bevestigen speakerunit

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

bevestigen speakerunit

Bericht door Biarritz »

Hi,

Ik wil een mooie TQWT behuizing maken, ongeveer zoals deze:

http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldin ... ngmail.gif

Ik wil de kast bouwen van 22 mm MDF en aan de voorkant een 18 mm plaat van multiplex beuken. De kast wordt antraciet geverft en de multiplex plaat wil ik naturel houden.

Afbeelding

Ik ben nog niet zo over uit hoe ik de luidsprekerunit ga bevestigen. De unit is namelijk bedoelt om deze aan de binnenkant van de behuizing te bevestigen.

Mijn gedachte gaat ernaar uit om de unit op de MDF kast te bevestigen en de multiplex plaat ervoor te plaatsen met behulp van een stuk of 8 van deze dingen:

Afbeelding

Daartussen wil ik dik vilt gebruiken om resonanties op te vangen. Heeft iemand dit ooit geprobeert en is dit aan te raden of weet iemand een andere oplossing?

Ik zit natuurlijk ook met de poortlengte te kijken of komt die niet zo nou? Mijn bouwbeschrijving gaat ervan uit dat de voorkant 22 mm dik is. Met mijn oplossing wordt deze ongeveer 10 mm dikker, wat de poort dus ook langer wordt.

Thanks in advance,


Patrick
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Patrick,

Wat voor luidsprekerunit?
Vaak kunnen ze op of achterop gemonteerd worden.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Philips 9710m

Bericht door Biarritz »

Sietse,

Het is de 9710M van Philips. Ik wil de unit graag 'op' de MDF kast monteren en daarvoor wil ik een multiplex beuken plaat maken, zodat de bevestiging van de unit niet zichtbaar is.

Afbeelding

Ik kan de multiplex plaat natuurlijk verlijmen met de MDF kast, maar het lijkt me handig om de unit ooit nog eens te kunnen demonteren, voor wat voor reden dan ook.


Grt,

Patrick
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De multiplexplaat kun je ook vastzetten met klittenband. Niet te veel, anders krijg je het nooit meer los.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Bericht door Biarritz »

Richard,

Klitteband is geen slecht idee. bij nader inzien voegt het plaatsen van de multiplex voorplaat niets toe om de kast meer body te geven en eventueel resonanties te verminderen.

:roll:

Misschien dat ik de multiplex plaat gewoon moet verlijmen met de MDF kast en de unit erin verzinken. Het zou heel mooi zijn als lukt het me om een houten ring te freesen, met een 45 graden hoek die daar dan in past.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Biarritz op vr 18 nov 2005, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Of de luidspreker van achteren toegankelijk maken met een stevig luik?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Biarritz schreef:
Richard,

Klitteband is geen slecht idee. bij nader inzien voegt het plaatsen van de multiplex voorplaat niets toe om de kast meer body te geven en eventueel resonanties te verminderen.

:roll:

Misschien dat ik de multiplex plaat gewoon moet verlijmen met de MDF kast en de unit erin verzinken. Het zou heel mooi zijn als lukt het me om een houten ring te freesen, met een 45 graden hoek die daar dan in past.

Afbeelding
Als je dan toch een mooie houten ring hebt gemaakt kun je net zo goed de luidspreker dóór de houten ring aan de voorzijde van de kast bevestigen.
Biarritz
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 11:32

Bericht door Biarritz »

Hi,

De luidspreker van achteren toegankelijk maken is geen optie. Het is een TQWT dus er zit een schot binnen in de luidspreker. Het wordt dan moeilijk om bij de onderste bevestigingspunten te komen.

De luidspreker door de houten ring aan de voorzijde bevestigen is volgens mij ook de beste oplossing. Nu maar eens kijken hoe ik het beste een mooie houten ring kan maken. Ik heb al enige ervaring met de bovenfrees, dus ik ga eerst eens lekker experimenteren.


Thanks
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Misschien kun je eens zo'n autoluidspreker zaak binnenlopen om te kijken of ze daar geen alu ringen verkopen, scheelt weer geknoei :wink:
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

Je zou ook eens kunnen kijken om het front met magneten vast te zetten. Dit lijkt me nog iets beter als klitteband, omdat dit geen eigen dikte heeft...
Plaats reactie