Welke drivers voor high-end 3-weg project?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Tymen

Welke drivers voor high-end 3-weg project?

Bericht door Tymen »

Hallo allemaal,
Al een tijdje lees ik de meest fantastische projecten hier op het forum. Alle enthousiaste verhalen hebben mij er toe gezet dat ik me weer wil wagen aan een zelfbouwproject.
18 jaar geleden heb ik de Vifa Carat gebouwd en die klinkt nog steeds prima. Toch begon het audio virus 5 jaar geleden weer op te steken en heb ik een set Bowers & Wilkins 805s gekocht. Ook erg fijne spelers in mijn appartement, ik mis alleen de dynamiek enorm. Nu wil ik weer een stap vooruit gaan maken. En ik zou graag jullie hulp willen bij het kiezen van de drivers zodat ik mijn zuur verdiende geld niet verkeerd investeer.
Ik heb gekozen voor een 3-weg. Dit omdat ik werktuigbouwkunde heb gestudeerd en dus wel wat, maar niet veel van elektronica af weet. Daarom wil ik actief filteren met de Hypex DLCP, MiniDSP, DEQX, Digmoda of iets vergelijkbaars. Zo blijft het project flexibel en makkelijk aanpasbaar.

Hieronder mijn keuzes waarop graag je (ongezouten) mening :D

Woofer,
voor mij zeer belangrijk voor een dynamische weergave.

Eton 12-680/62 HEX http://www.lautsprechershop.de/hifi/eton.htm
Voordeel:
• Slechts 91 liter nodig
• Gaat zeer laaaag 32/25 Hz (-3dB/-8dB)
• En gaat relatief hoog door 25-1000 Hz
• Heeft zich bewezen in projecten van o.a. Avalon en Kharma
Nadeel:
• Wellicht te groot voor mijn kamer van 40m2?

Accuton S280-6-282 http://www.lautsprechershop.de/hifi/accuton.htm
Voordeel
• Slechts 58 liter nodig
• Bijpassende passieve radiator voor verkrijgbaar
Nadeel
• De prijs (een kilo euro)
• Zit zover ik weet alleen in de Marten Coltrane 2, nog niemand heeft deze unit echt aan de tand gevoeld.

Midrange

Accuton C173-6-090 http://www.lautsprechershop.de/hifi/accuton.htm
Voordeel:
• Zeer neutraal
Nadeel
• Ja welke eigenlijk? Prijs wellicht.

Andere mogelijke opties:
ScanSpeak 12MU/8731T00 http://www.lautsprechershop.de/hifi/scanspeak_mids.htm
Focal 3W 0251 http://www.lautsprechershop.de/hifi/focal.htm

Tweeter

Dit is nog het moeilijkste, omdat hier zo veel moois te koop is.

Focal Utopia TBe http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/ ... s/1172.pdf
Voordeel:
• Ik weet dat ik deze erg mooi vond klinken
• Ziet er fantastisch uit met die metalen frontplaat
Nadeel
• Net niet zo goed als een diamanten accuton?? (sorry maar die is buiten mijn budget :-# )

Accuton C30-6-024 http://www.accuton.de/media/datasheet/D ... -6-024.pdf
Voordeel
• Zou wat betreft materiaal en klankkleur goed aansluiten bij een keramische midrange
Nadeel:
• Net iets minder sprankelend dan de Focal, maar dat coherente kan ook als een voordeel worden bestempeld

Scan Speak D3004-664000 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf
Voordeel
• Frequentiebereik loopt vanaf 1,2 kHz, dus meer mogelijkheden om te filteren.
• Beryllium dome, net als de focal unit die ik zo mooi vind klinken.

Een mogelijke combinatie waar ik aan denk:
Eton woofer, Accuton midrange en focal tweeter.
Een beetje als de Kharma Exquisite Reference of de Avalon Eidolon. Maar geen van hen heb ik ooit in het echt gehoord, iemand?

Alvast bedankt voor een ieders mening!
SSassen
Contacteer:

Re: Welke drivers voor high-end 3-weg project?

Bericht door SSassen »

Ongezouten? That's my speciality!

Goed, je doet nu precies het omgekeerde, je specificeert de ingredienten maar weet nog niet goed welk gerecht je wilt maken. Het is een misvatting en ook een verkeerde insteek om zo te beginnen. Liever omschrijf je eerst eens waar je naar op zoek ben, welk maximum formaat je kwijt kunt, welk budget je tot je beschikking hebt, etc. Dan valt daaraan altijd een passend ontwerp te knopen, vooraf al gelijk de units specificeren geeft je erg weinig speelruimte.

Overigens zou ik ook de optie om aktief te filteren even laten voor wat hij is. Dit kun je later altijd nog doen door b.v. het wisselfilter extern te houden. Luidsprekers die zeker aansluiten bij wat je zoekt zijn b.v. de Milestones van Marc, de Soup Ceramique, Galactica en Humble Statement van Tony.

http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... index.html
http://www.humblehomemadehifi.com/Galactica.html
http://www.humblehomemadehifi.com/Humble_Statement.html
http://www.humblehomemadehifi.com/Soup_Ceramique.html

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audiofiel gebedsgenezer
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zo hey, je kijkt wel naar exclusieve drivers!

Mijn advies zou zijn, doe juist wél digitale wisselfilters en correctie. Daarmee behaal je sneller goede resultaten en bovendien bétere resultaten.

Verder ben ik het wel SSassen eens: eerst je wensen formuleren en dan pas gaan zoeken naar onderdelen.
Tymen

Bericht door Tymen »

@ SSassen & Martijn M
Het vijfsterren gerecht moet aan een aantal smaken voldoen.
1) dynamiek! De kwaliteit van de bas is erg belangrijk. (minimaal 8 inch?)
2) Ik zoek absoluut geen warme weergave, het moet zo ongekleurd als mogelijk. Een beetje zoals mijn Etymotic ER-4s hoofdtelefoon.
3) met actief filteren kan je meteen de faseverschillen en de ruimte filteren, passief lijkt me niet flexibel genoeg als je iets aan het ontwikkelen bent of wel eens verhuist.
4) ik moet het zelf kunnen bereiden (ik ben redelijk ervaren met SolidWorks en CNC)
5) grootte: niet belangrijk, het is hobby en mijn vriendin heeft haar eigen kamer.
6) Wel moeten ze mooi worden. De Kharma Exquisite Midi en Marten Coltrane zijn in mijn ogen erg retro en stijlvol. Het Humble Statement project van een forum lid heb ik dan ook helemaal gevolgd, fantastisch! Jammer dat hij niet tevreden is over de basrespons, net nu hij een zeer duur passief filter heeft gebouwd wat je dan niet meer kan veranderen (zie punt 3).
7) per luidspreker mogen de drivers rond de 1750 euro kosten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het lijkt me dat je weet wat je wilt!

Persoonlijk zou ik nooit zo veel geld aan drivers uitgeven. Vooral die Accuton woofer van €1000 vind ik tamelijk extreem, ook al ziet hij er fantastisch uit. Als het puur om kwaliteit gaat, zou ik kijken naar een set met bijvoorbeeld een peerless XXLS12 woofer, liefst aangevuld met enkele subwoofers door de ruimte. Met meerdere laagbronnen in de ruimte krijg je een veel gelijkmatigere laagweergave.
Voor het mid zou ik het liefst een kleinere middentoner gebruiken. Dan krijg je de aansluiting op de tweeter wat mooier, waardoor je het afstraalgedrag gelijkmatiger kunt krijgen. Accuton heeft wel leuke exemplaren, maar opnieuw denk ik dat je voor minder geld minstens even goed materiaal kunt vinden. Een Visaton AL130M lijkt mij een mooie keuze. Qua tweeters hoef je m.i. wat minder kritisch te zijn. De kwaliteitsverschillen zijn een stuk minder als het op conventionele dometweeters aan komt.

Let bij het ontwerp van de kast vooral ook goed op het aanbrengen van flinke radiussen. Dat zorgt voor minder problemen met diffractie.
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 22 apr 2011, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
prison
Contacteer:

Bericht door prison »

Misschien is dit ontwerp iets?
http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hoi Tymen, welkom op het forum!

Het lijkt wel alsof we allemaal je fantastische idee in de grond aan het praten zijn en dat we het allemaal beter weten, maar dit is absoluut! positief bedoelt.

In grote lijnen kan ik het eens zijn met Sander (verwonderlijk :mrgreen: ) en dat is dat je toch echt eerst wat verder moet kijken en deze drivers even los moet laten.

- Actief filteren: absoluut! Als je dat eenmaal ontdekt en toegepast hebt, dan wil je niet anders meer
- Grote drivers voor het laag: kan, maar om dan meteen te kiezen voor een 12" van 400 euro... :? Volgens mij zijn er drivers die voor minder geld minstens zo goed zijn. Laat eens weten wat je allemaal de revue hebt laten passeren om tot deze keuze te komen? "Dynamische weergave" is ook met zat andere drivers te bereiken.

Onderstaande is niet bedoelt als kritiek, maar meer om een wijdverbreide misvatting uit de wereld te helpen:
Er zijn geen ongekleurde in-ears. <- punt! :mrgreen:

Je haalt als voorbeeld je Etymotic's naar voren als een soort van ongekleurd. Dat is een grote misvatting, zie het frequentie verloop maar eens in het plaatje (dit is er 1, maar zoek rond en je zal je verbazen). Dit plaatje is ook nog eens ontzettend vlak gemaakt. Als je naar ongekleurd opzoek bent, dan kom je toch bij de open-air hoofdtelefoons.
Etymotic ER-4s.jpg
Ronkel

Bericht door Ronkel »

MichaelB schreef:
Je haalt als voorbeeld je Etymotic's naar voren als een soort van ongekleurd. Dat is een grote misvatting, zie het frequentie verloop maar eens in het plaatje (dit is er 1, maar zoek rond en je zal je verbazen). Dit plaatje is ook nog eens ontzettend vlak gemaakt. Als je naar ongekleurd opzoek bent, dan kom je toch bij de open-air hoofdtelefoons.
Etymotic ER-4s.jpg
Hoe is dit gemeten? Een in-ear hoofdtelefoon moet helemaal niet vlak meten om neutraal te klinken, dus lijkt het me lastig daar iets over te zeggen. Bovendien verschilt de gewenste curve van persoon tot persoon. Dat heeft te maken met de HRTF's.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ronkel schreef:
Hoe is dit gemeten? Een in-ear hoofdtelefoon moet helemaal niet vlak meten om neutraal te klinken, dus lijkt het me lastig daar iets over te zeggen.
Tuurlijk wel.

We gaan een beetje off-topic, maar als iets neutraal dient te klinken, dan hoort dit apparaat van zichzelf klank- en vervormingloos te zijn. Zodra je ook maar iets van een vervorming of frequentie afwijking hebt, dan voeg je een klankkleur toe.
Zo ingewikkeld is dat niet, lijkt me.
Ronkel schreef:
Bovendien verschilt de gewenste curve van persoon tot persoon. Dat heeft te maken met de HRTF's.
Nope. Neutraal is neutraal.

In hoeverre iemand iets als neutraal classificeert, terwijl de frequentiecurve toch echt anders aangeeft, dat doet er niet toe (eigenlijk). Want dit verschilt van mens tot mens en eigenlijk ben je dan toch weer opzoek naar een bepaalde klankkleur.

Zo is dit gemeten.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ben het ook met Sander eens dat je eerst moet kijken wat je wenst en daaruit gaat zoeken welke drivers daar in thuis horen.

echter, dit was imo vooral vroeger bij passieve filtering van groot belang.

Wil je echt de DSP toer opgaan zoals je aangeeft, dan zit het verhaal iets anders in elkaar.

Mijn voorkeursadvies (enkel van toepassing bij actief aansturen en DSP gebruik)

Laag: Peerless XXLS (835017) of SS alternatief 30W/4558T00, bij voorkeur als cornerwoofer en in een 40 liter stevige gesloten kast. Met DSP en tijdsvertraging mag dit geen probleem geven en je speelt onder de 100 hz elke floorstander naar huis.

Mid: aangezien je met DSP gaat corrigeren heb je verschillende mogelijkheden. Ik zou zowieso voor een hoog rendement oplossing kiezen. Dat kan van de kleine SS 12MU (of 12WU) met grote uitslag tot een PHL PA middriver zoals de 1120 of 1130. Aan kastresonantie, interne kastvorm en vooral diffractie zou ik vel aandacht besteden (dat krijg je met DSP niet gecorrigeerd).

Hoog: ook hier vind ik rendement belangrijk (omwille van mogelijke vervorming bij luide weergave). Overweeg ook een Magnetostaat of Ribbon als je DSP correctie ter beschikking hebt om de meestal minder vlakke curve recht te trekken. Een kleiner model geeft beter ruimtespreiding, een groter model is lager inzetbaar en heeft doorgaans een hoger rendement. Hier is het van belang dat je een goede match krijgt met de gekozen midrange. Voor de 12MU (12WU) bvb zou je een kleine ribbon kunnen inzetten. Voor de grotere PHL daarentegen ben je beter met een grotere magnetostaat. Voor een moderne dome maakt het doorgaans weinig uit, die zijn zowieso 19 of 25 mm, spreiden goed en zijn laag inzetbaar.

Nog één tip: bezin vooraleer je begint
Daarmee bedoel ik dat je dit project niet mag onderschatten.
- Je gaat een stevige baskast moeten ontwerpen en bouwen.
- Het ontwerp van de middenkast moet in verhouding staan tot de prestaties van de drivers en het gewenste resultaat. Ik ervaar dat dit meestal de bottle-neck vormt in veel ontwerpen, alhoewel we dat hier op het ZBA al goed hebben begrepen en redelijk onder controle hebben.
- De DSP moet vakkundig ontworpen en opgebouwd worden. Aangezien dit digitale techniek is kun je behoorlijk vast zitten als het niet onmiddelijk werkt.
- Als dan alles in elkaar steekt moet het ook nog afgesteld worden.

Keerzijde van dit alles is wel dat, als het allemaal werkt, je een systeem krijgt dat met grote waarschijnlijkheid geheel voldoet aan je vooropgestelde wensen.

Succes,
Ed.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik haak even in op de post van m'n favoriete Belg (Ed) en de reacties van anderen hierboven. Ik geef bewust aan een combinatie te kiezen die ook passief te filteren is. De reden daarvoor is dat je niet teveel hooi op je vork neemt en dit hele proces in etappes kunt afronden. Een dergelijke ambitieuze luidspreker is niet alleen kostbaar, het zorgt ook voor nogal wat hoofdbrekens betreffende de constructie (wederom geef ik Ed hier gelijk) want door een slechte kastconstructie kan je de prestaties van een anderzijds prima driver flink verpesten.

Ook moet je je niet vergissen in de hoeveelheid werk. Als dit iets is wat je graag in je avonduren en vrije dagen op wilt pakken en je hebt er ook nog een gezin naast dan kan je hier gemakkelijk een jaar of meer voor uittrekken, als je krapper in je tijd zit een stuk langer. Dan is het noodzaak om weloverwogen keuzes te maken en hier te leunen op de expertise van anderen die je voor gegaan zijn, gelukkig zit dat hier op ZBA wel snor.

Realiseer je ook dat er een flink kostenplaatje zit aan een dergelijk project en dat er veel verborgen kosten zijn die toch gauw gaan meetellen (transport van materiaal, bewerking, etc.). De keuze voor DSP filteren lijkt een no-brainer, echter realiseer je dat dit ook een erg kostbare oplossing is, je zult immers iedere driver van een eigen eindversterker moeten voorzien. Ook is de opbouw van een DIY DSP en multikanaals eindversterker geen project voor iemand die misschien nog nooit gesoldeerd heeft en zich achter de oren krabt bij vakjargon als 'aardlus'. Gelukkig zijn er ook kant-en-klare DSP oplossingen, maar ook hier dien je flink in de buidel te tasten.

Vandaar dat ik dit project zou oppakken in etappes. Definieer eerst wat je wilt, maak dan een keuze voor de drivers en de kast, en maak die keuze bij voorkeur zo dat je zowel aktief als passief kan filteren. Je kan dan altijd eerst het passieve traject in en je huidige installatie blijven gebruiken en dan als de financiën het toelaten op een later tijdstip aktief gaan. Het grote voordeel is dan ook dat de luidsprekers al spelen en je in alle rust de DSP en eindversterkers kunt opnbouwen en aansluiten. Ook heb je dan (mits je het passieve filter extern monteert) de mogelijkheid te vergelijken en zo e.e.a. tot in de puntjes te perfectioneren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd MDF virtuoos
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Ik vind de keuze nog niet zo slecht die je gedaan hebt in het uitzoeken van units.
Verder heb ik best wat ervaring met de 11" eton in combinatie met accuton units en dat matcht goed.
Mijn voorstel zou zijn om de gene die hier voorstellen doen meestal die spullen ook thuis hebben staan en eens kijken of je daar kan komen luisteren.
Voor een kamer rond de 40 meter zou ik zeker eens naar de Milestones speaker kijken die klinkt verbluffend goed en vult makelijk een kamer van dit oppervlak.

Rob
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nog maar eens een ongezouten mening geven: Ik heb veel van de door de TS genoemde units gehad. Eton zou ik niet meer nemen: overrated en daarnaast ver over hun houdbaarheidsdatum heen: Je wil dynamiek, maar dat geeft Eton niet. Accuton mid alleen als je met dsp aan de gang gaat of iemand kent die zeer ervaren is met filteren: anders is hij niet neutraal. Accuton maakt in tegenstelling tot scanspeak veel minder neutrale tweeters. Goede kandidaten bij SS zijn bijv de 6600 of de nieuwe ringradator evt uit de illuminator serie.

MartijnM geeft al goed advies over de C173. Aansluiten op een dome is lastig als je kastontwerp en tweeter geen laag xo punt toelaten. Dat los je ook niet op met dsp. Overweeg de ook een kleinere mid.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn H schreef:
Nog maar eens een ongezouten mening geven: Ik heb veel van de door de TS genoemde units gehad. Eton zou ik niet meer nemen: overrated en daarnaast ver over hun houdbaarheidsdatum heen: Je wil dynamiek, maar dat geeft Eton niet. Accuton mid alleen als je met dsp aan de gang gaat of iemand kent die zeer ervaren is met filteren: anders is hij niet neutraal. Accuton maakt in tegenstelling tot scanspeak veel minder neutrale tweeters. Goede kandidaten bij SS zijn bijv de 6600 of de nieuwe ringradator evt uit de illuminator serie.

MartijnM geeft al goed advies over de C173. Aansluiten op een dome is lastig als je kastontwerp en tweeter geen laag xo punt toelaten. Dat los je ook niet op met dsp. Overweeg de ook een kleinere mid.
Ik kan dit alleen maar onderschrijven, zeker wat betreft het feit dat een DSP niets aan de fysieke kenmerken (resonantiefrequentie, breakup nodes, frequentiebereik, bundeling, max spl.) van een driver kan veranderen, da's een punt dat best eens benadrukt mag worden. Daar komt bij dat je ook voor het werken met een DSP verstand van filteren moet hebben, het is zeker waar dat je sneller naar een goed eindresultaat kunt werken omdat er niet eindeloos gesoldeerd hoeft te worden aan filteronderdelen, echter dat neemt niet weg dat je dondersgoed moet weten wat je aan het doen bent.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gemotiveerd audiofiel debunker
Tymen

Bericht door Tymen »

@ Martijn M
Dank voor je suggestie. Waarin is de peerless XXLS12 woofer beter dan de Eton?
Je schrijft dat een kleinere middentoner een betere aansluiting geeft op de tweeter. Is het dan ook mogelijk de tweeter verder naar beneden te laten doorlopen zoals de scanspeak unit kan?
Wat betreft prijs; ik ga er waarschijnlijk een jaar vrije tijd van mijn leven in investeren. 200 euro meer voor een unit uitgesmeerd over een jaar is wellicht verkeerde zuinigheid als ik echt een referentie systeem wil hebben staan.
De radiussen van de kast ga ik op letten, thanks!

@ prison
Leuk ontwerp, lijkt me zeer kosteneffectief. Ervaring mee?

@ MichaelB
Actief filteren gaat het zeker worden, wellicht zou ik dat systeem eerst werkend moeten krijgen op mijn huidige speakers zodat ik daarna direct de zelfbouwspeakers kan gaan testen tijdens te bouw.
Ik kies voor grote drivers, niet puur wetenschappelijk maar omdat ik een beetje een trend ervaar... dit moet ik verder uitleggen. Een tijd geleden heb ik de Bowers en Wilkins 801d gehoord die veel meer dynamiek toonde dan de 802d, terwijl de laatste van een nieuwere generatie was. Het verschil, een groter oppervlak van de woofer. Hetzelfde wat ik daar ervoer lees ik ook op de website van Tony Gee, terug; er gaat niets boven een grote woofer (zonder hier nou direct een discussie over compensatiedrang te ontwikkelen :D )
Dat van de etymotics is misschien een slecht voorbeeld, ik probeerde er alleen maar mee te zeggen dat deze vele male ongekleurder klinkt dan 99% van de overige inears. Niets komt natuurlijk 100% onvervormd op ons trommelvlies. En ja, een sennheiser hd800 klinkt veel beter.

@ asterduc
Met dsp heb je inderdaad een wat bredere keus aan drivers. Dank je voor de suggesties, ik zal ze eens gaan bekijken.
Op welke basis zou je de Peerless XXLS (835017) boven de Eton woofer verkiezen?
Die mid-driver schijnt ook heel goed te zijn, ik zal eens bij speakerland gaan luisteren.
Je grootste tip is nog wel
bezin vooraleer je begint
Daar ben ik het o zo erg mee eens! Ik heb recent een Caterham superseven gebouwd. Het plan was om deze in 1 jaar af te hebben. Uiteindelijk zijn het er 4 jaar geworden. Maar wel veel geleerd onderweg en veel leuke mensen ontmoet en daar doe ik het toch ook een beetje voor.
Ik gok een beetje dat Hypex hun DSP binnen een jaar af krijgt, hij zit nu al in de beta test fase. Hypex zit net als ik in Groningen, wat handig is voor support. Maar stiekem ben ik er ook best een beetje trots op dat een NL bedrijfje dit systeem maakt.
Bedankt voor de suggesties, wordt zeer gewaardeerd!

@ Sander Sassen
De DSP oplossing is nu nog iets voor de early adopters, daar ben ik me van bewust. Dat maakt het zelfbouwen ook zo speciaal maar soms ook kostbaar zoals je schrijft. Het idee is om bijvoorbeeld een Primare A30.7 (=7 kanaals eindversterker)te gebruiken die over een jaar wel 2e hands te krijgen is. Als ik dan mijn Classe versterker verkoop is het wel weer kostenneutraal.
Maar zeker goede tip om alles in kleine stapjes op te delen. Het wordt een fantastisch maar ook ingewikkeld project waar ik nog veel ga leren.

@ Rob Dingen
De keuzes voor de units is gebaseerd op wat Kharma en Avalon ook hebben gedaan en wat blijkbaar goed werkt. Beter goed gejat...
Zijn de milestones ergens te beluisteren? Ben heel benieuwd naar het geluid met deze units!

@ Martijn H
Thanks voor de onderbouwing van de units. Ik ga me nog eens verder verdiepen in je suggesties.
threshold

Bericht door threshold »

Je kunt een bestaand project nabouwen, dat is het gemakkelijkste. Vooral als je kiest voor een project van iemand die hier op het forum zit, dan kun je direct vragen stellen aan de ontwerper.
Maar ik vermoed dat je iets unieks wilt bouwen naar je eigen smaak. En daar hebben anderen ook meer aan: weer eens iets nieuws. In dat geval zou ik eens wat verder kijken dan alleen bij de in Nederland populaire merken als Scan Speak, Seas, Vifa en tegenwoordig Accuton. Dan wordt het nog spannender!
Je zou op de Duitse eBay een aantal jaren van Hobby Hifi en Klang & Ton kunnen kopen voor weinig. Daarin staan vele chassis-testen van andere, niet-scandinavische, merken. Dan zul je zien, dat een woofer echt geen 400 Euro hoeft te kosten, zoals hier al is gezegd. En onze buren aan de oostkant doen veel met zelfbouwaudio. Kijk maar eens op http://www.lautsprechershop.de
Vergeet ook niet dat als je eenmaal bezig bent, dat je misschien toch niet tevreden bent over een bepaalde driver. En zou het ineens veel beter kunnen klinken met een goedkope mivoc dome-tweeter, omdat die nu eenmaal beter in het geheel past (door de waveguide waardoor o.a. de bron achter de frontplaat ligt). M.a.w. de combinatie van alles is belangrijker dan alleen af gaan op naam of populariteit van individuele drivers.
En als je aktief gaat wisselen betekent het nog niet, dat je niet na hoeft te denken over fase etc. want ook de drivers zelf verdraaien heel wat (kijk maar eens naar het vervangingschema van een woofer in een bassreflex, wat voor een orde filter dat al is van zichzelf).
In elk geval kun je er heel veel pezier en tijdsbesteding aan hebben!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik lees dat TS vooral drivers geselecteerd heeft die in zijn ervaring goed klinken of gebruikt worden door gerenommeerde merken, de volgende opmerking is dan wellicht een open deur, maar ik roep het toch maar even: de klank van een driver is slechts ten dele toe te schrijven aan de driver zelf, filtering, inzetfrequentie, kast etc. bepalen voor een groot gedeelte de uiteindelijke klank van een driver.

Zo zal het je wellicht verbazen dat een 30 euro kostende ringradiator tweeter van Vifa (XT25) terug te vinden is in veel peperdure ontwerpen, kostprijs speelt hier (vrijwel) geen rol, dus deze tweeter is simpelweg geselecteerd op z'n kwaliteiten. Voorbeelden zoals deze zijn er legio, daarom is het beter te kijken naar de kwaliteiten van drivers en waar ze het best tot hun recht komen en dit in te passen in een ontwerp, dat een bepaalde driver dan een x prijskaartje heeft kan mee- of tegenvallen. Staar je alleen niet blind op een bepaalde driver, maar goed dat riep ik al eerder.

Met vriendelijke groet,

Candisa

Bericht door Candisa »

Misschien is het toch even interessant om even wat wensen qua budget en aansturing te vermelden.
Budget: Wil je voor 200€ een stel speakers hebben, of mag het gerust 1000+€ per speaker gaan kosten?
Aansturing: Wil je de boel passief gefilterd kunnen aansturen met een leuke versterker+receiver, of mag dit gerust een voorversterker, dsp en een stapel eindversterkers zijn?

Edit: lees net dat dit al vermeld staat in het draadje, actief en tot 1750€ per kant aan drivers...

Wij hebben hier bijvoorbeeld volgend plan uitgedokterd (het in praktijk brengen volgt nog wel) op basis van drivers die we op de plank hebben liggen en prijs/kwaliteit zeer goed zijn:
- (semi-)actief 3-weg
- tweedehandse Yamaha AX-890 als voorversterker en woofer-versterker (2x110W@8ohm, dempingsfactor van 320)
- een (semi-actief) of 2 (volactief) stereo buizen-eindversterker(s) op mid en hoog
- miniDSP (+voeding en behuizing) voor het nodige filter- en corrigeer-werk
- HiVi M8a woofers (coated alu) voor het laag (kan ook zijn dat we deze in de auto gaan gebruiken en iets anders kopen voor dit project)
- TangBand W4-1337 breedbanders (titanium, neo-motor) voor het brede middenbereik
- Fountek NeoCD1.0 tweeters (ribbon) voor het hoog
- Eventueel aangevuld met een sub+amp

Er zijn natuurlijk drivers en mogelijkheden genoeg in de wereld, maar bovenstaande lijkt me toch een erg leuke set die in prijs (150€ aan drivers per kant!) ook nog eens erg goed meevalt tussen alle peperdure Scanspeak en Accuton geweld (waarvan ik me toch vaak luidop afvraag of dit nu allemaal wel nodig is, al is het natuurlijk niet aan mij om een anders rekening te maken)...

Isabelle
Tymen

Bericht door Tymen »

@ threshold
Ik ben de laatste jaren van Klang & Ton nu aan het downloaden. Zo handig die torrents, je heb zo snel je informatie binnen.

@ Sander Sassen
Ik ga me zeker niet blindstaren op een bepaalde driver, vandaar dit draadje :D Ik weet slechts van 2 drivers dat ik deze erg lekker vind klinken omdat ik die zelf heb gehoord; dat zijn de eton woofer en de focal beryllium (auto) tweeter, vandaar. Ik ben nu ook aan het kijken naar de gewone Focal drivers; ik wist niet dat deze weer voor de zelfbouw verkrijgbaar zijn na een periode van afwezigheid, leuk!
Het ontwerp van de kasten ga ik zeker posten op dit forum, dan kan iedereen er zijn mening over geven en fouten in mijn gedachtegang aanstippen.
Nu eerst maar eens goed rondkijken en veel info in me opnemen.

@ Martijn H
Je schrijft dat de Eton al een beetje gedateerd zou zijn. Waar zit dat in en wat is nu state-of-the-art?
Op HiFi-selbstbau zijn ze erg te spreken over de Accuton C173-11-095 keramiek woofer in d'appolito opstelling: zum Besten gehört was man für Geld kaufen kann. Waarin zit het em nou dat deze zo goed zijn?
http://www.hifi-selbstbau.de/index.php?limitstart=6
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je kunt ook een wat meer exotische combinatie nemen, zoals b.v. een 18sound 1-inch PA tweeter met XT hoorn, een PHL1130 mid en een 15" woofer. Kwa dynamiek speel je dan wel alle 'HiFi' luidsprekers weg en ook wat vervorming betreft scoor je hoge ogen. Nadeel is wel dat een dergelijke luidspreker wat fors uitvalt.

18sound - NSD1095N 1-inch tweeter
http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=266

18sound- XT1086 hoorn
http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=178

PHL 1130 mid
http://www.phlaudio.com/parameters/e17_1130.html

Ciare NDH 15-4S - 15 inch woofer
http://oem.ciare.com/en/296/365/prodotti.php

Met vriendelijke groet,

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk idee, maar die tweeter die je linkt is een 1.4". Ik zou dan toch voor een 1" opteren. Tony heeft nog wel meer mooie drivers in de aanbieding trouwens :lol: .
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn M schreef:
Leuk idee, maar die tweeter die je linkt is een 1.4". Ik zou dan toch voor een 1" opteren. Tony heeft nog wel meer mooie drivers in de aanbieding trouwens :lol: .
Volgens mij heb je niet goed gelezen?
Description
The NSD1095N 1 inch exit neodymium compression driver has been designed for situations where the highest quality is required.
http://www.eighteensound.com/renderPdf.aspx?pid=266

Met vriendelijke groet,

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Pardon, je hebt gelijk. Ik keek blijkbaar naar de diameter van de spreekspoelhouder.

Mooie combi! Bij Bertor heb ik hem beluisterd en dat was zeer indrukwekkend!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Tymen schreef:

@ Martijn H
Je schrijft dat de Eton al een beetje gedateerd zou zijn. Waar zit dat in en wat is nu state-of-the-art?
Op HiFi-selbstbau zijn ze erg te spreken over de Accuton C173-11-095 keramiek woofer in d'appolito opstelling: zum Besten gehört was man für Geld kaufen kann. Waarin zit het em nou dat deze zo goed zijn?
http://www.hifi-selbstbau.de/index.php?limitstart=6
Ze behoren nu niet meer tot de top, omdat er goedkopere woofers zijn met meer xmax, lagere vervorming en mooiere bouw hebben. Peerless/Dayton biedt veel waar voor het geld. Als je binnen de lineaire slag kan blijven zijn woofers van Audio Technology en Scanspeak zo een beetje het beste wat je kan kopen als je puur kijkt naar vervorming en freq respons van de 10" hifidrivers. Ik heb het dus over de >10" modellen. PA is leuk, maar niet voor een high end speaker is mijn mening. De eisen van hoge output spelen veel PA designs parten, uitzonderingen daargelaten. 18sound, BMS, PHL en Beyma hebben units met hifi eigenschappen.

De accuton die je linkt heeft teveel last van resonanties in het mid en niet ver boven de mogelijke xo frequentie. De C79 is een mooie mid en geeft vrij veel speelruimte bij het filteren. De C173 mid (die ik zelf gebruik) limiteert je baffleontwerp en tweeterkeuze vrij veel. mtm opstelling zou ik vergeten. Dat geeft een bepaalde sound mee wat niet helemaal natuurlijk klinkt.

Hoe flexibeler je units zijn hoe meer speelruimte je hebt bij het ontwerpen van een kast. De breedte en plaats van de units op een baffle zijn erg bepalend voor het gedrag van het afgestraalde geluid.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8867t00.pdf
http://www.accuton.de/drivers/detail.ph ... =4&appID=2 of http://www.accuton.de/drivers/detail.ph ... =4&appID=2
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-662000.pdf

Dit lijkt me een aardige combinatie. 2 10"woofer, die aansluiten op de C79 of de C173mid en vervolgens naar een Scanspeak 6600 of ringradiator. Heel erg lage vervorming, wat veel dynamiek geeft, looks en afhankelijk van de mid veel speelruimte met filteren. Gesloten kan je met dsp de woofers netjes corrigeren.

Een br kast kan ook, maar dan zal je een vrij forse kast krijgen. Iets wat je dan zou kunnen overwegen is om bijv aan de achterzijde van de kast te werken met 3 12"pr's per 2 woofers. Bijv van Peerless. Als je dan geen ultieme boxluidspreker hebt weet ik het ook niet meer! :mrgreen: Zelf ben ik hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8008 tot de conclusie gekomen dat je beter wat extra kleine subs in de kamer kan plaatsen als je een net laag willen hebben. Je fronts kunnen dan wat subtielere woofers gebruiken.
Candisa

Bericht door Candisa »

Martijn H schreef:
Een br kast kan ook, maar dan zal je een vrij forse kast krijgen. Iets wat je dan zou kunnen overwegen is om bijv aan de achterzijde van de kast te werken met 3 12"pr's per 2 woofers. Bijv van Peerless. Als je dan geen ultieme boxluidspreker hebt weet ik het ook niet meer! :mrgreen:
Laat ik er nu net zo 3 te koop hebben aan de helft van de huidige prijs (zie het Marktplaats gedeelte van dit forum) :wink:
Plaats reactie