Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door ritger »

Na ongeveer 5 jaar geleden een staande speaker van een speaka set gemaakt te hebben werd het tijd voor iets anders. Omdat er na het vervangen van mijn receiver, sony str naar een qs ook een nieuw audio meubel moest komen vielen de speaka kasten iets te veel op (lees:WAF)
20110129-DSC00091.jpg
Ik had eerst als idee om mijn Needles (die ik als satelliet speakers gebruikte) te upgraden en samen met een subwoofer als frontspeakers te gebruiken.
Na ik was begonnen aan nieuwe satelliet speakers van de bekende 12 cm blanda schalen met de Tangband W3-871B , kwam mijn vrouw met het idee om de front speakers ook als bol uit te voeren.
20110513-DSC01557.jpg
Ik weer blij want dat betekende dat ik weer iets nieuws kon en mocht bouwen :D
De frontspeaker is gemaakt van de 20 cm Blanda schalen met een houten tussenschijf om de ronding compleet te maken. En heeft een inhoud van krap 3 liter. Achter de tussen schijf heb ik stukken Baf gestopt en aan de voorkant een schijf van 5cm Baf.
20110418-DSC01050.jpg
Op deze foto is het midden gat nog niet gemaakt.

Als speaker heb ik gekozen voor de Alpair CHR-70, op basis van de specificaties, beoordelingen en prijs. Ook de kleur van het membraan komt terug in mijn meubel.

Voor de subwoofer had ik nog een hitachi subwoofer met versterker liggen. Ik heb twee kasten gemaakt met de zelfde inhoud (18 liter) en de zelfde baspijp als de originele hitachi subwoofer
20110309-DSC00572.jpg
Deze is bedekt met drie lagen buig triplex, flink karwei trouwens.
20110313-DSC00584.jpg
Daarna flink plamuren en verven en schuren.
20110322-DSC00608.jpg
20110426-DSC01160.jpg
En nog een kist gemaakt om de hitachi versterker extern te kunnen plaatsen.
20110413-DSC00932.jpg
Met het optische eindresultaat ben ik zeer tevreden :D
20110513-DSC01555.jpg
Het geluid van de chr-70 is ook geweldig, redelijk veel bas uit de te kleine inhoud. Samen met de sub kun je ook best hard spelen.
De subwoofer moet wel bijgesteld worden via de receiver, strakke bas klinkt namelijk erg goed maar zoiets als een basgitaar geeft een behoorlijke resonantie.

Nu heb ik nog wat vragen:
Kun je doormiddel van filtering de chr-70 nog beter nog wat beter tot zijn recht laten komen? Eventueel GHP?
Ook de Tangband speelt nu ongefilterd in een halve liter. GHP noodzakelijk?
Van affiltering heb ik totaal geen kaas gegeten en ik heb al even met Arta gestoeid maar dat meten schiet ook nog niet op. :oops:

Ik heb nu de complete bol vol gestopt met Baf, geen verdere demping. Heeft het nut daar nog iets aan te verbeteren?

In de toekomst wil ik er nog een nieuwe centrespeaker bij maken, ben er alleen nog niet uit hoe die er uit moet komen te zien.
Laatst gewijzigd door ritger op di 14 jun 2011, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door Henkjan »

wow, da's een binnenkomer zeg! prachtig gedaan zo.

dan je vraag: hoe heb je de CHR's nou gefilterd? op de receiver op small? en bij welke frequentie is dat dan? afhankelijk daarvan is een GHP zinvol of niet. maar "normaal" zou een GHP voor zowel de CHR70 in een compacte gesloten kast wenselijk zijn.

hoe is de klank verder? neutraal?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door bas focal m180 »

ritger schreef:
Na ongeveer 5 jaar geleden een staande speaker van een speaka set gemaakt te hebben werd het tijd voor iets anders. Omdat er na het vervangen van mijn receiver, sony str naar een qs ook een nieuw audio meubel moest komen vielen de speaka kasten iets te veel op (lees:WAF)
Je reciever , ging die nou toevallig kapot , of heb je hem eens een handje geholpen om met als excuus om al dit moois te kunnen maken :mrgreen:
Vooral dat bolletje vindt ik fet gaaf geworden.
Bijlagen
20110513-DSC01557.jpg
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Henkjan schreef:
wow, da's een binnenkomer zeg! prachtig gedaan zo.

dan je vraag: hoe heb je de CHR's nou gefilterd? op de receiver op small? en bij welke frequentie is dat dan? afhankelijk daarvan is een GHP zinvol of niet. maar "normaal" zou een GHP voor zowel de CHR70 in een compacte gesloten kast wenselijk zijn.
hoe is de klank verder? neutraal?
Bedankt! :D
Ik ben nog een beetje aan het stoeien met de instellingen maar hij staat nu op small, 130Hz

Ik heb niet echt een referentie qua klank, maar vooral het midden is veel helderder als ik gewend was.
De afstralling is ook erg ruimtelijk, vooral op laag volume een hele vooruitgang.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Je reciever , ging die nou toevallig kapot , of heb je hem eens een handje geholpen om met als excuus om al dit moois te kunnen maken :mrgreen:
Vooral dat bolletje vindt ik fet gaaf geworden.
Haha.. Ja linker kanaal haperde al een tijdje, ik was wel (achteraf aangenaam) verast dat de QS tien cm dieper was dan de STR en dat er daardoor een dieper audiomeubel moest komen met als gevolg dat de vrouw andere speakerkasten wou :sure:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door Chris_T »

Wat een mooie binnenkomer! Afwerking en foto's ziet & zien er errug goed uit.
Heeft qua vormgeving wel iets weg van een giraffe 8).

Zonder metingen is op afstand moeilijk te zeggen of iets aan filtering gedaan moet worden. De CHR-70 had als ik mij niet vergis een ingebouwde bafflestep compensatie in de frequentierepons.
Maar mocht het toch wat dun klinken/'weinig body hebben' dan kun je eventueel een BSC (bafflestepcompensatie) filternetwerkje of brede notch toepassen.

Hoe klinkt de behuizing van de bol zelf? Geeft het echt een 'tok' bij de kloptest of 'pok'? Om de behuizing wat doder te krijgen kun je misschien enkele reepjes bitumen of zwaar tapijt aan de binnenwand lijmen.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Chris_T schreef:
Wat een mooie binnenkomer! Afwerking en foto's ziet & zien er errug goed uit.
Heeft qua vormgeving wel iets weg van een giraffe 8).
Die had ik nog niet gehoord :lol: Wel, ET, iets uit starwars, Wall-E en zelfs het "boze oog"
Zonder metingen is op afstand moeilijk te zeggen of iets aan filtering gedaan moet worden. De CHR-70 had als ik mij niet vergis een ingebouwde bafflestep compensatie in de frequentierepons.
Maar mocht het toch wat dun klinken/'weinig body hebben' dan kun je eventueel een BSC (bafflestepcompensatie) filternetwerkje of brede notch toepassen.
Over de BSC in de chr-70 kan ik niks vinden. En ik ging er vanuit dat dat juist bij een bol niet nodig zou zijn.
Meten zal moeilijk worden, ik kan moeilijk voor één meting een meetset aanschaffen. En met alleen een microfoon krijg ik veel verschillende metingen. Zal kijken of ik één dezer dagen een plaatje van mijn meting kan uploaden. Heb de vorige namelijk niet opgeslagen.
Hoe klinkt de behuizing van de bol zelf? Geeft het echt een 'tok' bij de kloptest of 'pok'? Om de behuizing wat doder te krijgen kun je misschien enkele reepjes bitumen of zwaar tapijt aan de binnenwand lijmen.
De bol klinkt redelijk dood Het materiaal is natuurlijk redelijk dun ongeveer één cm maar met de tussenschijf wel behoorlijk stijf.
Op hoog volume is er wel enige vibratie voelbaar. De chr-70 heeft best veel power dus dat is bij de Blanda schalen niet te voorkomen lijkt mij.
Ik zal nog eens experimenteren met een tapijttegel.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door Impulse »

Niet alleen schitterend die bol, maar ook functioneel.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Ik heb nog even gekeken naar een GHP filter. Ik kom op 592 uf voor de CHR-70
GHP_chr70.jpg
En op 177 uf voor de Tangband, de Qtc van 1.17 is wel erg hoog lijkt mij?
GHP_TB871s.jpg
Welk type condensator kan ik het beste gebruiken. Elko of MKT of een combinatie?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Ik heb vanavond ook nog even proberen te meten, Arta met een simple microfoon. Metingen zijn verre van nauwkeurig, iedere meting leverde wel kleine verschillen op.
Valt hier nog iets zinnigs uit op te maken. Groene lijn kreeg ik er niet uit :oops:
chr-70.png
chr-70-3.png
chr-70-5.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door Henkjan »

:shock: wat voor mic is dat :shock:

die GHP condensatoren: ik pak daar altijd een mengsel van bv 5 stuks elko en 1 stuks MKP om zo samen aan de gewenste waarde te komen.
Ik had in de Black Beauty (ook CHR70 GHP) een cap van 680µF
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door vacuphile »

Mooi gemaakt!!

Vraagje: wat is die groene lijn die je niet weg kunt krijgen? Lijkt te zijn gecorreleert met de blauwe en rode lijnen.

Voor het overige: wat ik uit deze metingen opmaak, is dat zichtbaar lijkt te zijn waar de overgang van 4pi naar 2pi afstraalgedrag begint (ongeveer vanaf de golflengte overeenkomend met de omtrek van de driver). Een bol heeft volgens Olsen het beste diffractie-gedrag en daar lijkt hier iets van te zien. Een low shelf filter kan dit rechttrekken. Gemakkelijkst te verwezenlijken met een dsp, of anders met een equalizer, bij voorkeur parametrisch.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Henkjan schreef:
:shock: wat voor mic is dat :shock:

die GHP condensatoren: ik pak daar altijd een mengsel van bv 5 stuks elko en 1 stuks MKP om zo samen aan de gewenste waarde te komen.
Ik had in de Black Beauty (ook CHR70 GHP) een cap van 680µF
Een desktop microfoon, turst of logitech :sure:

OK ik zal eens bij conrad kijken. Tnx.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

vacuphile schreef:
Mooi gemaakt!!

Vraagje: wat is die groene lijn die je niet weg kunt krijgen? Lijkt te zijn gecorreleert met de blauwe en rode lijnen
Dat was de laatste meting die ik gedaan heb, kreeg ik niet verwijderd.
Voor het overige: wat ik uit deze metingen opmaak, is dat zichtbaar lijkt te zijn waar de overgang van 4pi naar 2pi afstraalgedrag begint (ongeveer vanaf de golflengte overeenkomend met de omtrek van de driver). Een bol heeft volgens Olsen het beste diffractie-gedrag en daar lijkt hier iets van te zien. Een low shelf filter kan dit rechttrekken. Gemakkelijkst te verwezenlijken met een dsp, of anders met een equalizer, bij voorkeur parametrisch.
Dat zoeken we op :) Ben nog steeds aan het spelen met de eq van de receiver maar dat heeft niet genoeg effect denk ik.
Laatst gewijzigd door ritger op wo 18 mei 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door Chris_T »

Ritger, klopt het dat je de metingen op een afstand van 10cm voor de driver gedaan hebt?
Dat is te dichtbij om kastinvloeden mee te nemen.
Als vuistregeltje gebruik ik altijd 5xdiameter van de conus als minimale meetafstand.
Zal bij deze CHR-70 iets van 30cm zijn.
Voor metingen om de bafflestep compensatie te bepalen kan je het best onder een kleine hoek meten (15-30 graden) met zo'n breedbander, anders heb je kans dat je teveel gaat compenseren voor het oplopende hoog on-axis.

Het tijdvenster moet je dan zo klein maken dat er geen (grote) reflecties in de metingen komen, 1e marker net voor de puls en de 2e marker net voor het 1e piekje na de puls.
Het klopt dat je de laatste meting niet uit de overlay kan halen, dat is een eigenaardigheidje van Arta.

Zo'n desktop mic hoeft trouwens geeneens zo slecht te zijn, en zal voor grove metingen goed genoeg zijn.
Hieronder is een vergelijking te zien die ik gemaakt heb tussen een Trust ala €5 euro desktop mic en een Behringer ECM8000 (niet gekalibreerd).
Lichtgeel = Trust Donkergeel = Behringer
Vergelijking Trust el cheapo vs Behringer mic.jpg
De Behringer meetmic is niet gekalibreerd dus kan in het tophoog best nog een afwijking van 6dB hebben, maar je kan in ieder geval zien dat de Trust mic aardig meeloopt tot ca 3kHz.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Chris_T schreef:
Ritger, klopt het dat je de metingen op een afstand van 10cm voor de driver gedaan hebt?
Dat is te dichtbij om kastinvloeden mee te nemen.
Als vuistregeltje gebruik ik altijd 5xdiameter van de conus als minimale meetafstand.
Zal bij deze CHR-70 iets van 30cm zijn.
Ja ik had recht voor de conus op 10cm gemeten.
Het tijdvenster moet je dan zo klein maken dat er geen (grote) reflecties in de metingen komen, 1e marker net voor de puls en de 2e marker net voor het 1e piekje na de puls.
Het klopt dat je de laatste meting niet uit de overlay kan halen, dat is een eigenaardigheidje van Arta.
Jammer dat er niet een snel start guide is voor Arta, het is erg moeilijk om te doorgronden in korte tijd.
Zo'n desktop mic hoeft trouwens geeneens zo slecht te zijn, en zal voor grove metingen goed genoeg zijn.
gelukkig er is nog hoop voor mij :) Het is ook niet de bedoeling om aan de hand van de metingen een goed filter te maken, dat is toch net iets te hoog gegrepen.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Ik heb vanavond toch nog wat metingen gedaan aan de hand van de tips van Chris_T
Ik heb meerdere metingen gedaan per speaker om onnauwkeurigheden van de mic te vermijden.
chr-70-24.png
chr-70-25.png
Het enige wat mij opvalt is een dip bij 1500Hz en bij 3000Hz. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70 en subkast

Bericht door ritger »

Ik heb nog een bijpassende centerspeaker gemaakt, speakers en filter komen uit een eltax center. De tweeter heb ik vervangen omdat die te groot was om in de blanda bol te passen. De pootjes zijn gemaakt van metalen blanda schaaltjes.
20110614-DSC03236.jpg
20110614-DSC03237.jpg
20110614-DSC03235.jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door Thomox »

Ziet er super strak uit :) nu hopen dat het mij ook zo mooi lukt met zo'n blanda schaal hihi..
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door tjerkpolle »

Hallo,

mooie "ikea" speakers! Ook ik wil zelf ikea speakers bouwen als surround speakers voor mijn 5.1 opstelling.
Kun je me iets meer vertellen over die tussenschijf die je ertussen hebt gelijmd? Wat voor materiaal heb je gebruikt en hoe dik? Zie ik dat goed dat het een massieve platte schijf is waar je een paar gaten in hebt geboord? Heb je daar misschien nog foto's van? Of is het alleen een ring?

TP
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door ritger »

Ik heb snijplanken gebruikt, ook van de Ikea. Ze zijn 15mm dik. Het hout is iets lichter van kleur maar na het lakken valt dat niet erg op. Het is gewoon een cirkel met daarin gaten uit gezaagd. In het midden heb ik een groot gat gezaagd die staat alleen niet zo duidelijk op de foto.
20110418-DSC01050.jpg
20110426-DSC01159.jpg
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door tjerkpolle »

Ok, dat is een goed idee. Volgens mij herken ik op de foto dat je ook iets een facet gemaakt heb op de overgang snijplank met schalen?

Hoe heb je zo mooi de bodem van de schaal weggezaagd? (opening van de luidspreker?)

Heb je deze luidsprekers ook wel eens "kaal" zonder jouw basluidsprekers gehoord en wat is je mening? Wil ze nl. gaan inzetten als surround (achter) luidsprekers voor mijn 5.1 systeem.

Nu ben ik helemaal niet thuis in filters/weerstanden. Maar wat voor filter zou ik moeten gebruiken denk je? Kan ik dezelfde gebruiker als die jij genomen hebt?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door ritger »

Er zit idd een klein facet aan, anders moest ik wel heel veel van de schaal afschuren om die helemaal vlak te maken. Na veel lakken en schuren is die opgevuld met lak.

Even een copy wat ik een ander in een PB heb gestuurd
"Ik heb weinig ervaring met highend speakers dus daar mee kan ik geen vergelijk maken. Ik vind wel dat ze erg goed klinken. Echt heel laag gaan ze niet maar voor de rest een helder geluid. Ook op hoog volume klinken ze nog erg goed en komt de bas ook goed los.

Het platte vlak heb ik gemaakt door er eerst met een hand zaag een kapje vanaf te zagen, hier na ruw op maat met de bandschuurmachine en de laatste milimeters met schuurpapier op een plank geniet. Dit alles wel voor het verlijmen van de bol. De rand moet wel volkomen vlak zijn anders lekt de speaker lucht en dat hoor op hoog volume zeer duidelijk.
Filtering heb ik nog niet gedaan, wel berekend en uit gezocht maar ik ben ook nog druk met andere dingen en de center speaker."
Als rear is het denk ik een mooie speaker. Op 2channel dus zonder sub is het verbazend hoeveel geluid er uitkomt.
Welk filter staat ergens aan het begin van dit topic. Lees dit topic viewtopic.php?f=3&t=13769 en deze http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -done.html ook even door, staat ook veel info in.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door tjerkpolle »

Nog een vraag, die RVS staanders/buizen. Heb je dat 'gewoon' bij de lokale ijzerboer gehaald en hoe heb je dat met de speaker verbonden?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Sphere met chr-70, subkast, center en satelliet

Bericht door ritger »

tjerkpolle schreef:
Nog een vraag, die RVS staanders/buizen. Heb je dat 'gewoon' bij de lokale ijzerboer gehaald en hoe heb je dat met de speaker verbonden?
Het zijn geen rvs buizen maar metalen, ik denk gepoedercoat grijs. :) De buizen zijn van een telescoop raamwissersysteem van de Blokker.

Ik heb zowel in de subkast en de bol een pvc buis verwerkt. Bij de subkast volledig door de kast zodat ik de speakerdraad door kon voeren. En in de bol voor de ongeveer helft. De metalenbuis past precies in de pvcbuis. In de bol zit hij wel vast maar in de subkast niet zodat ik de bol eventueel iets kan bijdraaien. De metalenbuis heb ik afgesloten met een stukje rondhout, anders werkte hij als een iets te lange baspoort. :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”