Hele platte (SMPS) voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Hele platte (SMPS) voeding
Is het mogelijk om een voeding te maken voor een eindversterker van minimaal 160VA 2x22V met een maximale hoogte van 24 mm (incl afstandsbusjes) ter vervanging van een traditionele trafo?
Deze vraag is nu alleen even om te kijken of het mogelijk is dus nog geen concreet project.
Deze vraag is nu alleen even om te kijken of het mogelijk is dus nog geen concreet project.
Re: Hele platte (SMPS) voeding
Ja hoor, ga hier maar eens kijken: http://www.vicr.com/ Isniegoedkoop...
- Vinculum
- Contacteer:
En als ik dat wel zou willen?Pjotr schreef:Isniegoedkoop...
Stomme vraag: Kan ik ook bijv. een laptopvoeding pakken oid?
Nee, om te beginnen is dat er een van maar 90W. Als je een 160W wilt, komt je op de grotere brick voedingen uit die:Stomme vraag: Kan ik ook bijv. een laptopvoeding pakken oid?
a. hoger zijn dan 24mm
b. ook niet goedkoop zijn.
- Vinculum
- Contacteer:
Klopt, ik denk dat ik dan beter mijn voeding extern kan houden. Geeft ook weer minder kans op storing.
Je had toch 2x 22V nodig ? Met twee van die DickBest gevallen moet dat wel gaan.
Als de boel niet dichtgeplakt zit is de spanning misschien ook nog wel iets op te krikken.
Anne
Als de boel niet dichtgeplakt zit is de spanning misschien ook nog wel iets op te krikken.
Anne
- Vinculum
- Contacteer:
Kan dat joh? Het zou gaan om deze versterker. Gewoon de 2 plussen op elke ingang en de massa's samen voegen?Ah!buis schreef:Je had toch 2x 22V nodig ? Met twee van die DickBest gevallen moet dat wel gaan.
Anne
Je heb tov de nul (massa) +22V en -22V nodig.Een voeding + aan massa en die geeft -22V,de ander - aan massa en je krijgt daarvan +22V.Elk kan ruim 4A leveren,dat geeft 2x 20V x 4A = 160W .
Anne
Anne
moet je wel absoluut zeker weten dat de nul van de voeding niet verbonden is met de randaarde. Je zou het niet verwachten, maar het komt voor.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zo kun je bv Meanwell voedingen niet zomaar parallel of in serie te zetten.
Verwacht ook niet dat het met die voeding van DickBest kan.
24mm is overigens wel heel laag.
Vraag me af of er überhaupt wel zulke lage elco's zijn.
Verwacht ook niet dat het met die voeding van DickBest kan.
24mm is overigens wel heel laag.
Vraag me af of er überhaupt wel zulke lage elco's zijn.
Als je nu zoiets maakt enkel de bridge 90gr buigt.
Misschien nog iets lagere elco's
- Vinculum
- Contacteer:
Die elco's zijn een goed idee. Op de genoemde print zitten 2 elco's van 10000 uf die ik plat wilde leggen (dus 90 graden gedraaid). Dat is een stuk eenvoudiger. Hoe kom ik er achter of deze (of andere bricks) te koppelen zijn? Of is er iemand die iets dergelijks zelf kan ontwerpen?
470 uF/50V is 20 mm hoog, dat 20x .................
Nu nog een lage trafo, dat is lastiger: Laagste is dit: http://shop.conrad.nl/519049.html en dat dan 2x. Kastje toch maar wat hoger maken? Dan nog blijft het wel plat maar wel weer breed of diep.
Nu nog een lage trafo, dat is lastiger: Laagste is dit: http://shop.conrad.nl/519049.html en dat dan 2x. Kastje toch maar wat hoger maken? Dan nog blijft het wel plat maar wel weer breed of diep.
- Vinculum
- Contacteer:
Nou die trafo zou ik nog wel kunnen herbergen. Ik kan uit de bodem wel een paar mm uitfrezen. Dat gaat net passen. Kan ik 2 van deze aan elkaar knopen? Krijg ik dan 2*24V? Hoe sluit ik die dan aan op de eerder genoemde print?
Heeft het toegevoegde waarde om de 2 dikke 10000uf elco's te vervangen door een stel van die eerder genoemde? Afgezien van het formaat?
Heeft het toegevoegde waarde om de 2 dikke 10000uf elco's te vervangen door een stel van die eerder genoemde? Afgezien van het formaat?
Ja idd, van iedere trafo zet je de secundaire wikkelingen in serie en dan krijg je 24V en met 2 trafo's heb je dan 2x 24VVinculum schreef:Nou die trafo zou ik nog wel kunnen herbergen. Ik kan uit de bodem wel een paar mm uitfrezen. Dat gaat net passen. Kan ik 2 van deze aan elkaar knopen? Krijg ik dan 2*24V? Hoe sluit ik die dan aan op de eerder genoemde print?
Hier een wat groter plaatje: De vraag is of je die blikken montageplaat er af kunt halen.
Die dikke 10000uf elco's gaan toch niet passen of ga je ook een gat in het dak maken? Wordt wel een bijzondere versterker danHeeft het toegevoegde waarde om de 2 dikke 10000uf elco's te vervangen door een stel van die eerder genoemde? Afgezien van het formaat?
Die laat je dan weg en daarvoor in de plaats neem je 20 x 470uF parallel. Zie dat er op die print op de foto 50 elco's per kant kunnen, dus kun je ook 50x 220 uF parallel nemen. Die zijn denk ook wel in 16 mm hoog te krijgen.
De 10000uF elco's hebben een diameter van 30mm, dus als je die op hun kant legt. Of je pakt 4700uF elco's van 25mm diameter.
Om nog even terug te komen op de twee schakelende voedingen.Als de aarde inderdaad aan de min-uit zit dan gebruik je gewoon een van de twee,de ander zit er dan ook aan,via de min aan de andere plus
.
Wat het monteren van een ringkern in een heel platte kast bestaat er de mogelijkheid dat er een kortgesloten winding ontstaat.Als de middenbout de boven- en de onderkant van de geleidende? kast raakt loopt er door bout en kast een kortsluitstroom,niet de bedoeling
.
Anne
Wat het monteren van een ringkern in een heel platte kast bestaat er de mogelijkheid dat er een kortgesloten winding ontstaat.Als de middenbout de boven- en de onderkant van de geleidende? kast raakt loopt er door bout en kast een kortsluitstroom,niet de bedoeling
Anne
Ehhh... waar zie jij een middenbout bij die trafo? Anders een stukkie isolatieplastic er tussen.
Toegegeven,op die mooie foto zit er nog geen van die bouten in 't midden vast,maar wat niet is kan komen
.
Een plaatje isolatie ertussen,mooi,zou 't maar vastplakken
.
Anne
Een plaatje isolatie ertussen,mooi,zou 't maar vastplakken
Anne
Daganielukkenie !!!Ah!buis schreef:Je had toch 2x 22V nodig ? Met twee van die DickBest gevallen moet dat wel gaan.
Anne
Een voeding is om via de + een spanning uit te sturen, niet om er via de - een op te slurpen. De + kan sourcen, maar de - kan niet sinken.
Ik heb zoiets in het verleden geprobeerd met 2x LM317, maar daar fikte degene die op de - kant van de voeding zat steeds uit.
Groeten,
Mischa
- Vinculum
- Contacteer:
Thanx voor de reactie maar voor mij is het niet meer nodig. Inmiddels heb ik de plannen duidelijk en de meeste onderdelen zijn binnen of onderweg.
Graag gedaan, zie nu eigenlijk pas dat de laatste reactie uit half april komt.Vinculum schreef:Thanx voor de reactie maar voor mij is het niet meer nodig. Inmiddels heb ik de plannen duidelijk en de meeste onderdelen zijn binnen of onderweg.
Jammer van die LM317 (-s ?) Mischa.
Een voeding moet stroom rondpompen.Met twee in serie is in bedrijf niks mis mee.De narigheid komt pas bij aan- en vooral uit-zetten.Als de spanningen niet even vlug veranderen,gaat de een stroom door de ander sturen maar wel in de verkeerde richting.
Daar kan die LM317 niet tegen.Dus in zo'n geval een diode (1N400x) in sperrichting tussen In en Uit van het IC.Kan de stroom in de verkeerde richting langs daar.
Anne
Een voeding moet stroom rondpompen.Met twee in serie is in bedrijf niks mis mee.De narigheid komt pas bij aan- en vooral uit-zetten.Als de spanningen niet even vlug veranderen,gaat de een stroom door de ander sturen maar wel in de verkeerde richting.
Daar kan die LM317 niet tegen.Dus in zo'n geval een diode (1N400x) in sperrichting tussen In en Uit van het IC.Kan de stroom in de verkeerde richting langs daar.
Anne