Pagina 1 van 5

Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 13:59
door Geenius
Hier de eerste luidspreker van Humble Homemade Hifi nieuwe stijl: L' Orfeo. Informatie volgt binnenkort, maar vanwege de al getoonde interesse in deze luidspreker voor Breda 2011, heb ik alvast een aparte topic geopend. :)

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:40
door firsttimer
Prachtige afgewerkte speaker Tony! Ongeveer de beste units gebruikt die verkrijgbaar zijn volgens mij.

Persoonlijk vind ik die niet verzonken woofer wat minder fraai smoelen in deze uitvoering. Maar dat zal ongetwijfeld een (filter)ontwerp keuze zijn geweest.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 15:17
door Vinculum
En bij deze de Sketchup tekening van deze speaker.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een ingefreesde unit ook veel mooier vind. Maar die gaat niet passen ivm de breedte van de baffle als ik het zo inschat.
Aangepast naar laatste versie.
Aangepast naar laatste versie.
Edit: Sketchup tekening aangepast naar laatste update.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 15:19
door Forza
Die AMT's zien er erg gaaf uit, beetje stealth achtig :)

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 17:19
door arjank
Dat zijn toch die HSD's(AMT's) van Mundorf?

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 9:05
door Geenius
Achteraf gezien had ik de woofer ook anders gedaan denk ik. Ik wil hem zo ver mogelijk naar voren hebben i.v.m. het fase gedrag t.o.v. de tweeter en de baffle zo smal mogelijk. Daar ga ik nog even op studeren voor een MK-II versie. :wink:

Ik gebruik de Scanspeak 18WU8741T00 en Mundorf 2510c:

Afbeelding
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18wu-8741t00.pdf

Afbeelding
http://www.hs-devices.mundorf.com/engli ... 02510c.pdf

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 10:16
door Geenius
Ik heb intussen de tekening ge-update: er zit nu een klein balkje tussen de woofer en tweeter ter versteviging van de baffle aan de binnenzijde.
Verder is het dempingsmateriaal ingetekend in rood-oranje. Tegen de achterwand Intertechnik Bondum-800 en in de Interne Helmholtz Absorber wat Intertechnik Sonofil.
De high-res pdf heb ik ook bijgevoegd.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 10:26
door Bukem
Suggestie voor Woofer/tweeter oplossing voor MK2?

http://www.xavian.cz/image.php?path=xn/ ... o_full.jpg

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 11:11
door Geenius
Bukem schreef:
Suggestie voor Woofer/tweeter oplossing voor MK2?

http://www.xavian.cz/image.php?path=xn/ ... o_full.jpg
Zoiets zou mooi zijn inderdaad. :) Niet te fineren, maar wel uit een stuk massief hout te fresen. :wink:

Afbeelding

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 11:41
door Bukem
Ik denk dat het wel te fineren is...niet simpel maar zeker te doen.

Allereerst de kast zonder facetrand aan de zijkant maken. De voorzijde mbv. een vacuumtafel fineren of met een negatieve mal vast "clampen". Vervolgens de facetrand maken, en daarna een fineerstrip op de facetrand plakken.

Uiteraard kan dat in de praktijk mee of tegenvallen....

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 11:58
door Vinculum
Geenius schreef:
Ik heb intussen de tekening ge-update:
Ik ook. ;) Aanpassingen doorgevoerd in de Sketchup tekening.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 12:34
door MechanicalAnimal
Prachtige zuil en een aanwinst voor je HHH/TG-lijn!

en een prachtige naamgeving trouwens :D
Geenius schreef:
Zoiets zou mooi zijn inderdaad. :) Niet te fineren, maar wel uit een stuk massief hout te fresen. :wink:
oe, das idd wel heel erg fraai :shock:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 13:22
door Geenius
Bukem schreef:
Ik denk dat het wel te fineren is...niet simpel maar zeker te doen.

Allereerst de kast zonder facetrand aan de zijkant maken. De voorzijde mbv. een vacuumtafel fineren of met een negatieve mal vast "clampen". Vervolgens de facetrand maken, en daarna een fineerstrip op de facetrand plakken.

Uiteraard kan dat in de praktijk mee of tegenvallen....
Ik heb thuis geen vacuümtafel. :wink:

De opzet van dit ontwerp is o.a. dat de kast makkelijk na te bouwen moet zijn. Er zitten daarom ook geen verbindingen onder verstek, etc in. Het "moeilijkste" is het verzonken inbouwen van de tweeter. De rest is opbouw en de facetten langs de voorzijde kun je eventueel maken met een zaag onder 45 graden. :)

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 14:43
door richardkrol
Geenius schreef:
Ik heb thuis geen vacuümtafel. :wink:

In plaats van de afgeronde overgang tussen woofer en kast zou men ook een 45graden overgang kunnen maken, de verlijming en opspanning zijn dan stukken eenvoudiger.

Ander alternatief is bij Schaeffer een ronde ring laten frezen met facetrand en daar de woofer in monteren. Dan heb je een geleidelijkere overgang tussen kast en woofer. Het oog wil ook wat (dat weet jij als geen ander)

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: do 05 mei 2011, 20:01
door DKM
.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 0:31
door meiborg
Waarom niet gewoon de tweeter wat verder laten verzinken met een mooie flare er om heen?

Mvg Reinder

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 7:58
door Geenius
Voldoende punten die meegenomen zouden kunnen worden in een Mk-II kast of als iemand ze gaat nabouwen. Voorlopig laat ik mijn kasten zoals ze zijn - eerst maar even het filter ontwerpen voor de 28ste. Er komt in ieder geval sinds gisteravond geluid uit. :D

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 13:44
door FFF
En? Komt er al muziek uit, ben benieuwd naar je eerste bevindingen.
Vind het een erg mooi concept.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:07
door bas focal m180
Ik wacht geduldig af , over 2 weken in breda live voorstelling .

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:14
door Bas Horneman
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een ingefreesde unit ook veel mooier vind. Maar die gaat niet passen ivm de breedte van de baffle als ik het zo inschat.
De bass-reflex pijp voor vind ik echter nog veel lelijker. Maar daar zal dan ook wel een reden voor zijn? Dat ie niet aan de achterkant zit bedoel ik.

Ben ook erg benieuwd hoe het gaat klinken. Dus ga ik mijn best doen om ook in Breda aanwezig te zijn.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:18
door FFF
bas focal m180 schreef:
Ik wacht geduldig af , over 2 weken in breda live voorstelling .
Dat ga ik ook proberen bij te wonen :lol:

Goede opmerking van Bas Horneman, zou de BR poort ook aan de achterkant geplaatst kunnen worden? Ik snap dat hij dan iets moeilijker te plaatsen is maar optisch is dat inderdaad mooier.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:24
door Geenius
Bas Horneman schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een ingefreesde unit ook veel mooier vind. Maar die gaat niet passen ivm de breedte van de baffle als ik het zo inschat.
De bass-reflex pijp voor vind ik echter nog veel lelijker. Maar daar zal dan ook wel een reden voor zijn? Dat ie niet aan de achterkant zit bedoel ik.
Ben ook erg benieuwd hoe het gaat klinken. Dus ga ik mijn best doen om ook in Breda aanwezig te zijn.
De baspijp moest aan de voorzijde zo dicht mogelijk bij de midwoofer voor een optimale optelling van de lage frequenties.
Ik heb met proeven gemerkt dat het laag minder stevig is als de pijp aan de achterkant zit. 't Zal wel te maken hebben met fase. :wink:
Hij kan prima aan de achterkant als esthetiek zwaarder weegt dan het laatste decibelltje laag. Ik vind een poort achterop ook mooier. :twisted:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:36
door Geenius
FFF schreef:
En? Komt er al muziek uit, ben benieuwd naar je eerste bevindingen. Vind het een erg mooi concept.
Ik zou het al bijna muziek willen noemen wat er op dit moment uit komt. Hij meet op zich netjes, maar er moet hier en daar nog wat aan geschaafd worden.
Ik heb zojuist een paar foto's gemaakt van hoe het filter er op dit moment (letterlijk) bij hangt. :D

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:39
door b_force
Boxsim geeft precies tegenovergestelde.
Aan de achterkant is daar -3dB punt juist lager.
Wat je volgens boxsim wel krijgt, is een soort bult (overdreven gezegd) als je de BR aan de voorkant zet.
Wellicht krijg je daardoor het idee dat de bas steviger is.

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:51
door Geenius
Zit die verhoging in het gebied 80-100Hz?