Gisteren kwam mijn broer met een heup protector voor de motor op de proppen. Wat voor materiaal het is weet ik niet maar ik vermoed dat het best goed dempt op een paneel. Het is vrij licht, buigzaam en heeft een vrij lage stijfheid. Ik vind het lastig te omschrijven. Als je het buigt duurt het ongeveer 5 seconden tot dat het weer terug buigt.
Dit is het betreffende product: klik.
Ow.. op de site staat het volgende: visco-elastic polyurethane foam.
Wat denken de experts hier van?
Goede paneeldemping?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Goede paneel demping?
Niet dat ik een expert ben, maar is dat spul niet veel te licht om paneelresonanties goed te dempen?
Re: Goede paneel demping?
Nouja, dat het licht is lijkt me juist een voordeel. Bij zware panelen verlaag je de resonantiefrequentie, welke afhankelijk is van stijfheid en massa. Je voegt bracing toe om de kast stijf te maken en dit wil je niet verpesten. Nu heeft MDF wel een hoge interne demping, maar is ook relatief zwaar. Dit spul lijkt me geschikt om een paneel te dempen, mits er goed op verlijmt, maar de exacte verklaring kan ik niet geven.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Goede paneel demping?
Voor laagfrequent hoef je het niet te doen.
Het is met name de stijfheid die daar zorgt voor "demping".
Voor hogere frequenties lijkt me dit materiaal ook weer niet echt geschikt.
Misschien in een sandwich-constructie, maar dan kun je net zo goed iets van rubber (oid) nemen.
Volgens mij is dat spul te vergelijken met traagschuim.
Met kortstondige impacts doet het helemaal niets (of bijna niets)
Het is met name de stijfheid die daar zorgt voor "demping".
Voor hogere frequenties lijkt me dit materiaal ook weer niet echt geschikt.
Misschien in een sandwich-constructie, maar dan kun je net zo goed iets van rubber (oid) nemen.
Volgens mij is dat spul te vergelijken met traagschuim.
Met kortstondige impacts doet het helemaal niets (of bijna niets)
