Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]
Geplaatst: za 26 mar 2011, 14:36
Hallo mensen hier,
Ruim 4 jaar na het maken van (een passieve versie van) Sander's uitstekende XLS10 subwoofer (artikel, foto van resultaat), heb ik nu eindelijk geld en motivatie om er iets toepasselijks bij te bouwen. De keuze viel al snel op twee bijbehorende Silverado's (artikel), tevens van Sander. Als weinig ervaren zelfbouwer waren de uitgebreide beschrijvingen en uitleg in het artikel een uitkomst. Van dit project ga ik hier stapje voor stapje verslag doen met waarschijnlijk veel foto's. Ik zal gaande weg de updates ook in dit eerste bericht houden, zodat het later voor anderen makkelijker te herlezen is. Dit topic wordt een verslag, maar fungeert natuurlijk ook voor vragen, discussie en feedback!
De onderdelen (speakers, onderdelen voor de filters, connectoren, etc) heb ik al een tijd in huis. Mijn broer is meubelmaker, en wou het houtwerk wel voor me doen op zijn werkplek. Dat was voor mij natuurlijk een uitkomst; vakwerk en alles perfect op maat. Ik heb hem de bouwtekeningen overhandigd en de boel uitgelegd. Hij had het nogal druk, dus ik moest wat geduld hebben. Geen probleem. Sinds die tijd ben ik van zolder (oude foto) verhuisd naar een nieuwe kamer (ontwerp 1, ontwerp 2, foto 1, foto 2 (zoekplaatje
)). De verhuizing gaf nieuwe motivatie en nu, een jaar later, is het eindelijk zover. Het project rolt.
Grote broer vroeg me of de dikte van het MDF materiaal veel verschil maakte, omdat hij net zo goed 38mm MDF kon gebruiken.
Ooooookeee!! Ik had wat twijfel of ik (als onkundige) geen problemen over het hoofd zag, maar ik stemde enthousiast voor. De binnenmaten zouden worden aangehouden, en de bracing zou 22mm blijven. Prima toch?
Omdat de onderdelen er toch al waren, werd het maar tijd om de filters in elkaar te zetten. Mijn vader is expert elektrotechnicus op audiogebied. Dit soldeerklusje kon ik met wederzijds genoegen aan hem overlaten. Zie hier het resultaat. Klikken = groot. Een paar weken gingen voorbij. Toen kwam mijn broer op visite met de onderstaande verassing! Elk met een losse achterkant om praktische redenen; we wisten al dat het filter NET niet door de wooferopening gaat passen en het dempingsmateriaal plakken gaat makkelijker zo. Perfect maatwerk! Nog nooit iets zo goed zien passen.
Update #1 [27-03-11] [link naar bericht]
Gister baspoortjes erin gelijmd. Vandaag met een vijl bezig geweest om hem af te ronden. Dat is aardig gelukt. Beetje lastig te zien, maar het voelt perfect rond en glad. Ook heb ik (eerder al) stad en land afgezocht naar 5mm dik (zelfklevend) vilt. Nergens.. Bij een speciaalwinkeltje kon ik 4mm dik laten bestellen met een levertijd van 2 weken voor 40 euro. Dacht het niet. Gelukkig had mijn vader nog wat anti-kras spul, waarvan ik leerde dat het ook gewoon vilt was
.
Het is best dik; ongeveer 1cm. Misschien kom ik dan weg met minder BAF wadding? Ik weet niet precies hoe die dingen zich verhouden of wat voor effect het precies heeft. Hij had er ook niet veel van, en wou niet alles aan mij kwijt. Met wat meten, denken en hulpstukjes van papier kon ik zo effeciënt mogelijk het beschikbare vilt benutten. Wat knip- en snijwerk later:
Goede gevoelens!
Update #2 [30-03-11] [link naar bericht]
Ok heren. Missie geslaagd. Ik weet niet of dit nou frezen heet of niet, maar met een handige boorkop en de losse pols heb ik het aardig gered.

Het loopt nog 15mm recht. Wat schuren en vooral stofzuigen later:

Update #3 [05-04-11] [link naar bericht]
Ik heb het momenteel wat druk, maar ik heb al wel wat voortgang geboekt. Het vilt zit er nu ingelijmd (ook aan de achterkant rond de baspoort en daarboven).


De aansluitingsdraadjes van het filter hebben we langer gemaakt, zodat er maar een kort stukje aan de speakers zit. Eerst was dit andersom. We beseften ons wat laat dat het veel praktischer is zo. Worden het geen schatjes?

De achterkanten zitten er nu opgeklemd met aanzienlijk wat houtlijm ertussen. Daarna tijd voor tapijt.
Update #4 [09-04-11] [link naar bericht]
Tapijt gehaald van de week. Vandaag begonnen met lijmen met Bison Kit. Bij het lijmen van elke zijde eerst een half uur erop zitten en dan 2 uur wachten met de volgende zijde. Twaalf zijdes uiteraard, maar inmiddels wissel ik af per box dus gaat het twee keer zo snel. Als het zo doorgaat ben ik er morgenavond mee klaar.



Saai is het wel een beetje..
Update #5 [10-04-11] [link naar bericht]
Vandaag weer lijmen en uit verveling met de camera spelen..



Toen bedacht ik dat er een tent van 40kg naast me stond. Die kon eventjes voor me invallen.

Behalve als het een nauw balans vergde..

Klaar met lijmen! Toen snijwerk. De tweeter is niet helemaal uitgesneden in de hoop dat we hem erop krijgen met het tapijt ertussen. Dat zou wat netter zijn en de discrepantie van 2mm in de verzinking verhelpen. Maar de kans is klein want het spul is best stug.



Ik ben zelf erg tevreden over hoe netjes het tapijt erop zit en hoe het eruit ziet. Duurt niet lang meer voordat de zaak speelt.


Update #6 [25-04-11] [link naar bericht]
Met pasen was broerlief er toevallig. Hij hielp met gaatjes boren.

Beetje spul erin (twee stukkies per speaker). Ik kan er altijd nog meer in proppen.

Met een zwarte stift de binnenrand om de tweeter zwart gemaakt. Laagje afdichtdinges erop..

En tadaa! Woofers nog maar even met 2 schroeven vast, voor het geval ik er meer wadding in wil stuwen.

Straks de andere ook afwerken en dan aansluiten.
[...]
En ze staan! (in een tijdelijke prutopstelling)


Ik vind ze er gaaf uitzien! Eindelijk luisteren!
Update #7 [14-06-11] [link naar bericht]


[...]
Ga toch lekker zeuren jongens.
Ik vind ze er zelf al heel wat beter uitzien dan glimmend zwarte (of zilveren) bolletjes. Deze schroeven zijn amper te onderscheiden tenzij er direct licht op staat en je van de zijkant kijkt. Hier een beter beeld van de uitstraling.

Het bevestigen aan de muur ging ook prima. Dat setje voor gastbeton wat ik erbij heb gekocht was uitstekend. 10mm geboord en dan met een hamer de pluggen erin. Dit ding zit zo vast als het maar kan in gasbeton, heb ik het idee. De muur is inderdaad gasbeton, trouwens.

De beugels ben ik zeer tevreden mee. Ze zijn minimalistisch, goed geconstrueerd en makkelijk instelbaar. Precies wat ik nodig had. Ze zien er ook er netjes uit.

Hier een overzichtsfoto. Ik maak nog wel eens een mooiere foto van de hele setup. Ik heb nog een beetje met het bureau geschoven, want ik had een beetje niet opgelet. Ik heb ze keurig gelijke afstanden van de muur gegeven, maar de luisterpositie zat niet helemaal in het midden daarvan.
Maar die discrepantie is verholpen.

Volgende stappen zijn meten, equalizen en de subwoofer integreren. Daar ga ik uiteraard nog verslag over doen. Overigens komt er al aanzienlijk goede bas uit de Silverado's in deze opstelling; voorlopig mis ik de subwoofer nog niet echt.
Wordt vervolgd!
Ruim 4 jaar na het maken van (een passieve versie van) Sander's uitstekende XLS10 subwoofer (artikel, foto van resultaat), heb ik nu eindelijk geld en motivatie om er iets toepasselijks bij te bouwen. De keuze viel al snel op twee bijbehorende Silverado's (artikel), tevens van Sander. Als weinig ervaren zelfbouwer waren de uitgebreide beschrijvingen en uitleg in het artikel een uitkomst. Van dit project ga ik hier stapje voor stapje verslag doen met waarschijnlijk veel foto's. Ik zal gaande weg de updates ook in dit eerste bericht houden, zodat het later voor anderen makkelijker te herlezen is. Dit topic wordt een verslag, maar fungeert natuurlijk ook voor vragen, discussie en feedback!
De onderdelen (speakers, onderdelen voor de filters, connectoren, etc) heb ik al een tijd in huis. Mijn broer is meubelmaker, en wou het houtwerk wel voor me doen op zijn werkplek. Dat was voor mij natuurlijk een uitkomst; vakwerk en alles perfect op maat. Ik heb hem de bouwtekeningen overhandigd en de boel uitgelegd. Hij had het nogal druk, dus ik moest wat geduld hebben. Geen probleem. Sinds die tijd ben ik van zolder (oude foto) verhuisd naar een nieuwe kamer (ontwerp 1, ontwerp 2, foto 1, foto 2 (zoekplaatje
Grote broer vroeg me of de dikte van het MDF materiaal veel verschil maakte, omdat hij net zo goed 38mm MDF kon gebruiken.
Omdat de onderdelen er toch al waren, werd het maar tijd om de filters in elkaar te zetten. Mijn vader is expert elektrotechnicus op audiogebied. Dit soldeerklusje kon ik met wederzijds genoegen aan hem overlaten. Zie hier het resultaat. Klikken = groot. Een paar weken gingen voorbij. Toen kwam mijn broer op visite met de onderstaande verassing! Elk met een losse achterkant om praktische redenen; we wisten al dat het filter NET niet door de wooferopening gaat passen en het dempingsmateriaal plakken gaat makkelijker zo. Perfect maatwerk! Nog nooit iets zo goed zien passen.
Update #1 [27-03-11] [link naar bericht]
Gister baspoortjes erin gelijmd. Vandaag met een vijl bezig geweest om hem af te ronden. Dat is aardig gelukt. Beetje lastig te zien, maar het voelt perfect rond en glad. Ook heb ik (eerder al) stad en land afgezocht naar 5mm dik (zelfklevend) vilt. Nergens.. Bij een speciaalwinkeltje kon ik 4mm dik laten bestellen met een levertijd van 2 weken voor 40 euro. Dacht het niet. Gelukkig had mijn vader nog wat anti-kras spul, waarvan ik leerde dat het ook gewoon vilt was
Update #2 [30-03-11] [link naar bericht]
Ok heren. Missie geslaagd. Ik weet niet of dit nou frezen heet of niet, maar met een handige boorkop en de losse pols heb ik het aardig gered.
Het loopt nog 15mm recht. Wat schuren en vooral stofzuigen later:
Update #3 [05-04-11] [link naar bericht]
Ik heb het momenteel wat druk, maar ik heb al wel wat voortgang geboekt. Het vilt zit er nu ingelijmd (ook aan de achterkant rond de baspoort en daarboven).
De aansluitingsdraadjes van het filter hebben we langer gemaakt, zodat er maar een kort stukje aan de speakers zit. Eerst was dit andersom. We beseften ons wat laat dat het veel praktischer is zo. Worden het geen schatjes?
De achterkanten zitten er nu opgeklemd met aanzienlijk wat houtlijm ertussen. Daarna tijd voor tapijt.
Update #4 [09-04-11] [link naar bericht]
Tapijt gehaald van de week. Vandaag begonnen met lijmen met Bison Kit. Bij het lijmen van elke zijde eerst een half uur erop zitten en dan 2 uur wachten met de volgende zijde. Twaalf zijdes uiteraard, maar inmiddels wissel ik af per box dus gaat het twee keer zo snel. Als het zo doorgaat ben ik er morgenavond mee klaar.
Saai is het wel een beetje..
Update #5 [10-04-11] [link naar bericht]
Vandaag weer lijmen en uit verveling met de camera spelen..
Toen bedacht ik dat er een tent van 40kg naast me stond. Die kon eventjes voor me invallen.
Behalve als het een nauw balans vergde..
Klaar met lijmen! Toen snijwerk. De tweeter is niet helemaal uitgesneden in de hoop dat we hem erop krijgen met het tapijt ertussen. Dat zou wat netter zijn en de discrepantie van 2mm in de verzinking verhelpen. Maar de kans is klein want het spul is best stug.
Ik ben zelf erg tevreden over hoe netjes het tapijt erop zit en hoe het eruit ziet. Duurt niet lang meer voordat de zaak speelt.
Update #6 [25-04-11] [link naar bericht]
Met pasen was broerlief er toevallig. Hij hielp met gaatjes boren.
Beetje spul erin (twee stukkies per speaker). Ik kan er altijd nog meer in proppen.
Met een zwarte stift de binnenrand om de tweeter zwart gemaakt. Laagje afdichtdinges erop..
En tadaa! Woofers nog maar even met 2 schroeven vast, voor het geval ik er meer wadding in wil stuwen.
Straks de andere ook afwerken en dan aansluiten.
[...]
En ze staan! (in een tijdelijke prutopstelling)
Ik vind ze er gaaf uitzien! Eindelijk luisteren!
Update #7 [14-06-11] [link naar bericht]
[...]
Ga toch lekker zeuren jongens.
Het bevestigen aan de muur ging ook prima. Dat setje voor gastbeton wat ik erbij heb gekocht was uitstekend. 10mm geboord en dan met een hamer de pluggen erin. Dit ding zit zo vast als het maar kan in gasbeton, heb ik het idee. De muur is inderdaad gasbeton, trouwens.
De beugels ben ik zeer tevreden mee. Ze zijn minimalistisch, goed geconstrueerd en makkelijk instelbaar. Precies wat ik nodig had. Ze zien er ook er netjes uit.
Hier een overzichtsfoto. Ik maak nog wel eens een mooiere foto van de hele setup. Ik heb nog een beetje met het bureau geschoven, want ik had een beetje niet opgelet. Ik heb ze keurig gelijke afstanden van de muur gegeven, maar de luisterpositie zat niet helemaal in het midden daarvan.
Volgende stappen zijn meten, equalizen en de subwoofer integreren. Daar ga ik uiteraard nog verslag over doen. Overigens komt er al aanzienlijk goede bas uit de Silverado's in deze opstelling; voorlopig mis ik de subwoofer nog niet echt.
Wordt vervolgd!