Na ik was begonnen aan nieuwe satelliet speakers van de bekende 12 cm blanda schalen met de Tangband W3-871B , kwam mijn vrouw met het idee om de front speakers ook als bol uit te voeren. Ik weer blij want dat betekende dat ik weer iets nieuws kon en mocht bouwen
De frontspeaker is gemaakt van de 20 cm Blanda schalen met een houten tussenschijf om de ronding compleet te maken. En heeft een inhoud van krap 3 liter. Achter de tussen schijf heb ik stukken Baf gestopt en aan de voorkant een schijf van 5cm Baf. Op deze foto is het midden gat nog niet gemaakt.
Als speaker heb ik gekozen voor de Alpair CHR-70, op basis van de specificaties, beoordelingen en prijs. Ook de kleur van het membraan komt terug in mijn meubel.
Voor de subwoofer had ik nog een hitachi subwoofer met versterker liggen. Ik heb twee kasten gemaakt met de zelfde inhoud (18 liter) en de zelfde baspijp als de originele hitachi subwoofer Deze is bedekt met drie lagen buig triplex, flink karwei trouwens. Daarna flink plamuren en verven en schuren. En nog een kist gemaakt om de hitachi versterker extern te kunnen plaatsen. Met het optische eindresultaat ben ik zeer tevreden
De subwoofer moet wel bijgesteld worden via de receiver, strakke bas klinkt namelijk erg goed maar zoiets als een basgitaar geeft een behoorlijke resonantie.
Nu heb ik nog wat vragen:
Kun je doormiddel van filtering de chr-70 nog beter nog wat beter tot zijn recht laten komen? Eventueel GHP?
Ook de Tangband speelt nu ongefilterd in een halve liter. GHP noodzakelijk?
Van affiltering heb ik totaal geen kaas gegeten en ik heb al even met Arta gestoeid maar dat meten schiet ook nog niet op.
Ik heb nu de complete bol vol gestopt met Baf, geen verdere demping. Heeft het nut daar nog iets aan te verbeteren?
In de toekomst wil ik er nog een nieuwe centrespeaker bij maken, ben er alleen nog niet uit hoe die er uit moet komen te zien.