Restauratie Technics SU-8600
Moderator: Beheerdersteam
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Restauratie Technics SU-8600
Ik heb na vele jaren zoeken eindelijk een technics SU-8600 gevonden. Minpuntje is wel dat het een afgeleefd exemplaar is. De schade:
- Netsnoer afgeknipt
- Eindtransistoren en drivers kapot
- Printsporen gelost van de print aan de eindtransistoren.
- Schakelaars overgoten met contactspray.
Ik heb even getwijfeld, maar ik ga hem toch herstellen, aangezien ze vrij zeldzaam zijn.
Nieuwe transistoren(MJ21193G-MJE15033G ) en condensators ga ik bij mouser.be bestellen. De bias potmeter van 500 ohm wil ik ook vervangen, maar ik vind geen passend type. De afmetingen van de moderne potmeters komen niet overeen met het type in de versterker. Afmetingen van de oude zijn 6mm tussen de "vaste pinnen" en tussen de loper en de vaste pinnen 15mm. Kent iemand een type dat erin past?
Voor de liefhebbers nog enkele foto's. Meer foto's volgen als de restauratie vordert.
- Netsnoer afgeknipt
- Eindtransistoren en drivers kapot
- Printsporen gelost van de print aan de eindtransistoren.
- Schakelaars overgoten met contactspray.
Ik heb even getwijfeld, maar ik ga hem toch herstellen, aangezien ze vrij zeldzaam zijn.
Nieuwe transistoren(MJ21193G-MJE15033G ) en condensators ga ik bij mouser.be bestellen. De bias potmeter van 500 ohm wil ik ook vervangen, maar ik vind geen passend type. De afmetingen van de moderne potmeters komen niet overeen met het type in de versterker. Afmetingen van de oude zijn 6mm tussen de "vaste pinnen" en tussen de loper en de vaste pinnen 15mm. Kent iemand een type dat erin past?
Voor de liefhebbers nog enkele foto's. Meer foto's volgen als de restauratie vordert.
Re: Restauratie Technics SU-8600
Dat soort instelpotjes hebben ze bij Radio Twenthe, maar Den Haag ligt niet echt dicht bij Leuven.. Hebben ze daar geen dumpzaken?
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik heb net even gemeten, een grote zwart/witte Piher is 15 mm lang (tussen loper en zijpoten) en 11 breed (tussen zijpoten)
Met een tangetje en een stukje koper draad is dat wel aan te passen tot 6mm.
Je kunt ook een kleine Piher nemen, maar dan moet je het loper pootje aanpassen.
Met een tangetje en een stukje koper draad is dat wel aan te passen tot 6mm.
Je kunt ook een kleine Piher nemen, maar dan moet je het loper pootje aanpassen.
Re: Restauratie Technics SU-8600
Misschien beginnen met de luchtspuit en de printplaten afspoelen met gedemineraliseerd water om ze schoon te maken? Dan ziet het er direct beter uit en heb je meer overzicht.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie Technics SU-8600
Je zegt "Ik heb na vele jaren zoeken eindelijk een technics SU-8600 gevonden". Waarom is 'ie zo bijzonder voor jou? (gewoon even nieuwschierig
)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik moet nog een hele bak met van zulke poti's hebben liggen.
Zal van het weekend eens zoeken.
Zal van het weekend eens zoeken.
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik heb besloten om er een moderne, kleinere potmeter in te zetten met een verloop printje. Ziet er niet zo mooi uit als het origineel, maar is veel betrouwbaarder.
Ondertussen heb ik al een pakketje binnengekregen met:
- Panasonic en WIMA condensatoren (Technics=Panasonic).
- Eindtransistoren MJ21193G & MJ21194G
- Drivers MJE15033G & MJE15034G
- Fijn afstelbare potmetertjes voor de ruststroom
- printplaat om te etsen
Later als student in een kringloopcentrum een ST-9600 tuner gevonden, die hier nog speelt in mijn hobbyhok. Sinds de aankoop van de tuner wil ik deze aanvullen met een bijpassende versterker. Naast de SU-8600 "integrated" zijn er ook enkele bijpassende voor- en eindversterkers, maar die zijn nog dunner gezaaid.
Ondertussen heb ik al een pakketje binnengekregen met:
- Panasonic en WIMA condensatoren (Technics=Panasonic).
- Eindtransistoren MJ21193G & MJ21194G
- Drivers MJE15033G & MJE15034G
- Fijn afstelbare potmetertjes voor de ruststroom
- printplaat om te etsen
Toen ik een klein jongentje was, was er in de buurt een winkel waar veel Technics hifi in de etalage stond... Natuurlijk veels te duur voor mij, maar wel het begin van mijn hifi hobby.Barry2001 schreef:Je zegt "Ik heb na vele jaren zoeken eindelijk een technics SU-8600 gevonden". Waarom is 'ie zo bijzonder voor jou? (gewoon even nieuwschierig)
Later als student in een kringloopcentrum een ST-9600 tuner gevonden, die hier nog speelt in mijn hobbyhok. Sinds de aankoop van de tuner wil ik deze aanvullen met een bijpassende versterker. Naast de SU-8600 "integrated" zijn er ook enkele bijpassende voor- en eindversterkers, maar die zijn nog dunner gezaaid.
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Re: Restauratie Technics SU-8600
We hebben hier niet stilgezeten. Alle schakelaars en potmeters zijn losgesoldeerd, gedemonteerd en zorgvuldig opgepoetst. Alle contacten waren zwart. Vandaar dat de preamp geen signaal doorgaf.
De printen heb ik eerst geprobeert schoon te maken met een sopje. Vooral rond de schakelaars bleef een taaie vette laag zitten dus uiteindelijk met borstel, alcohol en perslucht er tegenaan gegaan.
De printen heb ik eerst geprobeert schoon te maken met een sopje. Vooral rond de schakelaars bleef een taaie vette laag zitten dus uiteindelijk met borstel, alcohol en perslucht er tegenaan gegaan.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Restauratie Technics SU-8600
Wat een verschil als al dat stof weg is ,,, glimende trafo en condensatoren.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Restauratie Technics SU-8600
Zo, dat is nog eens restaureren. Die schakelaartjes zien er weer mooi uit.
Heb je er niet aan hoeven schuren, anders maak je misschien alsnog slecht contact.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Heb je er niet aan hoeven schuren, anders maak je misschien alsnog slecht contact.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Re: Restauratie Technics SU-8600
b_force: bedankt voor het aanbod van de potmetertjes. Momenteel heb ik ze niet nodig, ik ga proberen er de meertoers potmeters in te zetten.
Om de schakelaars te reinigen heb ik enkel Kontakt60&61, isopropylalcohol, keukenpapier en een tandenborstel gebruikt. Normaal beschadigt dit de contacten niet.
Om de schakelaars te reinigen heb ik enkel Kontakt60&61, isopropylalcohol, keukenpapier en een tandenborstel gebruikt. Normaal beschadigt dit de contacten niet.
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik wil deze winter een oude marantz receiver reviseren, en ben mij een beetje aan het inlezen. Ik zie dat iedereen gedistilleerd water gebruikt om schoon te maken, maar heeft dat zin bij erg vuile bordjes? Er zit zo veel troep direct in het water na aanbrengen dat gewoon water toch relatief schoon is? Maak ik een denkfout of is iedereen liever safe than sorry.
Re: Restauratie Technics SU-8600
Zo, knap stukje werk, vooral die schakelaars renoveren lijkt me echt monniken werk.
Hier een site met vergelijkbare restauratie projekten van versterkers.
Kun je wat inspiratie uithalen...
Hier een site met vergelijkbare restauratie projekten van versterkers.
Kun je wat inspiratie uithalen...
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik zou niet zo, een twee, drie, weten wat nou een voordeel is van het gebruiken van gedisteleerd water, het zou kunnen zijn dat er geen kalk meer in zit?John P schreef:Ik wil deze winter een oude marantz receiver reviseren, en ben mij een beetje aan het inlezen. Ik zie dat iedereen gedistilleerd water gebruikt om schoon te maken, maar heeft dat zin bij erg vuile bordjes? Er zit zo veel troep direct in het water na aanbrengen dat gewoon water toch relatief schoon is? Maak ik een denkfout of is iedereen liever safe than sorry.
Al ik zelf zoiets heb die ik dat met een half emmertje handwarm kraanwater met slechts een paar druppeltjes sop, en dat goed mengen.
Na het schoonmaken goed afdrogen met een haardroger, zodat overal het vocht goed verdampt.
overigens is schoonmaken met water niet aan te raden als er potmeters, schakelaars, of andere mechanische zaken op de print zitten.
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Re: Restauratie Technics SU-8600
Ik gebruik meestal perslucht. Enkel als de versterker echt smerig is gebruik ik regenwater met detergent. Daar zit ook geen kalk in. In extreme gevallen gebruik ik plaatselijk alcohol. Nadeel is dat door de alcohol de print aan de onderzijde wit uitslaat door reactie met de flux. Oplossing is de flux verwijderen met alcohol en een doekje, maar dit is veel werk. Ook veegt de alcohol vaak stempels/markeringen op de print weg.
Als je met water/alcohol werkt zou ik ervoor zorgen dat schakelaars, luchtcondensators, potmeters en regelbare spoeltjes/condensators niet nat worden.
Deze avond nieuwe condensatoren op de ingangsprint geplaatst. Technics had trouwens als koppelcondensator een 3,3µF/25V Tantaaltje gebruikt.
Helaas één condensator moeten laten staan. Ik had een condensator te weinig besteld
Die zal dus samen met de onderdelen voor de volgende restauratie besteld worden. Ik heb hier nog een tiental restauratie objecten staan. 
Als je met water/alcohol werkt zou ik ervoor zorgen dat schakelaars, luchtcondensators, potmeters en regelbare spoeltjes/condensators niet nat worden.
Deze avond nieuwe condensatoren op de ingangsprint geplaatst. Technics had trouwens als koppelcondensator een 3,3µF/25V Tantaaltje gebruikt.
Helaas één condensator moeten laten staan. Ik had een condensator te weinig besteld
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 20:16
- Locatie: Leuven
Re: Restauratie Technics SU-8600
Enkele dagen geleden zijn de laatste onderdelen vervangen en is de bias afgeregeld. Gecontroleerd op oscillaties, DC offset, temperatuur stabiliteit en goedgekeurd.
Eindelijk heb ik de versterker kunnen aansluiten op zijn bijhorende tuner een een paar B&W DM4 luidsprekers.

Op naar volgend project...
Eindelijk heb ik de versterker kunnen aansluiten op zijn bijhorende tuner een een paar B&W DM4 luidsprekers.
Op naar volgend project...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Restauratie Technics SU-8600
bromfietser schreef:Enkele dagen geleden zijn de laatste onderdelen vervangen en is de bias afgeregeld. Gecontroleerd op oscillaties, DC offset, temperatuur stabiliteit en goedgekeurd.
Eindelijk heb ik de versterker kunnen aansluiten op zijn bijhorende tuner een een paar B&W DM4 luidsprekers.![]()
![]()
Op naar volgend project...
Next project ook technics neem ik aan , cassete deck uit die serie ?

