Pagina 1 van 25
EL84PP HF10 Verbouwen.
Geplaatst: ma 23 mei 2011, 19:08
door TheoK
Goed Luitjes.
Mijn volgende project. Jaja. Ik blijf bezig.
Ik heb hier een buizenbak waar toch wel wat aan gedaan moet worden.
Ik heb hem zo goed mogelijk bekeken en het is volgens mij een PP versterker.
Er staan 4 keer EL84 op en 4 keer E81CC.
Is er iemand die deze versterker kent en kan mij hier meer over kan vertellen?
Hij werkt wel maar er zit een brom in.
Ik wil hem sowieso over bouwen op een ander frame. Deze ziet er niet uit.
Zie plaatjes.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: ma 23 mei 2011, 19:22
door Miniwatt
Is inderdaad een pushpull. Zijn dat Amroh UGT's? Die zouden best mooi kunnen zijn.
Verder zegt het me ook weinig..
En 'chicken head' knoppen

Re: EL84 PP??
Geplaatst: ma 23 mei 2011, 19:49
door TheoK
Op de UGT's staat 6 Zub. B.v
711066/22/1846. Ausg. I of 1?
Lijkt me geen Amroh.
De klank is best heel goed. Maar op een of andere manier is het geen stereo.
Er zitten een paar schakelaars tussen. Een beetje vaag.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: ma 23 mei 2011, 21:09
door Barry2001
En hij gaat maar door die Theo

blijf het weer met belangstelling volgen. Het is een zelfbouw, of commercieel apparaat?
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 0:21
door Tom Magchielse
Die transformatoren lijken sterk op wat heel lang geleden door Radio Twenthe werd verkocht als balansuitgang voor EL84, 10kpp fabrikaat Siemens. Je kreeg er een schema bij! Ze waren best goed, maar een beetje krap voor de volle 10W bij 40 Hz.
groeten, Tom
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 9:48
door TheoK
Ik denk dat het een zelfbouw is.
Het ziet er allemaal zeer oud uit.
Heb de muziek nu rechtstreeks op de volume potmeter aangesloten.
maar is nog steeds niet stereo.
Ga verder op zoek.
Jammer dat ik geen schema heb.

Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 10:04
door b_force
Reverse engineering
(succes daarmee met zulke bedrading

)
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 11:04
door TheoK
En bedankt Bart.
Heb nog wat ontdekt.
1 UGT zit rechtstreeks op de speaker uitgang en de andere loopt via een schakelaar.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 11:48
door Barry2001
Triode schakelaar?
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 14:35
door TheoK
Ik zat zelf te denken aan een 4 of 8 Ohm schakelaar.
Wel vreemd dat dat op 1 UGT zit.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 16:28
door TheoK
Tom Magchielse schreef:Die transformatoren lijken sterk op wat heel lang geleden door Radio Twenthe werd verkocht als balansuitgang voor EL84, 10kpp fabrikaat Siemens. Je kreeg er een schema bij! Ze waren best goed, maar een beetje krap voor de volle 10W bij 40 Hz.
groeten, Tom
Heb ze gevonden Tom.
http://www.worthpoint.com/worthopedia/k ... p-76433886
Dit zijn ze.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 20:27
door Ah!buis
Een trafo naar de LS en de ander aan een schakelaar

.Dan twee versterkers en toch geen stereo

.
Dat ruikt naar een brugversterker

.Kiezen één versterker 15W of twee 30W.
Of ik zit er helemaal naast

.
Anne
Re: EL84 PP??
Geplaatst: di 24 mei 2011, 23:07
door RobertD
Lekker slopen en iets nieuws mee bouwen. Die Klangfilm trafootjes zijn prima en je hebt ervaring genoeg nu.
Denk eens aan zoiets:
http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldin ... ul_amp.GIF
Het moet niet moeilijk zijn om hier de ECC81 in te zetten in de plaats van de ECC82 ( lijkt me in verband met de gain ook wel lekkerder. )
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 9:06
door TheoK
Zat daar ook al aan te denken Robert. Slopen en wat nieuws opzetten.
Was al op zoek naar een geschikt schema.
Wat ik wel zou willen is zoveel mogelijk onderdelen van de versterker te gaan gebruiken.
Is de E81CC uitwisselbaar met de ECC82?
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 11:52
door RobertD
De E81CC is een verbeterde versie van de ECC81 (nauwere toleranties en een langere levensduur als ik het goed heb).
Wanneer je de kathode weerstand van 1k3 verandert in 250 of 270 Ohm, moet het volgens mij goed gaan. ( Anne kan dit ongetwijfeld heel goed uitrekenen. ) De anodeweerstand van 47k kan misschien ook kleiner ( 22k )
Ik meet dan altijd of er op de anode van de buis ongeveer de halve voedingsspanning staat.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 11:56
door b_force
1 op 1 vervangen kan niet zomaar.
Je kunt hem echter wel op een soort gelijke manier gebruiken.
Instelling moet je dan wel ietsjes veranderen.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 12:30
door Pcdg
Dat is een mooie basis om een deftige versterker mee te bouwen. Die uitgangstrafo's lijken me van Telefunken. Zo op het oog dezelfde die ook in de Braun CSV-13 zitten. Goede kans dat ze daar uit zijn gesloopt in een tijd dat die dingen bij grote getale bij het grofvuil werden gezet. Voor het schema kan je bijvoorbeeld ook eens hier naar kijken:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... andbox.htm
Dat schema heb ik voor mijn eigen EL84PP project ook toegepast. De ECC81 en de ECC85 (die hier wordt gebruikt) zijn qua instellingen heel vergelijkbaar.
mvg, Paul
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 13:06
door TheoK
Bedankt voor de reacties mensen.
Ik ga de versterker slopen en wil toch zoveel mogelijk onderdelen ervan gaan gebruiken.
Er zit ook een mooie buizengelijkrichter op.
Die zou het toch wel kunnen doen.
Dan ga ik een testopstelling bouwen op mijn oude EL34 bak.
Plaatjes volgen.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 13:09
door RobertD
Die van jou heeft toch gespeeld op mijn Klonatines, Paul?
Dat was een heel mooi versterkertje!
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 13:19
door Pcdg
RobertD schreef:Die van jou heeft toch gespeeld op mijn Klonatines, Paul?
Dat was een heel mooi versterkertje!
Klopt Robert op het brommetje na was het een heel mooie versterker. Binnenkort wordt deze opnieuw opgebouwd op een open chassis en met een andere trafoset. De uitgangstrafo's zijn nu vervangen door Hammond 1650F exemplaren. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
mvg, Paul
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 14:27
door TheoK
Positieve reactie op jou versterker Paul.
Ga het denk ik proberen.
Eerst even wat anders.
Kan iemand me vertellen welke buis dit is?
Is gelijkrichter maar er staat helemaal niks meer op.
En hij was ook gedeeltelijk niet aangesloten.
Zou graag willen weten hoe de aansluitingen hiervan zijn.
En de trafo geeft 260-0-260 volt. De nul lag met een zekering aan de massa.
Gloei 6.4 volt. En een 5 volt aansluiting voor de gloei van de gelijkrichter.
En er zit nog een 23 volt aansluiting op.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 15:15
door Pcdg
Lijkt toch iets Philips-achtigs. Staan er geen ingeetste codes in het glas of onderop de voet? Daar kan je dan toch vaak een typenummer mee afleiden.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 15:20
door TheoK
Er staat nog dit op Paul.
133 of I33 of F33. Dat is niet duidelijk.
En eronder staat X9L. Meer staat er niet op.
En op de volgende plaatjes kun je zie hoe de UGT's zijn aangesloten.
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 15:35
door Pcdg
F3 kan een GZ34 betekenen. Dan houden we alleen een extra 3 over. Ik zou kijken of de aansluitingen overeenkomen met de datasheet van de GZ34. Dat niet alle pootjes van de voet zijn aangesloten lijkt me voor een gelijkrichter overkomelijk.
mvg, Paul
Re: EL84 PP??
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 15:56
door TheoK
Volgens mij heb je gelijk.
De aansluitingen komen overeen.
Zo dat is 1 stap.
Zal kijken of er een beetje peut vanaf komt.
