Pagina 1 van 2
Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 8:46
door SSassen
Ik wil 18mm MDF netjes af gaan ronden op de hoeken van een koud op elkaar verlijmde kast, ik zoek dus een kwartrondfrees met een R van 18mm (zie plaatje hieronder). Iemand een suggestie waar een dergelijke frees eventueel te krijgen is? En ja, schuren zou ook kunnen, maar ik frees liever omdat dat er veel netter uitziet en aanzienlijk minder tijd kost.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 10:46
door Surpass
Voor ons huidige project hebben wij een kwartrondfrees met R=16 gekocht bij de Baptist
in Arnhem (niet het houtbewerkerswinkeltje, maar het winkeltje met allerhande machines)
Nu snap ik dat R=16 niet gelijk is aan R=18 maar wellicht zou je het daar kunnen proberen.
Overigens vond ik het wel gevaarlijk om ermee te frezen aangezien de totale omtrek van de
frees groter is dan het gat van onze bovenfrees. Dit houdt in dat je de frees niet kunt laten
invallen, maar moet monteren op een "ingedrukte" frees.
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 13:58
door TH0M
Ik bestel veel frezen bij JVL. Heb even voor je gekeken maar de kleinste maat is 19mm:
http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/631903
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:08
door Mphus
die frees heeft een Diameter van 18mm en een R van 3,2mm dus geen R van 18mm.
het dichtste bij JVl is deze:
http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/633813 met R=12,7 dus nog steeds lang niet 18mm.
Groeten Daan
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 14:13
door markbakk
Surpass schreef:Voor ons huidige project hebben wij een kwartrondfrees met R=16 gekocht bij de Baptist
in Arnhem
Je kunt Baptist zó bellen, aardige jongens daar (en anders wil ik er wel even naartoe lopen

). MZSgereedschap.nl heeft in ieder geval ook 19mm radius. Maar volgens mij moet je idd wel een flinke bovenfrees hebben. Vanaf 19 mm moet je 12 mm schachten kunnen spannen (check

).
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 15:33
door TH0M
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 15:48
door Mphus
Kan de beste overkomen!!!
Groeten Daan
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 16:04
door SSassen
Goed, R=16mm frees besteld want ik kan maximaal 8mm inspannen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 16:43
door Arno
SSassen schreef:Goed, R=16mm frees besteld want ik kan maximaal 8mm inspannen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Bij dre ligt nog een machine van mij met een 18mm radiusfrees erin. Die zou je van mij wel mogen gebruiken. Maar ik geloof dat ik te laat ben.

Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 16:45
door Pjotr
Surpass schreef:
Overigens vond ik het wel gevaarlijk om ermee te frezen aangezien de totale omtrek van de
frees groter is dan het gat van onze bovenfrees. Dit houdt in dat je de frees niet kunt laten
invallen, maar moet monteren op een "ingedrukte" frees.
Bij dit kaliber frezen is het sowieso eigenlijk wel gevaarlijk om uit de hand mee te werken (terugslag etc.). Die kun je eigenlijk alleen met goed fatsoen in een freestafel gebruiken zodat je de voorzet klein kan houden en in meerdere stappen naar de juiste breedte/diepte kunt frezen.
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 17:00
door SSassen
Arno schreef:Bij dre licht nog een machine van mij met een 18mm radiusfrees erin. Die zou je van mij wel wel mogen gebruiken. Maar ik geloof dat ik te laat ben.

Net te laat Arno, maar 't geeft niet hoor, zo'n afrondfrees komt altijd wel van pas
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 20:07
door markbakk
Pjotr schreef:Die kun je eigenlijk alleen met goed fatsoen in een freestafel gebruiken zodat je de voorzet klein kan houden en in meerdere stappen naar de juiste breedte/diepte kunt frezen.
Dat kan met de hand ook. Maar evengoed maak je wel een punt. Gelukkig is een 12mm-as synoniem aan een zware machine.
PS en Sander, volgende keer je vraag posten op een DHZ-forum hè! Of had je het echt over een luidsprekerkast?

Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: do 17 mar 2011, 21:37
door SSassen
markbakk schreef:PS en Sander, volgende keer je vraag posten op een DHZ-forum hè! Of had je het echt over een luidsprekerkast?

Tipje van de sluier ...

- Nobudget monitor
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: vr 18 mar 2011, 6:39
door Arno
Pjotr schreef:Bij dit kaliber frezen is het sowieso eigenlijk wel gevaarlijk om uit de hand mee te werken (terugslag etc.). Die kun je eigenlijk alleen met goed fatsoen in een freestafel gebruiken zodat je de voorzet klein kan houden en in meerdere stappen naar de juiste breedte/diepte kunt frezen.
Dat valt reuze mee, zeker in mdf, wat niet meer is dan veredeld karton. Je moet idd wel in stappen frezen, maar dat kan met de bovenfrees immers met de diepte-instelling.
En altijd in tegenloop!
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: vr 18 mar 2011, 10:14
door markbakk
+1
Zou je ook mensen hebben die een cirkelzaag achteruit proberen te gebruiken? Of een schaafbank?
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: vr 18 mar 2011, 10:38
door Pjotr
Arno schreef:
Dat valt reuze mee, zeker in mdf, wat niet meer is dan veredeld karton. Je moet idd wel in stappen frezen, maar dat kan met de bovenfrees immers met de diepte-instelling. En altijd in tegenloop!
Hoi Arno,
Tja, een vakman kan dat nog wel met een aardappelschilmesje netjes krijgen
Met beleid en kunde kan het natuurlijk prima, dat was het punt niet. Je zet ook niet voor niets "En altijd in tegenloop!" in koeienletters neer. Je zult ze de kost moeten geven die dat niet helemaal door hebben en ook gelijk de volle diepte er voor zetten. Met een zware machine lukt dat idd best wel met een vlakke plaat en langs geleider. Maar met de randen van speaker kasten?
markbakk schreef:
Zou je ook mensen hebben die een cirkelzaag achteruit proberen te gebruiken? Of een schaafbank?
Afgezien wat je vraag er mee maken heeft is ie nogal onnozel dan wel zeikerig als je weet waar het over gaat, en geeft wel aan dat ik mijn opmerking niet onterecht plaatste. Het gaat wel om machines die behoorlijk gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet, die tolereren weinig trial and error. Met veiligheid van werkplaatsmachines valt niet te spotten. Vroeg of laat bijten die knalhard terug dan.
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: vr 18 mar 2011, 10:51
door markbakk
Peter, ik ben het volledig eens met je als je wil zeggen dat je gereedschap veilig en deskundig moet gebruiken. Mijn opmerking maakte ik uit cynisme. Hoewel ik mezelf absoluut geen goedopgeleid vakman mag noemen, zie ik te vaak dat mensen maar wat machines voor afbraakprijzen bij de lokale bouwmarkt weghalen (kettingzagen voor in de tuin zijn nu erg populair...) en er totaal onvoorbereid mee aan het werk gaan. Gelukkig gaat het vaak puur uit toeval goed.
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 15:48
door SSassen
Zojuist even contact gehad met de leverancier van de afrondfrees, maar kennelijk is deze óf zoekgeraakt óf er is iets anders aan de hand want ik heb nog steeds niks in huis. Het tracking nummer geeft aan dat de zending niet bestaat, dus je begrijpt 't al, ook vandaag kom ik weinig verder.
Iemand nog een adresje in omgeving Edam met een afrondfrees 16~18mm met 8 of 12mm schacht?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:05
door Pjotr
Weet niet waar je het besteld hebt maar mijn ervaring met JVL is dat als je met IDEAL vooruit betaalt, je het de volgende dag 's-middags met UPS in huis hebt.
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:11
door dre
de aanbieding van arno misschien?
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:12
door SSassen
Pjotr schreef:Weet niet waar je het besteld hebt maar mijn ervaring met JVL is dat als je met IDEAL vooruit betaalt, je het de volgende dag 's-middags met UPS in huis hebt.
JVL heeft niets met deze radius, maximaal 12.7mm en die heb ik zelf al.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:12
door SSassen
dre schreef:de aanbieding van arno misschien?
Da's inderdaad een optie, maar wel weer 3 uur rijden totaal ...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:14
door dre
hij ligt op m`n werk in de zilk(hillegom)
dat scheelt zeker de helft

Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:20
door Pjotr
dre schreef:hij ligt op m`n werk in de zilk(hillegom)
Ehh? Werk jij soms bij Broekhof?
Re: Kwartrondfrees met R=18mm
Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:21
door dre
nee,bij die kampeer zooi!
