Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
maartenh
Berichten: 11
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 16:59
Locatie: Rosmalen

Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door maartenh »

Zo dan, Na enige tijd onderdelen verzamelen heb ik gisteren eindelijk een start gemaakt met mijn 5.1 home cinema setje.
Zoals beschreven zullen dit Sander's welbekende silverado's gaan worden ondersteund door (toch wel) de dubbele 10" sub ook naar aanleiding van Sander's ontwerp. Ik heb uiteindelijk voor deze combinatie gekozen omdat ik graag 5 dezelfde kastjes wil (het oog wil ook wat) die neutraal en open klinken. Het frequentiespectrum waarin deze kastjes actief zijn is gewoon super. Aangevuld met de sub lijkt dit me een hele mooie combinatie om lekker een film te kijken en muziek te luisteren. Dit wordt voorlopig nog aangestuurd door een meer kanaals ampje van harman karton. Vandaag een bestelling geplaatst bij farnell voor de nodige filter componenten. Voor de subwoofer versterker heb ik nog geen keuze gemaakt. Misschien de conrad versterker? ik lees goede referenties hier op het forum dus dat zit wil in mijn hoofd. GOED... genoeg gepraat voor nu.
Tot zover alleen nog foto's gemaakt met de telefoon. Morgen gaat de camera mee de schuur in om wat betere foto's te maken.
Wat heb ik tot nu toe gedaan? Ik ben gisteren maar eens begonnen met het maken van een circelgeleider voor de bovenfrees om de benodigde gaten uit het hout te halen. Meteen maar een proefgat voor de 1207 en de 1212 drivers gemaakt.
IMG_0074.JPG
IMG_0073.JPG
Daarna even aan het zagen gegaan met mijn vader. Vast 2 silverado's gezaagd en het subje.
Ik op de zaagwand en mijn vader op de zaagtafel voor de verstek hoeken.
IMG_0076.JPG
Eindigend met een mooi pakketje hout op de mm nauwkeurig.
IMG_0078.JPG
Vanmiddag begonnen met de gaten te frezen voor de subwoofer.
IMG_0081.JPG
IMG_0082.JPG
IMG_0083.JPG
Ik heb de buitenmaat van het ' verzonken gedeelte' 2 mm groter gefreesd ivm de afwerking. Warnex / trimite is wat dikker als gewone verf. Ik hoop dat dit genoeg al zijn.
IMG_0084.JPG
Morgenmiddag ben ik als het goed is vrij. dan hoop ik de silverado's te frezen. Meer info volgt!

edit. Die autocorrectie is echt HEEL irritant trouwens :)
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door The Brick »

Hoi. Ik heb net de bouw van twee silverado's achter de rug (topic). Één ding dat mij opviel is dat de verzinking van de tweeter niet overeen komt met de dikte van de tweeter zelf. In de bouwtekeningen staat een verzinking van 5mm, maar de tweeter is daar maar 3,5mm dik. Misschien is dat expres. Sander zal daar meer over kunnen zeggen. Ik heb de discrepantie opgevuld met wat afdichttape. Misschien moet jij hier ook even op letten.

Ik heb ook dezelfde subwoofer gebouwd (foto's). Ik moet mijn set nog goed opstellen, maar ik ben er al enorm van onder de indruk. Succes ermee!
maartenh
Berichten: 11
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 16:59
Locatie: Rosmalen

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door maartenh »

Ik heb je bouwverslag inderdaad al een tijdje gevolgd, het ziet er erg strak uit allemaal! Wat voor versterker gebruik je voor de subwoofer?

Dat van de verzinking is een goede tip. Alhoewel mijn kasten al gefreesd zijn op 5mm. Ik weet niet of Sander bewust 5mm gekozen heeft ivm het 'in tijd' zetten van de tweeter ten opzichte van de middrivers, of dat er in de productie van de tweeter het e.e.a.. veranderd is aan de frontplate ( eerst 5 mm, nu 3,5 mm). Misschien dat Sander hier wat duidelijkheid in kan scheppen. Vanmiddag was ik dus vrij en ben behoorlijk opgeschoten met het frees en boor werk.
Ik weet dat jullie gek zijn op foto's. hier zijn ze!
onbewerkt hout
onbewerkt hout
onbewerkt hout 2
onbewerkt hout 2
freesmal
freesmal
scherpe snedes
scherpe snedes
verzinking subwoofer
verzinking subwoofer
Ik had eergisteren met mijn stomme harses een brace 4 mm te groot gezaagd. gelukkig kunnen we er altijd nog AF zagen. er BIJ zagen wordt lastiger.
te groot
te groot
100mm boren
100mm boren
Om het hout op zijn plek te houden tijdens het frezen heb ik wat latten in 45 graden gezaagd en ze vast geschroefd op mijn afvalhouten werkplanken. Hierdoor hoefde ik niet met lijmklemmen te werken om het mdf vast te zetten en kon ik vrij vlug alle gaten een 1x frezen. Ik stel de frees 1 keer in en frees alle benodigde gaten op die instelling.
frees mal
frees mal
eerste begin
eerste begin
frezen frezen frezen....
frezen frezen frezen....
Voor vandaag genoeg gedaan. Morgen maar weer verder!
resultaat
resultaat
Voor en achterkant silverado
Voor en achterkant silverado
Uiteraard is alle discussie en feedback welkom :)
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door Tommy »

De Silverado's vliegen je om de oren de laatste tijd..

Goede keuze gemaakt. Ik ben nog steeds erg blij met mijn set.
maartenh
Berichten: 11
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 16:59
Locatie: Rosmalen

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door maartenh »

Tommy schreef:
De Silverado's vliegen je om de oren de laatste tijd..

Goede keuze gemaakt. Ik ben nog steeds erg blij met mijn set.
Volgens mij zijn het ook Verrekte goede speakertjes :D
Ik kan niet wachten om ze eens langs de UPM1P van meyer sound te zetten en het verschil te horen. Ik denk dat de silverado's echt wel in de buurt gaan komen! Ik heb hoge verwachtingen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door b_force »

Tommy schreef:
De Silverado's vliegen je om de oren de laatste tijd..
.
Iets met een Elektuur special ? :sure: :wink:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door Tommy »

Aha.. Hij staat ook in de laatste special! Dat had ik nog niet door.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Bouwverslag 5.1 surround setje silverado's + sub

Bericht door The Brick »

maartenh schreef:
Ik heb je bouwverslag inderdaad al een tijdje gevolgd, het ziet er erg strak uit allemaal! Wat voor versterker gebruik je voor de subwoofer?
Dankje! Ik heb de subwoofer passief gebouwd. Dat hele achterste deel zit er niet op. Ik gebruik een rbh SAM-200 (zelfde als de SA-200 zover ik begrijp). Die kon ik tweedehands voor €100 krijgen. Toentertijd een prima optie. Hoe die kwalitatief opweegt tegen ander spul heb ik geen idee van.

Voor de Silverado's heb ik een tweedehands Sony DA1200ES gekocht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”