Lichtnet tikken door luidspreker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Buiz

Lichtnet tikken door luidspreker

Bericht door Buiz »

Goedendag,

Misschien weet iemand hier de oplossing voor het probleem met mijn 4 x EL84 eindversterker.

Als bijvoorbeeld de wasdroger in en uit-schakelt klinkt er een harde tik door mijn luidsprekers.

Verder werkt de versterker perfect. Zit ook niet op dezelfde groep als wasdroger of koelkast etc.

Alvast bedankt.
RobertD
Contacteer:

Re: Lichtnet tikken door luidspreker

Bericht door RobertD »

Heb je alleen last van de wasdroger? Of zijn er ook andere apparaten die storen?
Buiz

Bericht door Buiz »

Gemerkt dat het bij de wasdroger het ergste is maar ook koelkast en andere apparaten veroorzaken tikjes door de versterker.
BertDB

Bericht door BertDB »

Het zou kunnen helpen eventueel een netfilter in je versterker te plaatsen.
Dat zijn stoorpiekjes die via het lichtnet van je andere apparaten wordt doorgegeven.
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij moet je de voeding van je versterker eens (laten) nakijken. Lichtnettroep mag een goede voeding helemaal niet doorlaten. Een netfilter is ofwel veel te duur of vrij ineffectief (beschermt alleen tegen hoge overspanningen).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

markbakk schreef:
Volgens mij moet je de voeding van je versterker eens (laten) nakijken. Lichtnettroep mag een goede voeding helemaal niet doorlaten. Een netfilter is ofwel veel te duur of vrij ineffectief (beschermt alleen tegen hoge overspanningen).
Dat was ook een beetje mijn eerste gedachte. De voedingstransformator zou niet erg gevoelig mogen zijn voor schakelklikken tenzij er een ringkerntransformator is gebruikt.

Hoe is de randaarde aangesloten?
Buiz

Bericht door Buiz »

Er zit een normale trafo in, versterker staat momenteel niet op een geaarde wandcontactdoos.
Is een push-pull schema uit Elektuur van lang geleden.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gaat het volume mee met de stand van je volume potmeter? (als je die gebruikt?) Hoor je het ook als je geen bron aansluit op de ingang? Maw, weet je zeker dat het via het lichtnet binnenkomt?
Buiz

Bericht door Buiz »

Het Blijft een vreemd verschijnsel, de eindtrap heeft geen potmeter , maakt niet uit welke voorversterker er op aangesloten is.
Heb het nog niet zonder voorversterker of ingangs-signaal geprobeerd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je gaat testen, dan wel de ingang laagohmig afsluiten (kortsluiten). Het fenomeen kan veel oorzaken hebben, het signaal kan zowel via de voedingslijn in je audiosignaal terechtkomen als via slechte afscherming van de signaalweg. Welk elektuur-ontwerp is het (heb die buizeneindbakken niet allemaal paraat...)?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb dit zelf ook met een HK buizenversterker. Als ik een tl lamp aanzet die op dezefde groep zit, hoor ik hier ook kraken / storing over de speakers.

Alleen echter alleen bij het in of uitschakelen van de tlbuis.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is probeer te lokaliseren waar het binen komt, audio in of 220V in. Daarna kun je bekijken wat je eraan zou kunnen doen. Zoals Markbakk ook al voorstelt, druk gewoon eens een avond een kortgesloten stekker op je ingang(en) en luister of je de storing blijft horen. Zoja is het aannemelijk dat het via de 220V binnenkomt.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of je dat met filteren eruit krijgt, die tikken, ik vraag het me af. Als het de 220V is zou je nog eens weer een avond (tijdelijk) een verlengsnoertje naar een wcd kunnen leggen die aan een andere groep hangt, om te kijken of het daar minder/of weg is. Gebeurd er niet iets vreemds met een centraal massapunt in je versterker, of juist het ontbreken daarvan? Gnd van ingangen direkt aan de kast gelegd oid?
sietse

Bericht door sietse »

Netfilter plaatsen. Werkt bij mij prima.
Zelfbouw natuurlijk... :!: :rock:
Bijlagen
Netfilters.jpg
Netfilters.jpg (11.46 KiB) 805 keer bekeken
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb geen idee of deze dingen werken. Hierin zou ook een filter verwerkt moeten zijn.

Maar het ziet er wel robuust en goed uit. En prijs vind ik nog wel mee vallen voor het blok alu dat je krijgt.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Edit: ze hebben ook een EU versie voor als je wilt aarden. Je kan natuurlijk ook wat mooie amerikaanse stekkers er bij bestellen.
http://cgi.ebay.nl/BADA-LB-5600-High-gr ... 3cb3433f63
blissard

Bericht door blissard »

@cobaltjeh: het filterende deel hiervan is gelijk aan dat van Sietse. Overigens is een condensator over de ingang vaak voldoende (zorg voor een condensator met voldoende hoge werkspanning van 400 volt of hoger die hiervoor geschikt is: type: X2)
tbusquet

Bericht door tbusquet »

Ik had ook altijd dit probleem! Allerlei netfilters geprobeerd, zelfs UPS ertussen gehangen. Enige wat hielp is de hele audio bende ongeaard aansluiten!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Sinds kort ken ik het probleem ook.
Nu ik met die Hypex 180 de boel aanstuur hoor ik mijn vrouw boven het licht uitdoen. :mrgreen:

Het is maar minuscuul, maar toch wel vreemd, en dat zonder randaarde...... :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

hannesie schreef:
Het is maar minuscuul, maar toch wel vreemd, en dat zonder randaarde...... :lol:
Het is toch niet gezegd dat het door een aarding komt? Aardfouten veroorzaken vooral brom. Tikjes en onregelmatig geruis is meestal afkomstig van een niet goed aangelegde of slecht afgeschermde signaalweg, soms van een slechte PSRR of CMRR in de versterker. Ik zou in eerste instantie eens proberen de ingangsimpedantie van de Hypex te verlagen tot een niveau dat je voorversterker nog goed kan trekken.
Plaats reactie