Picolino2 met TG9FD-10-04
Geplaatst: di 12 apr 2011, 3:12
Na 4 jaar knutselen is het eindelijk zover, mijn 1e afgewerkte project!
Het is zo'n twee maanden geleden begonnen als klein ideetje, om als verjaardagskado een stel luidsprekers voor een vriend van mij te maken.
In mijn vriendenkring is het namelijk de gewoonte om met z'n allen geld bij elkaar te leggen voor 1 groot kado voor de jarige.
Waarom dan van dat bedrag niet iets gaan maken dacht ik?
Dat is tenslotte veel gaafer dan gewoon een kado uit de winkel halen en dat vonden zij gelukkig ook
.
Met z'n allen hebben we toen een potje kunnen maken van 160 euro.
Hiervan moesten ook de kosten voor de afwerking en verbruiksdingen (schuurpapier, afplaktape, stofkapjes etc.) vanaf gehaald worden, dus veel geld voor een stel luidsprekers was het eigenlijk niet (ik ben later ook ver over dit budget gegaan).
Je komt dan al snel uit op ontwerpen zoals het Paasproject, Black Beauty, Picolino2 etc. Kortom een kleine breedbander in een doosje ^^.
Omdat ik al goede ervaring heb met een van deze breedbandertjes, de Vifa TG9FD-10-04 (erg mooi open en schoon geluidsbeeld) is de keus gevallen op het Picolino2 ontwerp.
I.p.v. de 9BG 119/8 heb alleen ik op goed geluk de TG9FD-10-04 gebruikt.
Ideaal is de laatstgenoemde niet, maar bestellen uit duitsland zou extra kosten met zich mee brengen en mogelijk te lang duren.
Ik was toentertijd namelijk nog van plan om zelf een mal te maken voor het verzinken van de drivers, waarbij ik drivertjes in huis wilde hebben om ze op te kunnen meten (datasheets vertrouw ik niet).
Alleen het filter zou aangepast worden omdat de TG9FD-10-04 versie, afgezien dat deze 4 ohm is, een veel gladder frequentieverloop heeft.
Hoe het allemaal verder in zijn werk gegaan is kan ik het beste in plaatjes uitdrukken:
Het is zo'n twee maanden geleden begonnen als klein ideetje, om als verjaardagskado een stel luidsprekers voor een vriend van mij te maken.
In mijn vriendenkring is het namelijk de gewoonte om met z'n allen geld bij elkaar te leggen voor 1 groot kado voor de jarige.
Waarom dan van dat bedrag niet iets gaan maken dacht ik?
Dat is tenslotte veel gaafer dan gewoon een kado uit de winkel halen en dat vonden zij gelukkig ook
Met z'n allen hebben we toen een potje kunnen maken van 160 euro.
Hiervan moesten ook de kosten voor de afwerking en verbruiksdingen (schuurpapier, afplaktape, stofkapjes etc.) vanaf gehaald worden, dus veel geld voor een stel luidsprekers was het eigenlijk niet (ik ben later ook ver over dit budget gegaan).
Je komt dan al snel uit op ontwerpen zoals het Paasproject, Black Beauty, Picolino2 etc. Kortom een kleine breedbander in een doosje ^^.
Omdat ik al goede ervaring heb met een van deze breedbandertjes, de Vifa TG9FD-10-04 (erg mooi open en schoon geluidsbeeld) is de keus gevallen op het Picolino2 ontwerp.
I.p.v. de 9BG 119/8 heb alleen ik op goed geluk de TG9FD-10-04 gebruikt.
Ideaal is de laatstgenoemde niet, maar bestellen uit duitsland zou extra kosten met zich mee brengen en mogelijk te lang duren.
Ik was toentertijd namelijk nog van plan om zelf een mal te maken voor het verzinken van de drivers, waarbij ik drivertjes in huis wilde hebben om ze op te kunnen meten (datasheets vertrouw ik niet).
Alleen het filter zou aangepast worden omdat de TG9FD-10-04 versie, afgezien dat deze 4 ohm is, een veel gladder frequentieverloop heeft.
Hoe het allemaal verder in zijn werk gegaan is kan ik het beste in plaatjes uitdrukken: