Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Moderator: Beheerdersteam
Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Hallo beste forumleden.
Mijn naam is mirko, ik ben een 21 jarige student. Ik ben op zoek naar actieve Luidsprekers, vooral voor op mijn bureau.
Ik heb redelijk veel ruimte, vandaar dat eenzelfde plan als bij andere topics niet helemaal opgaat. Zat te denken aan zo'n 20cm breed en 30 to 40 cm hoog. Diepte Kan max 30cm zijn.
Momenteel heb ik deze speakers: http://nl.creative.com/products/product ... duct=14299
Het budget is zo'n 250 euro. Ik luister verschillende stijlen muziek, waaronder house, hardstyle, pop, rustige rock, acoustic en zelfs af en toe klassiek. Een beetje van alles dus. Een goede bass is dus wel gevraagd (bass-reflex?), alleen een losse subwoofer zie ik niet zitten. Ik ben meer op zoek naar een leuk setje dat ik over enkele jaren ook in mijn eigen huiskamer kan gebruiken.
Van meten heb ik geen kaas gegeten, helaas. Het hout afwerken kan ik wel, schuren, lakken etc.
Als versterkertje zat ik aan zoiets te denken: http://www.kistradio.nl/winkel/ta2020mk ... -p-23.html.
Heeft iemand tips? Ik ben nieuw in de audio-wereld (behalve het samenstellen en inbouwen van mijn auto-installatie), dus (opbouwend) commentaar is erg welkom.
Alvast heel erg bedankt.
Mirko
Mijn naam is mirko, ik ben een 21 jarige student. Ik ben op zoek naar actieve Luidsprekers, vooral voor op mijn bureau.
Ik heb redelijk veel ruimte, vandaar dat eenzelfde plan als bij andere topics niet helemaal opgaat. Zat te denken aan zo'n 20cm breed en 30 to 40 cm hoog. Diepte Kan max 30cm zijn.
Momenteel heb ik deze speakers: http://nl.creative.com/products/product ... duct=14299
Het budget is zo'n 250 euro. Ik luister verschillende stijlen muziek, waaronder house, hardstyle, pop, rustige rock, acoustic en zelfs af en toe klassiek. Een beetje van alles dus. Een goede bass is dus wel gevraagd (bass-reflex?), alleen een losse subwoofer zie ik niet zitten. Ik ben meer op zoek naar een leuk setje dat ik over enkele jaren ook in mijn eigen huiskamer kan gebruiken.
Van meten heb ik geen kaas gegeten, helaas. Het hout afwerken kan ik wel, schuren, lakken etc.
Als versterkertje zat ik aan zoiets te denken: http://www.kistradio.nl/winkel/ta2020mk ... -p-23.html.
Heeft iemand tips? Ik ben nieuw in de audio-wereld (behalve het samenstellen en inbouwen van mijn auto-installatie), dus (opbouwend) commentaar is erg welkom.
Alvast heel erg bedankt.
Mirko
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Zoek een kant en klaar ontwerp. Als je je niet tot actief wilt beperken is de keuze vele malen groter. Waarom trouwens geen losse subwoofer?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Geen losse sub omdat ik geen idee heb waar ik hem moet plaatsen. Het bureau is redelijk leeg, maar daar onder heb ik aan de ene kant een grote pc staan en aan de andere kant een kastje.
Mocht ik geen actieve boxen nemen dan moet ik de versterker ook ergens kwijt.
Mocht ik geen actieve boxen nemen dan moet ik de versterker ook ergens kwijt.
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
ahh helder. Ik meende even dat het om een actief gefilterde luidspreker ging. Een klein versterkertje in een bestaand ontwerp bouwen is geen probleem. Misschien dat je bij een luidsprekerzaak langs kunt om daar te luisteren. Ook zijn er verschillende sites met bestaande ontwerpen. Als je toch op de toekomst voorbereid wilt zijn.. Cornerwoofers al dan niet met multisub opstellingen lijken goed resultaten te bieden. Dat kun je later met een relatief klein monitor volstaan. Dit is goed voor de WAF.
Het is lastig om een goede aanbeveling te doen. De kans is trouwens best groot dat je toch iets anders wilt na een aantal jaar. Niet omdat iets niet goed is, maar omdat het zo verslavend is om te bouwen
.
Het is lastig om een goede aanbeveling te doen. De kans is trouwens best groot dat je toch iets anders wilt na een aantal jaar. Niet omdat iets niet goed is, maar omdat het zo verslavend is om te bouwen
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Als ik zo die link bekijk van die creative speakers, dan zie ik dat ze een voedingsadapter hebben. Hoewel ik al een sterk vermoeden had bevestigd dit bijna wel dat er IN de luidsprekers al een goede en werkende versterker zit.
Deze versterker zal (puur gokwerk) denk ik net zo sterk zijn als de ta2020 die jij ervoor wilt gebruiken, dus een extra versterker erbij kopen is in mijn ogen onnodig.
Een bassreflex behuizing zou ik zeker doen, en na het zien van dit plaatje ben ik er ook zeker van dat de originele behuizing ook bassreflex is.

Persoonlijk zou ik dus de inhoud van de originele behuizing en basspoort opmeten en 1 op 1 overnemen, mocht je de T&S paramaters ervan hebben dan kun je een nieuwe kist zelf berekeken.
suc6
Deze versterker zal (puur gokwerk) denk ik net zo sterk zijn als de ta2020 die jij ervoor wilt gebruiken, dus een extra versterker erbij kopen is in mijn ogen onnodig.
Een bassreflex behuizing zou ik zeker doen, en na het zien van dit plaatje ben ik er ook zeker van dat de originele behuizing ook bassreflex is.

Persoonlijk zou ik dus de inhoud van de originele behuizing en basspoort opmeten en 1 op 1 overnemen, mocht je de T&S paramaters ervan hebben dan kun je een nieuwe kist zelf berekeken.
suc6
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Hij wil upgraden t.o.v. die speakers, niet zelf een kloon bouwen 
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Dat heeft koen goed gezien.
De speakers zijn inderdaad bass-reflex (poort komt uit in de bovenkant), maar leveren 2x14 Watt, waar de 2020 ongeveer 20 tot 25 watt kan leveren. Daarnaast hikken de speakers denk ik ook tegen de kleine inhoud van de behuizing aan.
De speakers zijn inderdaad bass-reflex (poort komt uit in de bovenkant), maar leveren 2x14 Watt, waar de 2020 ongeveer 20 tot 25 watt kan leveren. Daarnaast hikken de speakers denk ik ook tegen de kleine inhoud van de behuizing aan.
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Geen probleem, kan gebeuren.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Mirko
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Mirko
-
weetikveel!
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Misschien is het paasproject 2010 van henkjan iets voor je (zelf ook gebouwd maar wel met een filter)?
Wat ik ook een erg goed alternatief vind is de Picolino. Deze is als bouwpakket verkrijgbaar bij speakerland. Ze zien er niet uit als volwaardige luidsprekers maar je zult verstelt staan wat een geluid er uit deze speakers komt, al helemaal hoe diep de bas gaat. http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino_en.htm
Bijna elke speaker is actief te maken denk ik. In veel gevallen zijn die kleine versterker modules in te bouwen.
Wat ik ook een erg goed alternatief vind is de Picolino. Deze is als bouwpakket verkrijgbaar bij speakerland. Ze zien er niet uit als volwaardige luidsprekers maar je zult verstelt staan wat een geluid er uit deze speakers komt, al helemaal hoe diep de bas gaat. http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino_en.htm
Bijna elke speaker is actief te maken denk ik. In veel gevallen zijn die kleine versterker modules in te bouwen.
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Die pico Lino ziet er goed uit, maar is helaas niet leverbaar. De pico lino 2 wel. Ik heb toch maar even gekeken, en ik heb toch liever iets groter, zo'n 45cm hoog en 20 tot 22 cm breed. Diepte maakt niet zoveel uit. Er zou sowieso een TA2020 in moeten passen, als ook een lekkere lage bass uit moeten komen. Dit is nu dan voor naast de pc, maar later eventueel om te bouwen naar een normale woonkamer-set. Ook zal de set nu en dan gebruikt worden om aangesloten te worden op bv. een Ipod (via 3,5mm) in de woonkamer.
Had nog even verder gekeken. Later meer hierover.
Met vriendelijk groet,
Mirko
Had nog even verder gekeken. Later meer hierover.
Met vriendelijk groet,
Mirko
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
http://www.markaudio.com/sites/all/file ... simple.pdf
Is dat niet iets? Ik snap dat het budget wat omhoog moet met die drivers, qua formaat redelijk wat ik zoek.
of anders zoiets http://www.markaudio.com/plan/alpair-10-5-simple
kan je bij die laatste een alpair 10 wide bass driver nemen, of alleen de full-range?
Is dat niet iets? Ik snap dat het budget wat omhoog moet met die drivers, qua formaat redelijk wat ik zoek.
of anders zoiets http://www.markaudio.com/plan/alpair-10-5-simple
kan je bij die laatste een alpair 10 wide bass driver nemen, of alleen de full-range?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Die alpair10 is zeker het geld waard.
In de juiste behuizing haal je de 40á50hz maar is misschien wel weer te groot om naast je monitor te plaatsen.
Als je wilt kan je ze bij mij beluisteren in Alphen aan den rijn (weet niet of dit in de buurt is voor je).
In de juiste behuizing haal je de 40á50hz maar is misschien wel weer te groot om naast je monitor te plaatsen.
Als je wilt kan je ze bij mij beluisteren in Alphen aan den rijn (weet niet of dit in de buurt is voor je).
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Nee, ik woon in almere, dus dat is een stukje weg.
Die Alpair 10+5 BR box is ook 470x240x270 (mm)
Die met alleen de 10 is 370x220x260. Hierbij zeggen ze dat de poort tuning frequentie 40hz is, staat dit gelijk aan de basstoonhoogte?
Die Alpair 10+5 BR box is ook 470x240x270 (mm)
Die met alleen de 10 is 370x220x260. Hierbij zeggen ze dat de poort tuning frequentie 40hz is, staat dit gelijk aan de basstoonhoogte?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
"ja" je mag zeggen dat de afstel frequentie van de poort bepaald hoe "laag" de speaker gaat.
Je moet hierbij wel een kanttekening plaatsen daar bij luid spelen met veel bass de speaker iets vervormd en de rest van de tonen wat minder kunnen zijn. Maar bij normaal volume (de mijne zijn niet gebruikt icm film maar voor radio/cd achtergrondmuziek) spelen ze heerlijk full range vanaf 40hz tot ver boven de 20khz.
Als je de 10+5 neemt dan kan je wat luider spelen daar de 10 meer laag voor zijn rekening neemt en de 5 meer hoog. (zou dan wel de wide bass versie van de 10 nemen) wil je echt meer bass dan is er een boxplan voor de sdx7 met de alpair5 gemaakt.
http://www.markaudio.com/alpair/5/sdx7combination
Je moet hierbij wel een kanttekening plaatsen daar bij luid spelen met veel bass de speaker iets vervormd en de rest van de tonen wat minder kunnen zijn. Maar bij normaal volume (de mijne zijn niet gebruikt icm film maar voor radio/cd achtergrondmuziek) spelen ze heerlijk full range vanaf 40hz tot ver boven de 20khz.
Als je de 10+5 neemt dan kan je wat luider spelen daar de 10 meer laag voor zijn rekening neemt en de 5 meer hoog. (zou dan wel de wide bass versie van de 10 nemen) wil je echt meer bass dan is er een boxplan voor de sdx7 met de alpair5 gemaakt.
http://www.markaudio.com/alpair/5/sdx7combination
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Ok, heel erg bedankt iig. Hoe zit het trouwens als je 2 full-range speakers in wilt zetten, moet daar weer een filter tussen?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Die zou je in principe gewoon parallel kunnen zetten. Als je een passief filtertje ervoor hebt, moet je wel rekening houden met de gehalveerde impedantie.murk schreef:Ok, heel erg bedankt iig. Hoe zit het trouwens als je 2 full-range speakers in wilt zetten, moet daar weer een filter tussen?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Met 2 full-range modellen bedoel ik dan bijvoorbeeld de alpair5 icm een alpair 10. De ene voor het laag, de andere voor het hoog.
Of is het dan slimmer om toch een losse tweeter te pakken en te filteren bij 3000 hz (of zoiets?)?
Of is het dan slimmer om toch een losse tweeter te pakken en te filteren bij 3000 hz (of zoiets?)?
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Ook bij 2 full-range drivers in 1 box is het verstandig een klein filtertje er tussen te zetten.
Anders krijg je alsnog dat de alpair 5 de laage tone gaat proberen weer te geven en de alpair 10 de hoge tonen.
Dit crossover is wel uit een bestaand ontwerp te halen.
Let wel op dat de alpair5 prijzen per 2 zijn en de alpair 10 per stuk! en persoonlijk zou ik dan gaan voor de sdx7 ipv de alpair10.
Anders krijg je alsnog dat de alpair 5 de laage tone gaat proberen weer te geven en de alpair 10 de hoge tonen.
Dit crossover is wel uit een bestaand ontwerp te halen.
Let wel op dat de alpair5 prijzen per 2 zijn en de alpair 10 per stuk! en persoonlijk zou ik dan gaan voor de sdx7 ipv de alpair10.
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Pfff, dan wordt het al snel heel prijzig idd.
Dan de vraag hoe en wat, misschien een systeempje zonder full-range speakers maar toch gewoon een gefilterd 2 weg BR systeem?
I know, late post... sorry ^^
Dan de vraag hoe en wat, misschien een systeempje zonder full-range speakers maar toch gewoon een gefilterd 2 weg BR systeem?
I know, late post... sorry ^^
-
zwolschemaloten
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
- Locatie: zwolle
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
TA2020 levert 25watt max bij 10% THD+N, het 'luisterbaar' vermogen van de TA2020 zit op 12watt bij 0,1%THD+N. (wel op 13,5 volt)murk schreef:Dat heeft koen goed gezien.
De speakers zijn inderdaad bass-reflex (poort komt uit in de bovenkant), maar leveren 2x14 Watt, waar de 2020 ongeveer 20 tot 25 watt kan leveren. Daarnaast hikken de speakers denk ik ook tegen de kleine inhoud van de behuizing aan.
Boven de 12 watt loopt de vervorming snel hoog op, zie de datasheet.
12 watt op je bureau blijft overigens heel wat vermogen
Re: Actieve luidsprekers bij o.a. PC
Dankjewel voor de info.
Het gaat me niet per se om bureau boxen. Ze zullen ook moeten voldoen in de woonkamer wanneer ik een eigen plekje heb, of tijdens feestjes e.d.
Maar voorlopig krijgen ze een plekje op het bureau inderdaad.
Is de "Hypex Integrated PC Amp II: EUR 102,70" dan misschien iets? Deze word verkocht bij lautsprechershop.de
Technical Data:
output: 2x22/2x35 Watt into 4 Ohm
subsonic filter 24 Hz (-3dB)
Geen datasheet zo te zien... maar zou deze eventueel gebaseerd zijn op de TA2020?
Anders komt de Hypex AS2.100 in beeld... die valt wel in een hogere prijsklasse.
Ook heb ik gekeken naar de http://www.markaudio.com/alpair/5/sdx7combination die eerder genoemd werd. Dit lijkt mij een prima alternatief, zeker op mijn budget.
De hierboven genoemde Visaton en luidsprekershop setjes liggen een eindje onder het budget.
Nu vroeg ik me alleen af of de alpair5/sdx7 combinatie klopt. in de beschrijving staat het volgende:
# Internal Height: 25cm
# Internal Wilih: 40cm
# Internal Depth: 16cm
Ik neem aan dat de height en wilih (width!?) omgedraaid moeten worden? Dan zouden dit perfecte luidsprekers zijn qua afmetingen! 16cm is zeer beperkt qua diepte, tel daar 4cm bij op (2x20mm) en dan komt het nog steeds prima uit.
Het gaat me niet per se om bureau boxen. Ze zullen ook moeten voldoen in de woonkamer wanneer ik een eigen plekje heb, of tijdens feestjes e.d.
Maar voorlopig krijgen ze een plekje op het bureau inderdaad.
Is de "Hypex Integrated PC Amp II: EUR 102,70" dan misschien iets? Deze word verkocht bij lautsprechershop.de
Technical Data:
output: 2x22/2x35 Watt into 4 Ohm
subsonic filter 24 Hz (-3dB)
Geen datasheet zo te zien... maar zou deze eventueel gebaseerd zijn op de TA2020?
Anders komt de Hypex AS2.100 in beeld... die valt wel in een hogere prijsklasse.
Ook heb ik gekeken naar de http://www.markaudio.com/alpair/5/sdx7combination die eerder genoemd werd. Dit lijkt mij een prima alternatief, zeker op mijn budget.
De hierboven genoemde Visaton en luidsprekershop setjes liggen een eindje onder het budget.
Nu vroeg ik me alleen af of de alpair5/sdx7 combinatie klopt. in de beschrijving staat het volgende:
# Internal Height: 25cm
# Internal Wilih: 40cm
# Internal Depth: 16cm
Ik neem aan dat de height en wilih (width!?) omgedraaid moeten worden? Dan zouden dit perfecte luidsprekers zijn qua afmetingen! 16cm is zeer beperkt qua diepte, tel daar 4cm bij op (2x20mm) en dan komt het nog steeds prima uit.
