Brommmmmmmmmm

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vinculum
Contacteer:

Brommmmmmmmmm

Bericht door Vinculum »

Ja, weer een versterker met een brom. Maar deze is iets anders volgens mij.
De situatie:
Ik heb 2 eindversterkers op basis van de LM4780. De print is de inmiddels beruchte variant van Knuisje.
Beide versterkers zijn identiek en gescheiden van elkaar. Het enige gelijke nu is de voeding vanaf de gezamelijke trafo.
De ingangen van deze versterker hangen rechtstreeks aan de MiniDSP.
Wat is nu het vreemde? Afzonderlijk zijn de versterkers zonder brom. Ook als ik 1 set ingangen op 1 versterker heb aangesloten maar de andere versterker niet, ook dan geen brom. Maar zodra ik een ingang aansluit op de andere versterker, BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. En dat uit beide versterkers (natuurlijk uit de luidsprekers die verbonden zijn met de luidsprekers)! Deze situatie is ook ongeacht of is de linker of de rechter versterker gebruik.
Voor de duidelijkheid heb ik het geluid even opgenomen.

Nog vreemder is als ik 1 versterker aansluit met 1 set ingangen maar de 2de set ingangen met een andere versterker verbind (een Marantz) dan ook geen brom.

Hoe kan dit?
Bijlagen
Memo.zip
Geluidsopname van de brom
(176.79 KiB) 42 keer gedownload
De 2 eindversterkers
De 2 eindversterkers
nxs77
Contacteer:

Re: Brommmmmmmmmm

Bericht door nxs77 »

Ik zat te denken aan hoe de voeding zit aangesloten? zou dit het kunnen zijn?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Denk het zelf niet. Dan zou het namelijk altijd zo moeten zijn. Ik vermoed zelf dat ik iets verkeerd doe met de massa aansluitingen bij de connectoren. Ik meen ergens gezien te hebben dat je alle minnen van de ingangen bij elkaar moet knopen en samen op de masse van 1 van de ingangen moet plaatsen. Of dat je alle minnen met een weerstand aan grond moet leggen. Maar wat er klopt en of het zo is weet ik niet. Op de dsp zijn de plussen en de minnen van de aansluitingen direct naar de dsp gegaan. Op de versterkers zijn de plussen en minnen van iedere ingang direct naar de versterkerprint gegaan.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Fijn als versterkers brommen.. ik heb er hier ook een. Maar dat heeft volgens mij meer te maken met een beveiligings circuit.
Daarbij gaat het om een 2 polig stekkertje die als je em los maakt het geluid direct uit gaat. Als je met je hand in de buurt komt van het draad dan komt het geluid weer terug maar met een heftige brom.
Ook een fijne uitdagiong voor mij.

Jou probleem is ook een fijne....
knuisje

Bericht door knuisje »

Je hebt last van een aardlus. De bovenste versterkerprint zou je als centraal massavlak kunnen zien. Je kunt proberen om nog maar één massaverbinding tussen de dsp en de bovenste print te leggen (dus 1 massaverbinding loshalen aan de kant van de versterker). Tussen de dsp en de onderste versterkerprint beide massaverbindingen aan de kant van de versterker loshalen. De groengele draad op de onderste print verplaatsen naar de 2 via's tussen IN1 en IN2. Succes!
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Euh huh?
Tekening? ;)

Ik snap alleen niet goed wat je bedoelt net de via van de in maar ik zal morgen een tekening maken zoals ik denk dat het nu aangesloten zou moeten worden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ok, en lees ook even de sticky's door van het versterker forum. :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Ok, en lees ook even de sticky's door van het versterker forum. :wink:
Dat heb ik gedaan maar ik ga niet zomaar iets proberen natuurlijk.

Ok hier mijn paint skills... :oops:
De huidige aansluiting:
Versterkers huidige aansluiting.jpg
En de nieuwe zoals ik je tekst interpreteer:
Versterkers nieuwe aansluiting.jpg
Zit ik goed? Waarom die 0 van de voeding niet meer naar zijn normale plek maar naar die 2 kleine gaatjes in het midden? Dat is toch hetzelfde vlak?
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Vergis ik me of heeft de versterker alleen 2 officiele voedings aansluitingen? dus wissel in op 2 punten en verder niks?
Als dat zo is waarom de ook een massa pakken van de trafo? Mischien kun je het zonder dat 3e draadje proberen?

Voor zover ik het weet is z'n 3e draadje niet nodig tenzij de versterker symmetrisch gevoed moet worden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik zou bij de print voor hoog ook het massapunt tussen de IN connectors pakken (ook voor de 0 van de trafo). Dit punt is het middelpunt van de steraarde op de print. Om het uit te proberen zou ik met krokodillenklemmetjes werken.
Als dit nog steeds bromt moet je aan een steraarde los van de prints gaan denken.
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

Inderdaad een aardlusje veroorzaakt door de grote stromen die via de elco's terug naar de trafo lopen, daardoor varieert de GND-potentiaal van de twee printen en die ga je nou net via de GND-aansluiting van de ingang aan elkaar hangen....

Simpele oplossing hier is om een tweede trafo aan te schaffen :)

Om deze reden lijkt het mij bij meerkanaals versterkers met 1 trafo beter om 1 aparte voedingsprint en meerdere aparte versterkerprinten te gebruiken (en dit dus niet op 1 print te combineren). Op de voedingsprint komen alle elco's, waarbij de center tap van de trafo aan de ene (vuile) kant van de elco's wordt aangesloten. Aan de andere (schone) kant heb je de mooiste plaats voor een steraarde, waar je de GND's van de versterkerprinten, luidsprekeruitgang en ook die van de ingangsconnectors naar toe laat komen. Er staan wel een paar voorbeelden op m'n site.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het idee is uiteindelijk ook om elke print zijn eigen trafo te geven maar om nu tijdelijk vooruit te kunnen dus 2 prints op 1 trafo. Ik heb thuis nog een andere trafo liggen die ik eens zal proberen. Als dit lukt dan hoef ik niet alles opnieuw te solderen. Dit is een 2x25V 120VA trafo. Iets meer voltage dan de huidige 2x22V maar voor een snelle test is dit niet zo erg lijkt me. De load op deze versterker is ook 8 Ohm ipv 4 ohm wat op de andere print staat.
knuisje

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
Dit is een 2x25V 120VA trafo. Iets meer voltage dan de huidige 2x22V maar voor een snelle test is dit niet zo erg lijkt me. De load op deze versterker is ook 8 Ohm ipv 4 ohm wat op de andere print staat.
Met een load van 8 ohm is 25V ook voor permanent gebruik geen probleem. Het wordt alleen ietsje warmer.

Laat dan vanaf de dsp naar elke versterker 1 massalijntje lopen ipv. 2 zoals je nu hebt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou Ik heb wat kunnen testen... 1 trafo per print is in ieder geval de oplossing. Alle andere leverden tot nu toe brom op.
Alleen ergens in het vele testen heb ik per ongeluk een luidspreker aansluiting aansluit volgorde verkeerd gedaan (massa zat nog op de linker min van print 1 terwijl ik de plus al aan het verplaatsen was naar de rechterplus van print 2). Gevolg? Speakertje kapot (gelukkig een tangband testspeakertje) en het linkerkanaal van print 1 blijft stil...
Sjit!

Ik vermoed dat er ergens in de LM4780 iets de geest heeft gegeven. Binnenkort maar weer nieuwe samples bestellen. Ik hoop dat ik dat voor Breda opgelost krijg...
knuisje

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de terugkoppeling.

Wat een pech, als je wilt kan ik wel een IC naar je toe sturen. :-D
markbakk

Bericht door markbakk »

Wat is er nou op tegen om álle massa-aansluitingen te maken op de GND tussen de voedingselco's in (dus inclusief alle signaal-massa)? Dat is m.i. werken met steraarde. Tussen de twee versterkerprints moet je daarvoor een flink stukje koper solderen. En wat ik niet zie is of Vinculum wel (ook qua GND) geïsoleerde chassisdelen heeft gebruikt, want in dat geval heb je wellicht ook nog een aardlus via de behuizing.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

markbakk schreef:
En wat ik niet zie is of Vinculum wel (ook qua GND) geïsoleerde chassisdelen heeft gebruikt, want in dat geval heb je wellicht ook nog een aardlus via de behuizing.
Het is een houten plankje... MDF geleid niet volgens mij. ;)
Maar ja, het zijn geïsoleerde delen.
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

markbakk schreef:
Wat is er nou op tegen om álle massa-aansluitingen te maken op de GND tussen de voedingselco's in (dus inclusief alle signaal-massa)? Dat is m.i. werken met steraarde. Tussen de twee versterkerprints moet je daarvoor een flink stukje koper solderen.
Je hebt hier te maken met 2 GND punten op de verschillende PCB's. Een flink stuk koper daartussen solderen, zal het probleem verminderen, maar je lost het pas echt op door er in het ontwerp voor te zorgen dat de grote stromen alleen daar lopen waar het geen probleem is.
Plaats reactie