Even een project tussendoor op een vrije dag; Een versterkertje op basis van een Texas Instruments TPA3122, een "Stereo 15 Watt class D amplifier"
Mijn eerste zelfbouw klasse D versterkertje met (dik) 6 Watt per kanaal aan de uitgang. De gaininstelling stond in eerste instantie op maximaal, maar toen had ik wat brom/bijgeluiden uit de luidspreker. Toen ik de gain op laag (20dB) zette was dat helemaal opgelost (impedantie issue denk ik). Hoe klinkt dat nou, tjah, geen idee. Ik heb hem niet aan mijn normale luidsprekers gehangen, maar het klinkt op mijn oude luidsprekers wel vertrouwd wat betreft klank. Daarnaast is 6 Watt echt royaal genoeg om je bureau mee te vullen.
De "voeding" is momenteel een adapter van 15 V 500mA. Ik zal binnenkort eens een normale voeding gebruiken en kijken hoe hij zich staande houd, maar voorlopig ben ik erg tevreden. Het is vooral leuk om een versterkertje zonder kostbare voeding/koelprofielen te kunnen maken die 5*7.5 cm meet en met smd nog een factor 3 kleiner kan.
Het volgend project wordt een TPA3106, een mono variant in een smd behuizing. (of toch eerst de foutjes uit het ontwerp halen?)
Ps. Het matige soldeerwerk is een combinatie van een verkeerde punt-keuze, tin die bijzonder slecht vloeit, matig pcb ontwerp en het feit dat er een aantal cm^2 aan koper verhit moest worden om sommige verbinding te maken.
Mini TPA3122
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mini TPA3122
Dit is volgens mij ook de enige klasse D optie in een DIL20 behuizing. Het meeste is SMD. Van de week hoop ik iets over die TPA3106 te kunnen zeggen. Ben benieuwd.