HiFi Technieken om gitaarspeakers te tunen

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

HiFi Technieken om gitaarspeakers te tunen

Bericht door Apparition »

Sinds een tijdje ben ik hier op dit forum een beetje aan het lurken geweest, en damn wat een info
Ik ben al een tijdje van plan om zelf een setje speakers te bouwen, het wordt wel een leuk experiment, heb hulp van plsaudio (http://www.plsaudio.nl)

Zodra het hout binnen is zal ik alles ff op foto zetten

maar mijn vraag was eigenlijk:
Ik ben nu hier zo aan het lezen, en gezien dat je met demping, constructie etc een speakerkast beter kan laten presteren.
Nou vroeg ik mij af, wat voor effect zou ik kunnen bereiken door al deze technieken toe te passen in mn 4x12 speakercabinet voor mn gitaar.
Hoe zou ik em bijvoorbeeld strakker in de bas kunnen maken, of een schreeuweriger geluid krijgen?
iemand enige idee?

dit zijn trouwens die speakers die er in zitten:
http://professional.celestion.com/guita ... G1265.html
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Er zijn vast wel bruikbare technieken om de klank aan te passen, maar het uitgangspunt is wel heel anders dan bij een HiFi-installatie.
Bij deze laatste is het meestal niet de bedoeling dat de versterker en luidsprekers een lekker sausje over het oorspronkelijke muzieksignaal gieten, maar bij een elektrische gitaar bepalen de versterker en luidspreker wel degelijk voor een groot deel de uiteindellijke klank. Het is meestal wenselijk dat er door vervorming klanken worden toegevoegd zolang het maar lekker klinkt!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hangt van je muzieksmaak af. Persoonlijk vind ik (als muzikant) dat een PA speaker net zo neutraal moet zijn als een hifi speaker, eventuele sausjes kun je later altijd nog toevoegen d.m.v. effectappartuur. Dus afgezien van het verschil in rendement en belastbaarheid is een PA speaker gelijk aan een hifi speaker in mijn ogen. :wink:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hmmm... ben ik het gedeeltelijk mee eens Tony. Volgens mij bedoelt Apparition hier niet een PA speaker maar de versterker waar het signaal van de gitaar rechtstreeks naar toe gaat..

Van oudsher kiest een gitarist een bepaalde versterker vanwege de klankleur. Daarna pas de mogelijkheden die erop zitten. Om een bepaald effect te genereren heb je inderdaad effect apparatuur. Maar dat is iets anders dan de klankleur van een versterker.

Mijn pa speelt al jarenlang met een fender buizenversterker. Een Super Reverb voor de kenners. Dikwijls vergeleken met andere versterkers en zelfs reissues. Toch blijkt dat elke versterker zijn eigen karakter heeft, en dat is waar een gitarist het eerste op af gaat.

Zoals ik het begrijp van jou Apparition ben je op zoek naar mogelijkheden om een bestaande kast te modificeren? Dan kun je op zich met dit forum wel vooruit, maar denk ook eens aan andere kastvormen. Ik zou het ook bijvoorbeeld proberen te zoeken in verschillende materialen e.d. De binnenkant met metaal beslaan bijvoorbeeld. We zijn hier gewend om met demping te werken in een kast, maar dat idee kun je natuurlijk ook omdraaien!

Maarreh, blij dat ik jou niet als buurman heb!! ;)

Groetjes,

JJ
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ben benieuwd hoe het gaat met je leuke experiment van plsaudio. Verder heb ik daar niet veel aan toe te voegen.

Wat je vraagt om een "schreeuwiger geluid" of "vettere bas" te krijgen, is volgens mij meer een kwestie van wat voor een versterker je gebruikt. Kasten van 4x12 zijn ook vaak om de speakers heengebouwd en klinken die speakers dus waarschijnlijk het beste in die kast. Celestion is trouwens een geweldig merk voor gitaar speakers. Het is natuurlijk wel leuk om met vanalles te experimenteren in je kast.

Ook leuk trouwens, voor live optredens, een stuk plexiglas onder een hoek van 45 graden aan de onderkant van je amp bevestigen en omhoog laten wijzen. Misschien dat je de truc al kent, het werkt goed als de geluidstechnici last hebben van jou in hun uitmixing :P

Ik weet niet wat voor een spul je hebt, maar ik weet wel dat er veel lui in Nederland rondlopen die vanalles kunnen doen met jou (buizen)versterker om een wat schreeuwiger geluid te krijgen of een vettere bas.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Ik heb een Koch multitone versterker (onder de kenners wellicht bekend)
Is een 50 watt buizenversterker.
4x12ax7EH en 2x EL34 Winged C
De speakers die er nu in zitten zijn Koch/Jensens, speciaal voor deze versterkers ontwikkeld.

Ik heb alleen nog een 4x12 kast staan.
en aangezien ik er niet vies van ben om te experimenteren met verschillende buizen, elementen, snaren, etc.
Leek het me eens leuk om te experimenteren met die 4x12 kast

Ik zal proberen mn vraag wat duidelijker te stellen

Wat is de uitwerking in klank als ik bepaalde technieken toepas?
Stel, ik heb veel te weinig volume (liters) in een kast voor een bepaalde speaker, wat gebeurt er met het geluid?
Of wat als de kast niet luchtdicht is?
Of ik wil er een baspoort in maken?

De bedoeling is dus niet om er een "neutrale" kast van te maken, maar meer de technieken gebruiken, om de kast net dat kleine beetje extra's te geven
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

En ik heb gister al het hout voor de bas kasten van mn HiFi project binnengekregen
Zal asap foto;s maken van het bouwen
Zelf heb ik er niet zoveel ervaring mee, maar mn zwager is timmerman en heeft een opleiding meubelmaken, dus die kan me wel helpen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ah, kijk. Hollandse glorie. Mooie versterker die Koch. Ik zie verder dat het daar wel goed mee zit, dus dan laat ik je verder knutselen aan je kast. Daar heb ik namelijk geen verstand van. :)
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Ik zit ook nog op een gitariosten forum, die zijn ook allemaal zeer benieuwd naar mij bevindingen

Ik vin het alleen zo vreemd dat er nooit eerder iemand op het idee is gekomen

Maar ik probeer eerst mijn HiFi project af te ronden (of iig een heel einde te komen)
Want ik ken mezelf, dan heb ik straks weer 20 projecten liggen die allemaal half klaar zijn (met als resultaat een mauwende vriendin, en zeurende ouders) :D
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Je hebt inderdaad wel een punt met dat niemand er eerder op is gekomen. Voor zover ik weet worden er wel nieuwe kasten gebouwd door mensen, maar niet geexperimenteerd met gebouwde kasten. Er wordt eigenlijk vooral gekeken naar de versterker.

Probeer inderdaad een project per keer, ik heb hetzelfde probleem als jij en ik denk dat we niet de enige zijn op dit forum... :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik meen me een BBC paper te herrinneren waar een onderzoek naar het effect van de kast op de klank werd besproken, en dat ging ook meer de kant op van met de klank van de kast werken (in tegenstelling tot de "kast mag niet klinken" aanpak)
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

ok cool
is dat ergens online te vinden?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik vond hier wel iets interessants, maar heeft verder geloof ik niet specifiek met kasten te maken.

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/papers/index-studio.shtml
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Plaats reactie