Ik vrees dat ik een groot probleem heb, dat praktisch gezien niet op te lossen valt. Ik kom er zelf in ieder geval niet verder mee. Als iemand een helder inzicht voor mij heeft, dan zou dat fantastisch zijn !
.
Korte voorgeschiedenis : Ik was niet tevreden met mijn oude sub, in combinatie met mijn kleine satellietjes (<70 Hz) en in combinatie met onze nieuwe woonkamer. De sub had een te kleine bandbreedte, en de kamer heeft enorm last van staande golven.
Een en ander wilde ik gaan aanpakken met een MiniDSP, maar als ik dan toch bezig was, leek het me handig om gelijk een corner sub te bouwen. Die is inmiddels af. Ik was me er tevoren van bewust, dat deze de room modes NOG heftiger zou aanspreken, maar icm de MiniDSP leek me dat niet zo'n probleem.
Als ik nu de 'kale' sub meet op en rond de luisterplek, ziet dat er ongeveer zo uit :
De pieken maak ik me niet zo druk om. Maar die gigantische dip op 49Hz is niet leuk; 55dB variatie EQ je niet eventjes weg.
Je hoort rond deze frequentie ook echt nauwelijks iets. Het geluid wordt er erg mager van, en doordat er toch sublaag aanwezig is, zompig en sloom. Ik luister nu liever zonder sub eigenlijk...
(Het rare is trouwens dat ik de dip op zeer veel plaatsen terugmeet; ik schat op toch de helft van het vloeroppervlak. Wel minder heftig dan dit.)
Als ik de sub uit de hoek haal, en een meter naar voren verschuif, verplaatst de dip naar ~40 Hz, variatie ~30dB. Iets beter, maar beter dan dat krijg ik het ook niet.
Met de oude sub, die VER de uit hoek stond, ervoer ik grofweg hetzelfde. Nooit gemeten of het in dezelfde orde van grootte was, maar gevoelsmatig zal het er niet ver van af gelegen hebben.
De kamer is LxBxH= 5.20 x 5.10 x 2.60m, akoestisch gezien behoorlijk beroerd dus...Bovendien is de inrichting vrij 'hard'. Luisterplek is vlak tegen de achterwand.
Praktische 'constraints' :
- Sub kan enkel langs de wanden staan.
- Luisterplek kan niet gewijzigd worden.
- Akoestische absorbers krijg ik niet door de WAF-commissie
- Eventueel extra subje zou heeeel klein moeten zijn....
Vraag 1 : heeft iemand misschien de verlossende tip voor mij ? Suggesties ?
Vraag 2 : is dit normaal voor corner subs, of heb ik echt gewoon dikke pech met mijn woonkamer ?
Als ik niet voldoende informatie heb gegeven, vraag er graag naar. Technische verhalen ben ik niet bang voor (sterker nog; ben er dol op