Pagina 1 van 2
Tijd om wat te gaan bouwen :D
Geplaatst: do 20 jan 2011, 14:34
door the cosmic gate
heb nu een center van JM Labs maar elke keer als ik film aan het kijken ben dan ben ik teleurgesteld over deze speakers t.o.v. van de andere speakers ( zdt3.5) er mist gewoon iets in (stemmen zijn gewoon niet "echt" genoeg).
Nu zal ik te denken om ook de ZDT in center speaker variant te bouwen, maar helaas deze past niet.
Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.
Iemand tof idee ?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 20 jan 2011, 15:29
door L2GX
Zou je niet beter je meubel vervangen ipv een geheel andere drivercombinatie toe te voegen?
Niet meteen het punt van dit forum, vanzelf, maar me dunkt de 'beste' oplossing outside the box. Die RS180s ga je niet snel kunnen evenaren met iets dat op een 18 cm hoge baffle past...
*Ook dit net gevonden:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... enges.html.
Mischien dat een foto van de layout wat helpt?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 20 jan 2011, 15:35
door nxs77
FF vraagje. Heb je een foto van je center?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 20 jan 2011, 20:02
door the cosmic gate
zal morgen ff foto maken
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 22 jan 2011, 12:29
door the cosmic gate
en de foto's
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 21:42
door nxs77
Zie ik dat goed? is dat een plastic kastje? Ik heb hier ook nog een jm labs center liggen. 1 woofer en een tweetertje erin.
En kastje is van mdf... Daarvan vind ik dat de tweeter veel te zacht staat en ik vind em ook nog best er hol klinken. Teminste de middentonen van stemmen bijvoorbeeld klinken totaal anders dan het hoort te klinken.
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 22:43
door the cosmic gate
nxs77 schreef:Zie ik dat goed? is dat een plastic kastje? Ik heb hier ook nog een jm labs center liggen. 1 woofer en een tweetertje erin.
En kastje is van mdf... Daarvan vind ik dat de tweeter veel te zacht staat en ik vind em ook nog best er hol klinken. Teminste de middentonen van stemmen bijvoorbeeld klinken totaal anders dan het hoort te klinken.
Uhhm voor zover ik kan zien is het niet van plastic

maar ben het wel met je eens dat hoog vaak ontbreekt .Dus niet voor niks dat ik wat anders wil
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 12:02
door the cosmic gate
niemand een leuk idee wat ik kan gaan bouwen met bovenstaande in het achterhoofd hebbende
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 12:30
door Martijn H
Is een heel brede ondiepe center niet mooi onder een plasma? Tenminste, dat vond ik toen ik mijn center ontwierp, maar jij hebt niet zo een grote tv heh? 37"?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 21:27
door the cosmic gate
heb idd niet zo'n grote bak ( tja vast bekend hier waarom : vrouwen die snappen dat gewoon niet

) maar vind idd goed idee heb je foto ?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 22:11
door Martijn H
Nou wil er niet mee poggen, omdat het ook al in een ander topic werd gebruikt als voorbeeld, maar vooruit:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138
Denk dat het iets te groot is voor bij jou, maar dat is persoonlijk. Ik wil een 42-50"tv.
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 22:29
door nxs77
De center die ik gister inelkaar geflanst heb is 16 hoog 48 breed en 30 diep.
Ik vind deze beter klinken dan de jmlabs.
Mischien een idee voor jou?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: di 01 feb 2011, 9:01
door the cosmic gate
nxs77 schreef:De center die ik gister inelkaar geflanst heb is 16 hoog 48 breed en 30 diep.
Ik vind deze beter klinken dan de jmlabs.
Mischien een idee voor jou?
vertel
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: di 01 feb 2011, 9:05
door the cosmic gate
dat is mooi spul !En ik heb maar een 32 inch tv dus ja misschien een kleinere variant mogelijk om te verzinnen
Misschien ook mogelijk met goedkopere speaker units ?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 18 jun 2011, 19:36
door the cosmic gate
Martijn en andere forumgenoten, is het misschien mogelijk om dit na te bouwen met iets voordeligere speaker units ?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: zo 19 jun 2011, 2:33
door ]eep
Ik neem aan dat de kast optisch wel goed is?
Als het geluid je niet aanstaat, waarom pak je niet gewoon het wisselfilter aan? De units die er in zitten zijn echt wel goed. Als je te weinig hoog hebt naar je gevoel kun je dat gewoon met het wisselfilter aanpakken.
Je zou voor de tweeter eventueel een Focal TC120 (of 90? kan ik van de foto moeilijk inschatten; ligt aan de maat) kunnen inzetten. Ik gebruik de ..90 nu ook (oude type dan), en de hoge tonen zijn erg goed. Erg goede tweeters. En ook erg gewild. Gewoon condensator ervoor, weerstandje ertussen (of niet) en klaar.
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 25 jun 2011, 13:01
door the cosmic gate
]eep schreef:Ik neem aan dat de kast optisch wel goed is?
Als het geluid je niet aanstaat, waarom pak je niet gewoon het wisselfilter aan? De units die er in zitten zijn echt wel goed. Als je te weinig hoog hebt naar je gevoel kun je dat gewoon met het wisselfilter aanpakken.
Tja ik wil gewoon wat gaan maken

En vind die center vna martijn gaaf , en zal deze daarom willen "na bouwen" maar met goedkopere units .
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 25 jun 2011, 13:28
door Martijn H
Je kan ook alleen de kast nabouwen en de units/filters uit een goedkoop ontwerp overnemen. Maar dan moet het qua inhoud en afmetingen wel een beetje overeenkomen.. Het voordeel van mijn center zit hem niet alleen in de goed presterende units maar ook in het vrij steile filter wat voor een center een redelijk gunstig afstraalgedrag zorgt. Je kan mijn filter niet gebruiken met andere units. Het filter speelt een grote rol, dus let daar op bij het kiezen van een ontwerp..
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 25 jun 2011, 13:48
door the cosmic gate
Martijn H schreef:Je kan ook alleen de kast nabouwen en de units/filters uit een goedkoop ontwerp overnemen. Maar dan moet het qua inhoud en afmetingen wel een beetje overeenkomen.. Het voordeel van mijn center zit hem niet alleen in de goed presterende units maar ook in het vrij steile filter wat voor een center een redelijk gunstig afstraalgedrag zorgt. Je kan mijn filter niet gebruiken met andere units. Het filter speelt een grote rol, dus let daar op bij het kiezen van een ontwerp..
daar kan ik me wat bij voorstellen, is er een grof overzicht van de kosten voor deze center ?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: za 25 jun 2011, 16:57
door Martijn H
Ongeveer 250 euro incl. alles.
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: zo 26 jun 2011, 10:38
door the cosmic gate
Hmm alleen voor de center? Is ben ik bang beetje boven budget nu .... en dat is jammer

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 30 jun 2011, 23:27
door the cosmic gate
Misschien daarim variant zoeken met goedkopere units ? Zo jammer dat de zdt3.5 center niet onder tv past anders was sowieso dat de mooiste match
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 30 jun 2011, 23:29
door b_force
Hoe hoog mag het maximaal zijn?
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 30 jun 2011, 23:55
door Henkjan
the cosmic gate schreef:Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.
Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker
Geplaatst: do 30 jun 2011, 23:57
door the cosmic gate
Henkjan schreef:the cosmic gate schreef:Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.
Danku

eventueel wel iets speling maar niet veel