Nieuw project in fases

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
nl12048

Nieuw project in fases

Bericht door nl12048 »

Hoi,

Ff voorstellen: Mark, 35 en muziekliefhebber. Ik heb ca 12 jaar geleden een set Vifa Nearfield monitors gebouwd en ben daarna bij commerciele ontwerpen gebleven. Draai inmiddels alweer een aantal jaar met Thiel cs2.4 op een bryston 4b sst. Prima set, maar niet erg vol in het laag. Thiel showt zelf ze ook vaak met twee losse Thiel subs erbij. Aangezien deze erg kostbaar zijn, heb ik het plan opgevat om zelf een sub te bouwen.

Na wat zoeken kwam ik op de volgende modellen uit:
Subwoofer Sub 6 mkII van speakerland
Cinema Sub 6 van Speaker-en-co

Het liefst zou ik beide conussen naast of boven elkaar hebben a la:
Afbeelding
En aan de achterkant een ronding in de kast.

Na wat overdenkingen bedacht ik me dat het wellicht aardig zou zijn om het project later een vervolg te geven door bijpassende top-kasten te maken in dezelfde vorm.

Mijn vragen:
Moet ik nu reeds met speciale zaken rekening houden bij het ontwerp / bouw van de sub-kasten?
Passen de genoemde subs bij mijn speakers en zijn de configuraties geschikt om later uit te breiden met een top-kast of moet ik een andere richting op?

Graag advies, ik wil een leuk knutsel project voor de komende maanden starten.

bvd.
k.p.

Re: Nieuw project in fases

Bericht door k.p. »

Als je goed laag wilt dan is het aan te raden om te onderzoeken op welke positie de sub het best kan staan in jou kamer. Het is niet onmogelijk, maar de kans is klein dat dit op de luidspreker plaats is. Dit punt zou je in ogenschouw kunnen nemen. Verder is het voor een sub van belang dat de kast goed stijf wordt gemaakt. Dit kan prima dmv bracing. Ook moet je proberen te voorkomen dat er staande golven op gaan treden in de behuizing. Bij puur sub gebruik en bij een afmetingen zoals op het plaatje zal dat wel los lopen.
weetikveel!

Bericht door weetikveel! »

Kijk ook of je een gesloten systeem, br systeem of pr systeem (zoals het plaatje) wilt maken. Een gesloten systeem is in het algemeen muzikaler dan de andere twee. Een gesloten systeem gaat dan wel weer minder diep dan de andere twee (tenzij je hem corrigeert, dat kost dan wel weer vermogen), zeker in compacte behuizingen.

Ik heb naast mijn Ultimo's een Sub6 MKII staan van speakerland. Maar deze gebruik ik alleen bij films en af en toe beuk muziek, blijft me verbazen hoe zo'n kleine sub mn kamer kan laten schudden. Ik heb hem nog niet tot het uiterste durven pushen.
markbakk

Bericht door markbakk »

weetikveel! schreef:
Een gesloten systeem is in het algemeen muzikaler dan de andere twee.
Dat lijkt mij een kwestie van smaak. (Goede) laagweergave is een complexe optelsom van luidsprekerunit, behuizing, opstelling in de ruimte en aanpassing van het geheel door akoestische en/of elektronische (filter)maatregelen. Je beperken tot een bepaald type luidsprekerafstemming helpt daarbij niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”