denk namelijk niet dat een particulier zijn spul op proef meegeeft.
In principe is het nergens op gebaseerd, maar ik heb iets met Philips.
De Philips heeft dus in die zin een voorsprong op mijn beslissing.
Bovendien heeft de versterker de mogelijkheid voor MFB.
Het is wel zo dat wanneer de Kenwood gravereerde voordelen heeft, dat ik daar voor kies.
Ik denk namelijk niet dat een particulier zijn spul op proef meegeeft.
In principe is het nergens op gebaseerd, maar ik heb iets met Philips.
De Philips heeft dus in die zin een voorsprong op mijn beslissing.
Bovendien heeft de versterker de mogelijkheid voor MFB.
Het is wel zo dat wanneer de Kenwood gravereerde voordelen heeft, dat ik daar voor kies.
Ik heb bijna dezelfde Philips, de 384. Ik ben daar ook erg over te spreken. Een haartje aan de bassige kant, en dus lekker vet
.
@ Arno,
Ik hou daar ook wel van.
Mijn TL-subs en de Philips zijn in ieder geval goede vriendjes van elkaar.
Vooral met progressive house word ik bijna bang in mijn eigen woonkamer.
Het is dat de satellieten op dit moment nog niet "völlig betriebsfähig" zijn.
Ik hou daar ook wel van.
Mijn TL-subs en de Philips zijn in ieder geval goede vriendjes van elkaar.
Vooral met progressive house word ik bijna bang in mijn eigen woonkamer.
Het is dat de satellieten op dit moment nog niet "völlig betriebsfähig" zijn.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
In de periode waaruit deze versterker stamt maakte Philips top-audio. Ik ken dit specifieke model niet, maar het ziet er degelijk uit.
Ik heb toch besloten om bij mijn oude vertrouwde Philips te blijven.
Hij functioneert weer helemaal naar behoren dus is het eigenlijk flauwekul om een andere versterker te kopen.
Bovendien weet ik wat ik aan de Philips heb en dan is bij de andere versterker natuurlijk nog maar de vraag.
En mocht de Philips ooit de geest geven kan ik nog altijd een andere kopen.
Hij functioneert weer helemaal naar behoren dus is het eigenlijk flauwekul om een andere versterker te kopen.
Bovendien weet ik wat ik aan de Philips heb en dan is bij de andere versterker natuurlijk nog maar de vraag.
En mocht de Philips ooit de geest geven kan ik nog altijd een andere kopen.
- RobertD
- Contacteer:
Het lijkt een opvolger van de zg. vissenoog modellen. Puur gebaseerd op die vu-meters aan de linkerkant.
Er zal vast wel service docu van beschikbaar zijn (nietwaar Ray ?)
Wanneer je de klank iets frisser wilt laten klinken kun je proberen condensatoren te vervangen. Zowel in de voeding als eventuele koppelcondensatoren.
Persoonlijk zou ik voor de Philips kiezen, maar ik heb niet zoveel op met Kenwood....
Er zal vast wel service docu van beschikbaar zijn (nietwaar Ray ?)
Wanneer je de klank iets frisser wilt laten klinken kun je proberen condensatoren te vervangen. Zowel in de voeding als eventuele koppelcondensatoren.
Persoonlijk zou ik voor de Philips kiezen, maar ik heb niet zoveel op met Kenwood....
Moeilijk te zeggen, Robert. dan moet ik eerst een volledig typenummer hebben.
Waarschijnlijk staan er voor dat 386 nog een paar letters en een streepje.
Zal wel achterop staan, op het witte stickertje...
Overigens was dit gewoon recht-op-en-neerconsumenten spul, flipse maakte toen wel goeie hifi maar die is nogal zeldzaam.
http://www.thevintageknob.org/philips-H ... ories.html
Waarschijnlijk staan er voor dat 386 nog een paar letters en een streepje.
Zal wel achterop staan, op het witte stickertje...
Overigens was dit gewoon recht-op-en-neerconsumenten spul, flipse maakte toen wel goeie hifi maar die is nogal zeldzaam.
http://www.thevintageknob.org/philips-H ... ories.html
@ ray5150,
Ik heb die link van jouw even bekeken en ik ben het helemaal met je eens.
Bovendien was het ook nog eens erg mooi.
Ik heb die link van jouw even bekeken en ik ben het helemaal met je eens.
Bovendien was het ook nog eens erg mooi.
- RobertD
- Contacteer:
C906, 910 en 912 zijn elco's die in de signaalweg zitten. Daar is wel wat te winnen aan geluidskwaliteit.
De vraag is alleen of kleine MKP's of eventueel MKT's op die plaats passen.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
Als die Elco's nog goed zijn hoor je echt geen verschil met MKP of MKT, maar dat kan na een jaar of 30 wel eens een probleem zijn, want Elco's verouderen en verliezen aan capaciteit. Gewoon zelfde waarde Elco's er in als er een probleem mocht zijn.RobertD schreef:C906, 910 en 912 zijn elco's die in de signaalweg zitten. Daar is wel wat te winnen aan geluidskwaliteit.
- RobertD
- Contacteer:
Elders op het forum is een discussie geweest over het toepassen van Elco's in de signaalweg.
Heeft te maken met het feit dat elco's niet graag de reverse-kant van de sinus willen ervaren.
Ik heb er geen diepgaande kennis van, maar weet wel dat ik geen elco's in mijn signaalweg wil hebben ivm de klank.
Kijk ook maar eens bij de luidspreker filter bouwers. Die gebruiken liefst geen elco's of bipolaire C's in de signaalweg.
Heeft te maken met het feit dat elco's niet graag de reverse-kant van de sinus willen ervaren.
Ik heb er geen diepgaande kennis van, maar weet wel dat ik geen elco's in mijn signaalweg wil hebben ivm de klank.
Kijk ook maar eens bij de luidspreker filter bouwers. Die gebruiken liefst geen elco's of bipolaire C's in de signaalweg.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
RobertD schreef:Elders op het forum is een discussie geweest over het toepassen van Elco's in de signaalweg.
Elco's in de signaalweg is geen enkel probleem, zie http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm.
Bij luidsprekerfilters is het een ander verhaal. In de eerste plaats omdat elco's nogal ruime toleranties hebben, die bovendien ook nog eens veranderen in de tijd. In een filtertoepassing wil je juist een precieze waarde hebben, omdat hierdoor de kantelfrequentie wordt bepaald. Bovendien hebben elco's vaak (maar niet altijd) een relatief hoge ESR (interne serieweerstand), waardoor in toepassingen met hoge stroomsterktes (zoals bij passieve luidsprekerfilters) er opwarming kan optreden.
Voor koppelcondensatoren is het een ander verhaal. De exacte waarde is niet echt van belang, als de waarde maar niet te laag is (vanwege het anders te snel afrollen van het laag). Omdat over drie decennia de waarde van een elco nogal kan teruglopen, is het daarom vaak een goed idee ze eens door te meten en zo nodig te vervangen. Maar voor het overige heeft de koppelcap in de signaalweg geen invloed op het geluid, en al helemaal niet op het midden en hoog.
Er zijn nogal wat verhaaltjes in omloop in audioland, en het effect van koppelcondensatoren in de signaalweg is geliefd thema waaromheen vaak groteske nonsens wordt verkondigt.
Dit vind ik ook wel logisch klinken. Wat een serie condensator doet is hoge frequenties doorlaten. Dus heeft het hooguit invloed op de lage frequenties.
Wat op die foto staat ziet er degelijk uit trouwens.
Wat op die foto staat ziet er degelijk uit trouwens.
De versterker speelt nu al een maand zonder problemen en ik ben dik tevreden.
En omdat hij nog steeds prima speelt, wil ik de kapotte lampjes die de VU-meters zouden moeten verlichten graag willen vervangen.
Wat voor lampjes zou ik kunnen gebruiken en waar kan ik ze krijgen?
En omdat hij nog steeds prima speelt, wil ik de kapotte lampjes die de VU-meters zouden moeten verlichten graag willen vervangen.
Wat voor lampjes zou ik kunnen gebruiken en waar kan ik ze krijgen?
He bahvacuphile schreef:Neem blauwe LEDjes voor een modern Chinese uitstraling!!
Nee dat moeten gewoon van die zwoele oranje-achtige lampjes zijn.