The Cooper - small and FAST
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 21:01
In het forum topic van Rho: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&start=50, liet ik al even vallen dat ik een tijd geleden een FAST heb ontworpen voor een vriend van mij.
Zijn eisen waren duidelijk:
* -3dB op 35 Hz (iets met contrafagotten)
* budget ergens tussen de 300E en 400E
* beperkte afmetingen
Met die 3 eisen bij elkaar, zag ik eigenlijk weinig anders mogelijk dan een FAST te bouwen. Een drieweg zou te duur en te groot worden en een conventionele tweeweg haalt hoogstwaarschijnlijk de gewenste diepgang niet (mitst er exotische drivers gebruikt worden).
Drivers
De Tangband W6-1139SG haalt in 15L BR de gewenste diepgang. Verder is deze driver niet duur en zijn de metingen ook erg goed. Dat is belangrijk, want het plan was om gebruik te maken van de BaffleStep om het rendement hoog te houden. Dat is dan ook wel het enige nadeel, de W6 heeft niet bijster hoog rendement.
De combinatie met de Hivi B3N (of B3S) is daarom extra gunstig. Deze geweldige breedbander heeft 1 nadeel, een laag rendement. Dat wordt echter opgelost door de BS in het voordeel te gebruiken.
Ontwerp
De eigenaar van de speaker houdt van hout. Daarom kwam ik op het idee om berken multiplex te gebruiken. De ontwerpen van Fostex en de Fonken hebben mij hiertoe geïnspireerd. Na enige tijd prutsen in Sketchup was dit het resultaat:
Zijn eisen waren duidelijk:
* -3dB op 35 Hz (iets met contrafagotten)
* budget ergens tussen de 300E en 400E
* beperkte afmetingen
Met die 3 eisen bij elkaar, zag ik eigenlijk weinig anders mogelijk dan een FAST te bouwen. Een drieweg zou te duur en te groot worden en een conventionele tweeweg haalt hoogstwaarschijnlijk de gewenste diepgang niet (mitst er exotische drivers gebruikt worden).
Drivers
De Tangband W6-1139SG haalt in 15L BR de gewenste diepgang. Verder is deze driver niet duur en zijn de metingen ook erg goed. Dat is belangrijk, want het plan was om gebruik te maken van de BaffleStep om het rendement hoog te houden. Dat is dan ook wel het enige nadeel, de W6 heeft niet bijster hoog rendement.
De combinatie met de Hivi B3N (of B3S) is daarom extra gunstig. Deze geweldige breedbander heeft 1 nadeel, een laag rendement. Dat wordt echter opgelost door de BS in het voordeel te gebruiken.
Ontwerp
De eigenaar van de speaker houdt van hout. Daarom kwam ik op het idee om berken multiplex te gebruiken. De ontwerpen van Fostex en de Fonken hebben mij hiertoe geïnspireerd. Na enige tijd prutsen in Sketchup was dit het resultaat: