Hallo,
Ik zat dit weekend eens rond te neuzen over Ripole subwoofers. Lijkt mij leuk om wat te knutselen en zocht hiervoor wat absolute budget drivers. Kwam er twee tegen die wel goedkoop zijn, eentje een Monacor 12" met de aanbevolen Qts (0,75) voor het ripole gebeuren http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=8415 en een 15" CPA prof. PA-chassis PA 15 budget driver van de conrad met een lagere qts (0.31) maar wel veel meer oppervlak natuurlijk. Xmax is voor beiden ongeveer gelijk.
Ik ben sowieso van plan om een dubbele te maken, aansturen wil ik doen over mijn mini-itx linux bakje om het frequentieverloop vlak te trekken.
Welke zou jullie voorkeur hebben (prijs even buiten beschouwing gelaten)?
Mvg Reinder
Overpeinzing welke driver voor budget ripole
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overpeinzing welke driver voor budget ripole
Van de twee zou ik voor de 12" kiezen op basis van het argument dat de driver diameter de diepte van de ripool kamer bepaalt en daardoor de resonantiefrequentie van die kamer. Nu kun je die wegnotchen maar gevoelsmatig wil je die eigenlijk helemaal niet aanspreken omdat die niet gedempt is. Dit wil dus zeggen dat je een 12" riool hoger kan inzetten dan een 15"....schiet maar raak.,....
Gr rOdy
Gr rOdy
Hoi Rody,
Hmm zit wat in, ik wil ze sowieso niet te hoog laten doorspelen en had ook nog niet zitten rekenen wat de resonantiefrequentie zou zijn bij beide woofers. Maximaal cross over op 100hz ongeveer, ik vraag me af of met zo'n lage cutt off het een probleem is maar rekenen geeft zekerheid natuurlijk.
Zag verder nog deze prachtige 46cm Mivoc's: Mivoc / Ravemaster AWX 184
Nom. Impedanz 4
Re (Ohm) 3,2
Fs (Hz) 28
Qms 2,4
Qes 0,36
Qts 0,31
VAS (l) 315
SD (qcm) 1188
Mms (g) 203
BxL (Tm) 18
SPL (dB) 98
Frequenzbereich (Hz) fs - 500
linearer Xmax (mm) +/- 5,0
Induktion Le (mH) 0,5
Belastbarkeit (Watt R.M.S.) 500
Belastbarkeit (Watt max.) 1200
Schwingspule
Durchmesser (mm) 100
Höhe (mm) 20,0
Größe
Aussendurchmesser (mm) 463
Einbaudurchmesser (mm) 425
Einbautiefe (mm) 213
Gewicht (kg) 15,0
Met zo'n conus oppervlak is eentje ook wel genoeg
Zou deze echt te groot zijn?
Mvg Reinder
Update:
Tja, nog even goed rongezocht naar wat voor parameters nu belangrijk zijn voor een ripole. 15" Is op zich niet te groot, eigenlijk ideaal alleen zijn deze drivers vaak duur. Daarmee is die budget pa driver eigenlijk wel interessant. Jammer is dat de pa drivers zo'n stijve ophanging hebben waardoor de Fs minder verlaagd wordt dan met "hifi drivers", ik kan het zo niet inschatten wat dus uiteindelijk de beste combinatie van diepgang & spl op zal leveren, 2x 15" met goed rendement en iets hogere fs of 2x 12" met lagere fs en iets minder rendement.
Update 2:
Ik zag net op de Conrad pagina (wat is die toch knudde ingedeeld: tabs met: "luidsprekers-chassis 30cm" etc. maar daarnaast ook nog eens "luidsprekers laag" waar dan weer andere drivers in staan, lekker zoeken zo
) dat de welbekende (en eerder voor ripole's gebruikte) Visaton WHC 30 X Hifi Lage Tonen Conus http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf nog verkocht wordt voor ongeveer 25 eurie's, nou bewezen en goedkoop, dat gaat hem worden!
Mvg Reinder
Hmm zit wat in, ik wil ze sowieso niet te hoog laten doorspelen en had ook nog niet zitten rekenen wat de resonantiefrequentie zou zijn bij beide woofers. Maximaal cross over op 100hz ongeveer, ik vraag me af of met zo'n lage cutt off het een probleem is maar rekenen geeft zekerheid natuurlijk.
Zag verder nog deze prachtige 46cm Mivoc's: Mivoc / Ravemaster AWX 184
Nom. Impedanz 4
Re (Ohm) 3,2
Fs (Hz) 28
Qms 2,4
Qes 0,36
Qts 0,31
VAS (l) 315
SD (qcm) 1188
Mms (g) 203
BxL (Tm) 18
SPL (dB) 98
Frequenzbereich (Hz) fs - 500
linearer Xmax (mm) +/- 5,0
Induktion Le (mH) 0,5
Belastbarkeit (Watt R.M.S.) 500
Belastbarkeit (Watt max.) 1200
Schwingspule
Durchmesser (mm) 100
Höhe (mm) 20,0
Größe
Aussendurchmesser (mm) 463
Einbaudurchmesser (mm) 425
Einbautiefe (mm) 213
Gewicht (kg) 15,0
Met zo'n conus oppervlak is eentje ook wel genoeg
Mvg Reinder
Update:
Tja, nog even goed rongezocht naar wat voor parameters nu belangrijk zijn voor een ripole. 15" Is op zich niet te groot, eigenlijk ideaal alleen zijn deze drivers vaak duur. Daarmee is die budget pa driver eigenlijk wel interessant. Jammer is dat de pa drivers zo'n stijve ophanging hebben waardoor de Fs minder verlaagd wordt dan met "hifi drivers", ik kan het zo niet inschatten wat dus uiteindelijk de beste combinatie van diepgang & spl op zal leveren, 2x 15" met goed rendement en iets hogere fs of 2x 12" met lagere fs en iets minder rendement.
Update 2:
Ik zag net op de Conrad pagina (wat is die toch knudde ingedeeld: tabs met: "luidsprekers-chassis 30cm" etc. maar daarnaast ook nog eens "luidsprekers laag" waar dan weer andere drivers in staan, lekker zoeken zo
Mvg Reinder
-
wouter
- Ook commercieel actief
Daarmee is een ontwerpje gemaakt hier, met een W opstelling...
Hoi Wouter,
Ja ik had het gezien, heb oa ook "ons" forum doorgespit
Bedankt voor de suggestie!
Mvg Reinder
Ja ik had het gezien, heb oa ook "ons" forum doorgespit
Mvg Reinder