koppelcondensatoren "BILL"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jopie

koppelcondensatoren "BILL"

Bericht door jopie »

Beste audioliefhebbers,

Ik ben van plan om de "BILL" van triode dick te gaan bouwen en daar ben ik allerlei onderdelen voor aan het verzamelen. Nu heb ik nog 2 condensatoren van Clarity Cap (ESA uitvoering) liggen. Ze zijn ,47 uF in plaats van 0,33. Wat voor gevolg heeft het dat ik daar een iets grotere condensator inzet. Ik weet ik moet er 4 hebben maar als deze condensator jullie toets der kritiek kan doorstaan hoef ik er maar 2 bij te kopen. Of is er een veel beter alternatief.
Dennusch

Re: koppelcondensatoren "BILL"

Bericht door Dennusch »

Je kan prima 0,47uF gebruiken, het -3db punt komt dan ietsje lager te liggen wat alleen maar beter is. Bijvoorbeeld 3hz in de plaats van 4hz. De waarde van 0,33uF zal dan ook al ruim voldoende zijn. Als de Clarity caps je goed bevallen, dan kan je die dus prima gebruiken. Ook een erg mooie koppelcondensator is een Jensen koper folie papier in olie.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ik zelf heb 1 uF in mijn KT88 versterker, beter een iets hogere waarde dan een lagere. Als het -3 dB punt omlaag schuift heeft dat een positieve invloed op het fase verloop. Als condensatoren heb ik Xicon PP condensatoren gebruikt, die zijn verhoudings gewijs spot goedkoop en het verschil horen zit meer in de wens dan dat het werkelijk zo'n verschil maakt. Ga je bandkern uigangs trafo's gebruiken of EI kern trafo's? De bandkern trafo's hebben een grotere bandbreedte maar zijn wel duurder. Ik heb er zelf een (nu opgelost) probleempje mee gehad maar zover ik wet hebben de huidige bandkern trafo's van AE europe daar geen last meer van.

Groetsz,
Jan
disco

Bericht door disco »

Als een eindbuis roosterstroom trekt (bijvoorbeeld t.g.v. tijdelijke oversturing) dan blokkeert de koppelcondensator en valt de muziek weg. Een grote capaciteit neemt meer tijd in beslag om te herstellen dan een kleinere. Het menselijk gehoor is in staat om bijzonderheden waar te nemen vanaf 50ms. Het argument van Jan klopt eveneens, het is dus zaak om een zinnig compromis te sluiten.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Blokkeer verschijnselen door oversturing zijn hinderlijk en kunnen wel eens voorkomen als de koppel C''s veel tegroot zijn. In mijn geval niet echt van toepassing vanwege de klasse A instelling. Als er een blokkeer effect optreed door positieve rooster stroom dan gaat er voor die tijd al veel mis die zorgt dat het niet echt fijn meer klinkt en je daardoor al '' gas " terug neemt.
Plaats reactie