sony xlpod - accu aanbouwen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

ik heb hier een sony explode radio staan waar normaal 8 1.5v r20 batterijen in moeten van die tonnentjes zeg maar. ik ben niet echt handig op het gebied van elektronica. ik heb gezien dat het allemaal in serie is gezet dus het komt op 12 v uit. alleen meer waarden heb ik niet. alles komt uit op 2 kabeltjes min en 2 kabeltjes plus? maar ik heb hiervan de weerstand gemeten en kwam rond de 2.3 2.4 ohm uit. dus ik heb dan u=ixr dus 12v=?x2.3 dus ik kom uit op 5.22ampere uit. zou dit kunnen kloppen? en wat voor zekering moet ik er dan tussendoen? en waaarom zitten er 2 min draadjes en 2 plus draadjes op eigenlijk? alvast bedankt en sorry dat ik er niet veel van snap

gr jim
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Miniwatt »

5,2 Ampère? :shock: Die batterijen zullen snel leeg zijn!
Het gaat om het vermogen wat je xplod opneemt, de weerstand meten heeft weinig zin.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Martin66 »

Heb je een typenummer? :?
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door janus »

cfd-RG880CP dat is denk ik het typenummer ja ik weet wel dat ik de stroom moet meten maar ik zou niet weten hoe en ik dacht dat kun je via de formule uitrekenen omdat ik spanning wel heb en dan weerstand meten dan kun je zo stroom berekenen. maar als je kijkt als je het berekent met wat hij normaal opneemt aan stroom is ook niks want ik heb dat ook berekend met p=uxi dus 28=230xi dus 28:230 = 0.122 ampere maar wat doe ik dan verkeerd? en moet je dan als je bijvoorbeeld een accu hebt met meer ampere dat je dan met weerstanden hem op de juiste sterkte brengt of is een zekering ertussen van de juiste maat gewoon goed? alvast bedankt

gr jim
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door janus »

owja dat is trouwens de normale spanning uit het stopcontact want ik wil die aansluiting gewoon houden maar ik wil de aansluiting van de batterijen een accu op bouwen en daar heb ik die 5.22ampere berekent
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Ik lees in de specs dat ie 28 Watt als verbruik bij 230 Volt.
28W:12V=2,3A (afrondingen daar gelaten)

Voornaamste is, ALS je em wil voeden met een adapter, dat ie 'gewoon' 12V geeft en minimaal 2,4 Ampere af kan geven (als je em volledig uit wil sturen)
Meer Ampere mag.
Minder kan, maar dan loop je de kans bij volledige uitsturing je voeding/adapter op te blazen...
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

ok ik wil eigenlijk een accutje van 12v en dan tussen de 10-15ampere maar op hoeveel moet ik hem afzekeren en dat wat jij zegt is trouwens via het stopcontact want je kan hem ook gewoon met een stekker in het stopcontact bouwen. nu zitten er onderin 8 batterijen maar die gingen te snel leeg dus daar wil ik die accu opzetten zeg maar is het dan nog steeds 2.3 ampere of moet je dan het uitrekenen net als ik eerder heb gedaan en daarbij kwam ik op 5.22 ampere uit dacht ik
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

niemand?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Hmm, 2,5 A snel lijk me goede optie. (Om te beginnen)
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

dus een zekering van 2.5 ampere ofwat? en wat bedoel je met snel?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Je hebt (globaal) 3 verschillende soorten zekeringen langzaam/gewoon/snel O:)
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

ok bedankt maar als ik het goed begrijp moet ik een zekering van 2.5 ampere snel gebruiken en dan gewoon een accu van 12 v en dan maakt het dus ook niet veel uit hoeveel ampere de accu is ?
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

Ik lees in de specs dat ie 28 Watt als verbruik bij 230 Volt.
28W:12V=2,3A (afrondingen daar gelaten)

dit snap ik nog niet helemaal want hij heeft twee aansluitingen gewoon een stekker met 230v en dan batterijen 12v maar hier doe jij de twee aansluitingen door elkaar volgens mij want je hebt nu het verbruik bij 230volt gepakt en dat gedeeld door 12v maar als je kijkt nu heb je 12v zeg maar en vanuit daar moet je dan gaan rekenen toch? of zie ik dit helemaal verkeerd. niet dat ik jullie niet vertrouw maar ik wil de radio niet opblazen zeg maar alvast bedankt

gr
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Zolang je de 12v niet overschrijd, kan er weinig gebeuren.
Als je je opgenomen vermogen (28W-230V) omrekent naar 12v, dan heb je ±2.33 A.
Een groter vermogen (A/h) van je accu geeft alleen aan hoe lang je je radio erop kan laten spelen.

Grtz, Martin.
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

ok hartstikke bedankt dan gebruik ik gewoon een auto accu die niet meer geschikt is voor starten want die kan ik zo meenemen bij een garage. en dan dus 2.5ampere zekering liefst snel? dan ga ik het even proberen goed te solderen bedankt voor de goede hulp en je hoort nog van mij hoe het is gegaan

gr
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Suc6 :D
janus
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 19:52

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door janus »

ik heb nu wat zekeringen van 3ampere gevonden zou dat ook goed zijn of moet het persee 2.5 ampere zijn?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door Martin66 »

Zou eerder voor lager gaan dan hoger. Als je lager neemt heb je absoluut niet de kans van kortsluiting.
Bij hoger zou je de maximum hoeveelheid stroom kunnen overschrijden, zodat je overbelasting veroorzaakt.

Grtz.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sony xlpod - accu aanbouwen

Bericht door bartsegers »

Bedenk dat je dit soort spelers/boomboxen etc NOOIT volledig zal uitsturen.
Het geluid is dan al lang niet meer te pruimen.

Een zekering van max 2Ampere zou ik aanbevelen.

je pompt dan +/- 20 watt in die twee 10cm speakers, dus het zal dan luid genoeg zijn.

met een scooter accu kun je dan een uurtje of 8 muziekjes draaien!
Plaats reactie