Filter vraag voor mijn center speaker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door nxs77 »

Hallo. Ik heb voor weinig 3 visaton drivers op de kop getikt.
2x WS130sc midwoofer
1x G25FFL tweeter met extra magneet

Deze set is afkomstig van een center. Het is dus 2e hands.

Wat mij is opgevallen is dat ik voor mijn gevoel de middentonen nogal zwak vind klinken.
Is het te doen om net als met een equalizer bepaalde frequenties te onderdrukken?
Ik bedoel meerdere notch filters voor de midwoofers?
Ik heb nu tijdelijk een 2 weg tannoy filtertje erop zitten.

Even over de center zelf: Inhoud is ongeveer 15 liter in BR uitgevoerd met een BR opening van 2x10cm en 10cm lang.
Ik heb deze in winisd uitgerekend.
Hij is getuned op ongeveer 50hz.
En het gaat om een MTM configuratie.

Hij heeft gelukkig veel meer body kwa geluid dan mijn jmlabs center.
Bijlagen
IMG_0137.jpg
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door simsalabim »

Misschien de boel eens doormeten?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door John P »

Om een box goed af te stemmen is veel meten proberen en veranderen nodig. Visaton heeft een programma genaamd Boxsim dat gratis te downloaden is. Daarmee kun je een filter berekenen maar in de praktijk is dit vaak bijna goed maar niet helemaal, het is echter nooit helemaal slecht.
Het probleem in dit geval is dat je een MTM horizontaal hebt, hierbij frijg je allerlei uitdovingseffecten van de twee midwoofers in het horizontale vlak: afhankelijk van waar je zit klinkt de box anders. Dit doet zich vooral in het middengebied (stemmen) voor. Dus Tip1: zet de Box rechtop, niet liggend. Ik heb een filterontwerpje berekend, als eerste aanzet is dit prima, hij kan ook liggend gebruikt worden.
Bijlagen
filterontwerp
filterontwerp
SPL in verschillende richtingen
SPL in verschillende richtingen
NSX77-Center.zip
Boxsim bestand en plaatjes
(168.2 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door Henkjan »

John P schreef:
Het probleem in dit geval is dat je een MTM horizontaal hebt, hierbij frijg je allerlei uitdovingseffecten van de twee midwoofers in het horizontale vlak:...... Tip1: zet de Box rechtop, niet liggend....
of filter ze 2½ weg...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door John P »

Reeds gedaan reeds.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door Henkjan »

John P schreef:
Reeds gedaan reeds.
:oops: niet goed naar t plaatje gekeken :oops:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door nxs77 »

Hoe zit dat precies met die uitdovings effect? Dat als je bijvoorbeeld scheef voor de speaker zit dat de ene woof eerder te horen is dan de ander? Verschil in afstand dat dat de middengebied verstoort?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door John P »

Precies, het heet interferentie en zorgt ervoor dat je op een plek de som van beide woofers hoort, op een andere niets. Nu zijn die patronen afhankelijk van de frequentie en zijn de woofers ook geen ideale bronnen en heb je ook nog te maken met reflecties: kortom zonder computer is het te complex om te berekenen. In de praktijk is bij deze opstelling vooral het stemmen-gebied vatbaar voor klankverandering. Wat kun je er tegen doen:
1.- aparte middentoner (hier niet van toepassing)
2.- woofers zo dicht mogelijk bij elkaar (hier al gedaan)
3.- een woofer zo laag filteren dat deze alleen bas geeft (2-1/2 weg, in filter verwerkt)
Bijlagen
Interferentie
Interferentie
interferentie.jpg (78.06 KiB) 697 keer bekeken
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Filter vraag voor mijn center speaker

Bericht door nxs77 »

Ik heb vandaag wat gerecycled. Her en der weerstanden, condensators en spoelen gezocht. Nu heb ik dit filter ontwerp exact nagemaakt. Het klinkt nu beter dan hiervoor.

Ik ben hier nu oa mee bezig omdat deze set onderdeel gaat worden van de tv meubel.
De center wordt een tussen schot tussen de beide kast helften. Vertikaal wordt het.

Maakt het nu ook wat uit of ik de woofers boven elkaar doe met erbovern de tweeter?
Is aanpassing van mijn filter dan nodig?

Is bij vertikale plaatsing een baffle step compensatie nodig?

Even een extra dingetje: net was ik even aan het vergelijken tussen prologic II movie en music. Op de movie instelling vind ik de stemmen wat meer iel klinken.
Hoe kan ik dat het beste oplossen?
De baffle heeft een breedte van 15,5cm.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”