Pagina 1 van 1

speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 21:20
door Hans80
Hoi,

Ondertussen aan een nieuw projectje begonnen. Ik had nog het volgende liggen:
1x XXL PAW-380; 15", 8ohm, 97dB/2,83V (Budget speaker van een jaartje of 10 oud.)
2x Fostex MW201; 8", 8ohm, 92dB/2,83V ( uit een oude fostex PA speaker, waar twee van deze woofers in zaten)
2x Monacor SP-13/4; 5", 4ohm, ??dB/?? (goedkope breedbander uit een oud surround projectje)
4x SpeaKa HT80/100; 8ohm, 86dB/2,83V goedkope tweeter uit het voorgaande surround projectje.
DSCF6529-1200.jpg
DSCF6530-1200.jpg
Het idee is om er een goedkoop 2.1 feest setje van te maken. 1 subwoofer + twee 3weg speakers.

Ik had nog oude underlayment plaat liggen. Daar de subwoofer kast van gemaakt. Dat underlayment is kwalitatief niet super..... Met de resten versteving aangebracht.
DSCF6526-1200.jpg
Voor de twee andere speaker beter multiplex gebruikt :)
DSCF6517-1200.jpg
DSCF6518-1200.jpg
DSCF6520-1200.jpg
Moet het totaal er zo iets uit komen te zien.
DSCF6524-1200.jpg
Volgende is het 3weg filter te maken en eens te kijken hoe het "klinkt" met deze restjes.

Groet, Hans

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 22:52
door hovingtim
Toch niet verkeerd!!!

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:07
door bartsegers
idd!

maar je hebt bij die 3-weg wel de fostex en de middentoner in 1 behuizing zitten?
Dan geeft die wellicht de geest. beter is om die middentoner een eigen potje te geven...

En dan de hamvraag, je filter? :rock:

o, volgens mij heeft die middentoner toch een eigen hutje niet?

De woofer ken ik ook trouwens, niet héél erg slecht, maar de xmax is denk ik niet meer dan 4-5mm.
Ik heb deze ooit getest in een glijbaan. (ff erin hangen, je kent het wel) was geen succes, want de belastbaarheid was nog geen 100 watt meer.

Denk dat dit compacte basreflexkastje wel beter werkt niet?

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 22:12
door Hans80
Middentoner heeft idd wel zijn eigen volume.
Aangezien de fostex orgineel in een 2weg systeem zat, zullen ze qua frequentie wel redelijk hoog doorlopen. En met de breedbander als midden toner.... Vandaar dat ik het een beetje hoog dacht te filteren. 600 -6000 Hz met een 1e orde filter. Als 1e aanzet.

Grt, Hans

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: za 25 jun 2011, 17:43
door blueznl
Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Danwel voortgezet? :mrgreen:

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 18:23
door Hans80
Zo, das een tijdje geleden, maar we zijn in de tussen tijd wel verder gekomen.
Ik heb een 3weg 1e orde filtertje gekocht van Monacor. Deze op 8 ohm, wat betekende dat ik niet meer de tweeters kon gebruiken (twee 8ohm parallel om wat meer rendement te halen.) Daarbij kwam ik erachter dat de full range speaker ook wel erg zacht klonk vergeleken met de Fostex woofer. Dat ging zo dus niet werken.
Ik heb het filter aan de versterker gehangen, en verschillende 8ohm mid + hoog speakertjes geprobeerd en op gehoor speakertjes gezocht die even hard klonken. Een oude philips mid + onbekende konus hoogtoner kwamen als beste uit de test. (Die hoge tonen konus speaker, was mijn aller eerste speaker die ik ooit gekocht had :-), in een sigarenkistje als klankkast voor de Walkman (das met zo'n cassette bandje). Wist ik toen veel dat dat een hogetonen speaker was en er geen bas uit ging komen..... Ik vond de witte kleur wel mooi :lol: ). Maar na 15 jaar ongebruikt te zijn geweest, ging dit nu perfect. Wel met een plaatje de gaten aan moeten passen in het front van de speaker.
Afgelopen week de speakers geverfd met Ebben hout Beits. Om te proberen, maar ja.. het is niet doorzichtig maar ook niet dekkend. Blanke lak vind ik mooier. Maar voor dit projectje prima om geprobeerd te hebben.
Die subwoofer vind ik niet super. Ik heb een actieve crossover op het oog om hier wat verder mee te experimenteren. Dus dat krijgt nog een vervolg.
Ongeverfd de 3weg speaker al verschillende keren op een feestje gebruikt, en tot nu nog geen spijt van dit projectje gehad.
IMG_0463-1200.jpg
IMG_0464-1200.jpg
IMG_0465-1200.jpg
IMG_0466-1200.jpg

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 18:30
door dre
geen metingen dus.....

jammer....

ik heb ook nog 8 van die fostexen liggen,ben benieuwd hoe ze het doen. :mrgreen:

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 19:37
door blueznl
Ik vond dat rauwe underlayment wel leuk. Misschien dat blank aflakken inderdaad mooier was geweest...

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: zo 14 aug 2011, 21:38
door The_Maxx
hoe zet je het rooster vast?

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 13:44
door arjank
Die ouwe philips mids zijn te gek :mrgreen:

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 19:13
door ray5150
Ik vind het wel wat hebben, lekker pretentieloos bouwen... :rock:
Goed bezig.

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 19:43
door sietse
Ze doen me een beetje denken aan mijn zelfbouw toen ik nog jong blond was. :D
Ziet er prima uit. =D> =D>

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 21:51
door Hans80
sietse schreef:
Ze doen me een beetje denken aan mijn zelfbouw toen ik nog jong blond was. :D
Ziet er prima uit. =D> =D>
Haha, ik weet niet of ik dat als een compliment moet oppakken ;-) Zo jong ben ik namelijk ook weer niet....

@ The_maxx: rooster gewoon vast gezet met 6 zwart bolkop schoeven met een redelijk grote kop. (zelfde als de tweeter + mid schroeven)

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 23:32
door EppeRRR
Ziet er leuk uit, lekker knallen voor op feesten :D

Ziet er iig wel 'Hufterproof' uit :D

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: do 25 aug 2011, 23:51
door The_Maxx
-

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 0:02
door ray5150
Dat lijkt me gewoon gestansd aluminiumplaat. te krijgen bij vrijwel iedere metaalhandel.
Of zoek eens op internet met "gaas".

Re: speaker restjes opmaken: Feest setje

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 10:35
door bartsegers