Pagina 1 van 1

Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 0:32
door Henkjan
jawel, Henkjan heeft een versterker gebouwd :rock:

Het begon allemaal een tijdje geleden toen ik in mijn zoektocht naar een meetversterkertje een aantal van die Sure bordjes van ebay plukte. Een was een "2x100W" TK2050 versterkerbordje; als meetversterker ongeschikt, dus t verdween in de hoek van m'n werkhok. De combi van dat t toch elke dag in t zicht lag, een opmerking van Sander over deze bordjes in combinatie met z'n recente sig ("gediplomeerd verhuisdozenschuiver") gaf de inspiratie voor dit project.

De sure bordjes worden geleverd in hele nette doosjes. Erg handig voor het er in opbergen van alle project onderdelen. Zelfs de Meannwell voeding paste er in.... waarom dan niet dit doosje als behuizing gebruiken? past wel mooi bij t prijsnivo toch? eens even een mock-up maken:
opzet HermanKarton.jpg
en het past als een handschoen!
Dus aan de slag. Eerste dingen eerst: karton heeft een vervelende eigenschap die metaal niet heeft: het fikt wat makkelijker. Dus eerst maar eens het wat geïmpregneerd met brandvertrager:
karton veiliger maken.jpg
En toen aan t werk. Klinkt heel wat, maar ik ben er alleen vandaag mee bezig geweest, en heb in de tussentijd ook nog m'n vrouw naar Schiphol gereden, boodschappen gedaan, auto gewassen, was gedaan, nog wat boodschappen gedaan, een boom gesnoeid, eten gekookt, gegeten, Ester in bad en bed gedaan. samengevat: meer dan een paar uur zal ik er niet mee bezig zijn geweest :lol:

Ik heb wel wat verstevigingen in t bordje aangebracht, want anders leek t me niet te doen om de in en uitgangen stevig vast te zetten (m.n. de 230V heb ik toch liever goed vast zitten). Ik heb dus een stukkie van een soort hardboard gepakt voor de achter en onderkant, en dat in de doos gedaan. Toen t bordje er in, volume bordje aansluiten, Meanwell (24V, staat op max ~27½V) er in, snoertjes getrokken, en klaar is uw versterker:
Herman Karton van binnen.jpg
en met de klep dicht ziet t er dus zo uit:
Herman Karton .jpg

De eerste indrukken: er komt muziek uit, en t klinkt voorwaar fatsoenlijk. Met de el-cheapo MP4 speler aangesloten lukt het echter niet om op een beetje volume te spelen. Hopelijk ligt dat aan die speler. Morgen maar eens aan de PC hangen.

Verder: de meegeleverde fan is echt prut, die stoort in de muziek. Gelukkig had ik nog een andere liggen. Wat meteen een naar ik vermoed storingsbron gaat worden: deze versie van t bordje heeft een temperatuur regeling van de fan. In principe erg mooi, maar het resultaat is dat als de chip een beetje warm wordt, en de fan wil gaan draaien, dat dit een gepiep en gekraak (de fan, niet uit de speakers) geeft dat weinig goeds beloofd. Met deksel dicht hoor je er niet veel van gelukkig. Eens zien hoe dat gaat uitpakken.


Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 8:16
door dre
met de deksel dicht..... :lol:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 9:48
door MichaelB
Henkjan schreef:
Verder: de meegeleverde fan is echt prut...
Mijn bordjes werden geleverd zonder fan, maar wel met een redelijk groot koelprofiel. Deze wordt warm, maar niet heet.
Draait al een aantal maanden non-stop, gaat nooit uit, in een slecht geventileerde behuizing (de center en tv-speaker in één) en wordt nooit warmer dan een graad of 50 (geschat).

Overigens heeft de fan in jouw "systeem" weinig zin, want die is alleen maar bezig de warme ligt in de behuizing rond te pompen en karton isoleert ook nog eens goed :mrgreen:

Ik zou zeggen: fan eraf en evt. een iets groter koelprofiel gebruiken.

Oh ja, bijna vergeten: gefeliciteerd met je nieuwe versterker Kees! :rock: :lol:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:23
door SSassen
Je hebt toch wel audiofiel verantwoord karton en brandvertragende lak gebruikt he? Anders kan 't gewoon niet goed klinken :mrgreen:

Leuk project, is dit voor de hobbykamer o.i.d?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 13:06
door audiomanics
8)
Klepje open klepje dicht...
Mocht de voorkant toch wat te gammel zijn kan ik er altijd nog een plaat marmer voor je frezen..
Dan heb je echt een combinatie die nergens op slaat tenminste :mrgreen:

Kees

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 13:18
door Pjotr
Volgens mij is dit een Chinese nep Herman Karton. Er staat Sure op de deksel :shock:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 13:28
door cobaltjeh
Harman Karton, geweldig :lol: :lol:.

Tja wat kan ik er van zeggen erg low budget!

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 19:54
door Henkjan
cobaltjeh schreef:
Tja wat kan ik er van zeggen erg low budget!
idd, iets van $40 voor de amp, €10 voor de voeding (2e hands), en de rest had ik nog liggen.
SSassen schreef:
Leuk project, is dit voor de hobbykamer o.i.d?
voor de PC had ik 'm gedacht. ik heb daar nu een T-amp die z'n 12V krijgt van de PC, en dat is geen goed idee kan ik je vertellen. een zeer brak laag en ee lampje voor HD activiteit heb je ook niet meer nodig :roll:
MichaelB schreef:
Overigens heeft de fan in jouw "systeem" weinig zin, want die is alleen maar bezig de warme ligt in de behuizing rond te pompen en karton isoleert ook nog eens goed :mrgreen:
ik heb ondertussen een paar gaten in t deksel boven de fan, en wat aanzuig gaten bij de voeding

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 20:09
door dre
Afbeelding

even wat koelgaten maken! :mrgreen:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 23:46
door Henkjan
nee joh, gewoon met de priem :rock:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 0:17
door Henkjan
ik schreef:
Met de el-cheapo MP4 speler aangesloten lukt het echter niet om op een beetje volume te spelen. Hopelijk ligt dat aan die speler. Morgen maar eens aan de PC hangen
net ff getest met Whole lotta Rosie en dat ging meer dan uitstekend :rock: (wel net op tijd er aan gedacht dat het al na middernacht is).

Zal ik Herman meenemen naar Breda? Kan die samen met die nobudget speaker van Sander dat dure spul eens van katoen geven :lol:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 0:23
door hannesie
Prima idee !!!!!!!!!!!!! :rock:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 9:05
door Ronkel
Henkjan schreef:
ik schreef:
Met de el-cheapo MP4 speler aangesloten lukt het echter niet om op een beetje volume te spelen. Hopelijk ligt dat aan die speler. Morgen maar eens aan de PC hangen
net ff getest met Whole lotta Rosie en dat ging meer dan uitstekend :rock: (wel net op tijd er aan gedacht dat het al na middernacht is).

Zal ik Herman meenemen naar Breda? Kan die samen met die nobudget speaker van Sander dat dure spul eens van katoen geven :lol:
Van karton geven bedoel je! :mrgreen: Prachtig ding :)

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 14:31
door Leeuwarden
Henkjan schreef:
nee joh, gewoon met de priem :rock:
Hmmm... schot hagel van afstand.... :rock:

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 22:24
door Ah!buis
Hm,ik vraag me af,hoe klinkt zo'n trio-tje CD HD en piep kreun ventilator.Zoiets als dat stuk,indertijd in het concertgebouw,met stofzuiger :?: 8)
Anne

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 22:50
door Henkjan
en wat vond t Breda panel van de prestaties van Herman?

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 23:04
door hannesie
Was een beetje moeilijk vergelijk HenkJan.

De aansluiting die bij de andere versterkers zaten waren gewoon RCA en die kartonnen versterker van jou had een 3,5 mm telefoonplugje.

Hij heeft dus wel even kunnen spelen via de Laptop van Vinculum, maar door deze opzet was het eigenlijk geen echt vergelijk.

Wat er dan als resultaat uit kwam, een beetje plat, weinig dynamiek, en het kwam niet erg los.

We deden dit in een vergelijk waarbij de boxen de Idunn++ en de kabels het zelfde waren, maar de bron kon niet op een vergelijkbare wijze worden aangesloten.
De Hypex en de LM waren aan elkaar gewaagd, zeker als je dan dan het prijsverschil in ogenschouw neemt, dan is de LM een hele mooie, die ook met een behoorlijk volume en een pittig CD tje niet afging.
Er hebben ongeveer 4 mensen serieus zitten luisteren, waaronder Knuisje en ik zei de gek.

Re: Herman Karton - een low budget versterker

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 23:21
door Pjotr
Ik heb er ook naar zitten luisteren. Toen ik binnen kwam stond Herman te spelen op de Idunns van Hans en was al gelijk mijn opmerking: "Hier klopt iets niet". Het klonk ook echt naar karton, alsof het behoorlijk adem te kort kwam. Ik wist in eerste instantie niet dat de Idunns met Herman aan het spelen waren en sprak Hans aan met "Wat heb nu toch gebakken?" :mrgreen: Het midden klonk tamelijk vlak en dynamiekloos en laag was nagenoeg afwezig. Toen overgeschakeld werd naar de Hypex kwam het tot leven. Maar goed, het was ook wel een behoorlijk grote ruimte wat wel enige body van een versterker vraagt. Sorry Henkjan, ik kan er niet meer van maken.

Zoals Hans al opmerkte, een vergelijk tussen twee heel verschillende bronnen ook. Dus een eerlijk 1 op 1 vergelijk was het niet en kun je er geen conclusies aan verbinden.