Uitgangspunten waren:
- niet te dure units
- haal het uiterste uit die units
Na veel gelees in oude Remo-brochures was ik gecharmeerd van het ontwerp van Bailey uit 1972
http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... ww72b2.htm
Aangepast voor een 20 cm woofer, alles 4/5 verkleind, er zit een Visaton WS20 in als ik me goed herinner. En geen Dr Bailey's longhair maar gewoon schapewol van een knutselwinkel, foei! De demping zal wel beter kunnen.
Ik wilde uitgaan van een middentoner die een groot deel van het muzikaal gevoelige spectrum 250-5000 Hz voor z'n rekening neemt.
Dat werd de Visaton W100 in een PVC-pijp behuizing met een zeshoekige wand eromheen, de tussenruimte zandgevuld. Een schuine achterwand om reflecties tegen te gaan. De tweeter Visaton DT70 NG gewoon daar bovenop, dat vond ik het meest open klinken. Een akoestisch vrijwel dood (en zwaar) dingetje, dat middencompartiment! Wel handig trouwens, een Visaton dealer op een paar minuten lopen (Breda)!
Er valt vast nog veel te verbeteren in het scheidingsfilter en de demping...
Het ziet er niet uit, totaal onafgewerkt en excuses daarvoor - maar ze klinken neutraal, muzikaal, met een diepe droge TL-bas tot ca. 32 Hz. Een paar jaar geleden heb ik ze op een T-ampje gezet en dat was een enorme verbetering t.o.v. de Akai die gelukkig kapot ging