Toen ik me geen zorgen meer hoefde te maken over elektronische problemen en toen de amp het eindelijk zonder brom deed, kon ik eindelijk gaan testen.
Foto?
De twee monoblokjes met in het midden de voeding. Bij de testopstelling had ik de voeding echter zo ver mogelijk van de monoblokjes staan, aangezien deze misschien toch voor enige brom/ruis zou kunnen zorgen.
Luidsprekers en input?
B&O P45's. Van mijn opa geeerfd samen met een beomaster 2400, beogram cd 4500 en een beogram 4002 platenspeler. Ik heb dus cd's geluisterd met die cd speler.
Dus waar luister ik naar?
Steely Dan - The Last Mall
Donald Fagen - The Nightfly
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
Herbie Hancock & the Headhunters - Chameleon
Vergelijkingsmateriaal?
Mijn vader heeft in zijn jongere jaren ook eens wat gedaan aan zelfbouw audio en zijn laatste project is dit:
Dat heb ik dus maar als vergelijksmateriaal gebruikt aangezien deze versterker ongeveer gelijk is qua vermogen. Okee, het is misschien appels met peren vergelijken, maar deze versterker kende ik ook al heel goed. Ik wist dus waar ik op moest letten bij mijn eigen zelfbouw.
Bevindingen?
Hoewel ik dacht dat de twee verschillende versterkers ongeveer even hard zouden gaan, bleek de GeenKloon toch echt meer power te hebben. Daarnaast valt me op dat het geluid bij de GeenKloon veel gedetaileerder is. Vooral het midden kwam heel goed naar voren bij deze versterker.
De buizenbak was wel warmer en meer geschikt voor minder gecompliceerde muziek. De instrumenten kwamen echter nooit zo los als bij de GeenKloon. Visueel was het natuurlijk wel veel spannender dan de GeenKloon, buizen zien opwarmen blijft natuurlijk altijd leuk.
Conclusie?
Natuurlijk vind ik mijn GeenKloon mooier dan mijn vader's buizenbak! Alleen al omdat de GeenKloon van mij is en de buizenbak van mijn vader. Hoewel ik eigenlijk altijd al een groot voorstander ben geweest van buizenbakken, heeft dit zelfbouwproject daar verandering in gebracht.
Toekomst?
Mijn volgende project wordt een mooie, bijpassende voor-/ regelversterker met uitgangen voor 5.1.