Tijd om wat te gaan bouwen :D

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Tijd om wat te gaan bouwen :D

Bericht door the cosmic gate »

heb nu een center van JM Labs maar elke keer als ik film aan het kijken ben dan ben ik teleurgesteld over deze speakers t.o.v. van de andere speakers ( zdt3.5) er mist gewoon iets in (stemmen zijn gewoon niet "echt" genoeg).

Nu zal ik te denken om ook de ZDT in center speaker variant te bouwen, maar helaas deze past niet.
Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.

Iemand tof idee ?
Laatst gewijzigd door the cosmic gate op di 14 feb 2012, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door L2GX »

Zou je niet beter je meubel vervangen ipv een geheel andere drivercombinatie toe te voegen?

Niet meteen het punt van dit forum, vanzelf, maar me dunkt de 'beste' oplossing outside the box. Die RS180s ga je niet snel kunnen evenaren met iets dat op een 18 cm hoge baffle past...

*Ook dit net gevonden: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... enges.html.

Mischien dat een foto van de layout wat helpt?
Laatst gewijzigd door L2GX op do 20 jan 2011, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door nxs77 »

FF vraagje. Heb je een foto van je center?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

zal morgen ff foto maken
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

en de foto's
Bijlagen
zijkant
zijkant
voorkant
voorkant
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door nxs77 »

Zie ik dat goed? is dat een plastic kastje? Ik heb hier ook nog een jm labs center liggen. 1 woofer en een tweetertje erin.
En kastje is van mdf... Daarvan vind ik dat de tweeter veel te zacht staat en ik vind em ook nog best er hol klinken. Teminste de middentonen van stemmen bijvoorbeeld klinken totaal anders dan het hoort te klinken.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

nxs77 schreef:
Zie ik dat goed? is dat een plastic kastje? Ik heb hier ook nog een jm labs center liggen. 1 woofer en een tweetertje erin.
En kastje is van mdf... Daarvan vind ik dat de tweeter veel te zacht staat en ik vind em ook nog best er hol klinken. Teminste de middentonen van stemmen bijvoorbeeld klinken totaal anders dan het hoort te klinken.
Uhhm voor zover ik kan zien is het niet van plastic :) maar ben het wel met je eens dat hoog vaak ontbreekt .Dus niet voor niks dat ik wat anders wil
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

niemand een leuk idee wat ik kan gaan bouwen met bovenstaande in het achterhoofd hebbende
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door Martijn H »

Is een heel brede ondiepe center niet mooi onder een plasma? Tenminste, dat vond ik toen ik mijn center ontwierp, maar jij hebt niet zo een grote tv heh? 37"?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

heb idd niet zo'n grote bak ( tja vast bekend hier waarom : vrouwen die snappen dat gewoon niet :) ) maar vind idd goed idee heb je foto ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door Martijn H »

Nou wil er niet mee poggen, omdat het ook al in een ander topic werd gebruikt als voorbeeld, maar vooruit: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138

Denk dat het iets te groot is voor bij jou, maar dat is persoonlijk. Ik wil een 42-50"tv.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door nxs77 »

De center die ik gister inelkaar geflanst heb is 16 hoog 48 breed en 30 diep.
Ik vind deze beter klinken dan de jmlabs.
Mischien een idee voor jou?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

nxs77 schreef:
De center die ik gister inelkaar geflanst heb is 16 hoog 48 breed en 30 diep.
Ik vind deze beter klinken dan de jmlabs.
Mischien een idee voor jou?
vertel
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Martijn H schreef:
Nou wil er niet mee poggen, omdat het ook al in een ander topic werd gebruikt als voorbeeld, maar vooruit: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138

Denk dat het iets te groot is voor bij jou, maar dat is persoonlijk. Ik wil een 42-50"tv.
dat is mooi spul !En ik heb maar een 32 inch tv dus ja misschien een kleinere variant mogelijk om te verzinnen
Misschien ook mogelijk met goedkopere speaker units ?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Martijn H schreef:
Nou wil er niet mee poggen, omdat het ook al in een ander topic werd gebruikt als voorbeeld, maar vooruit: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138

Denk dat het iets te groot is voor bij jou, maar dat is persoonlijk. Ik wil een 42-50"tv.
Martijn en andere forumgenoten, is het misschien mogelijk om dit na te bouwen met iets voordeligere speaker units ?
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door ]eep »

Ik neem aan dat de kast optisch wel goed is?

Als het geluid je niet aanstaat, waarom pak je niet gewoon het wisselfilter aan? De units die er in zitten zijn echt wel goed. Als je te weinig hoog hebt naar je gevoel kun je dat gewoon met het wisselfilter aanpakken.

Je zou voor de tweeter eventueel een Focal TC120 (of 90? kan ik van de foto moeilijk inschatten; ligt aan de maat) kunnen inzetten. Ik gebruik de ..90 nu ook (oude type dan), en de hoge tonen zijn erg goed. Erg goede tweeters. En ook erg gewild. Gewoon condensator ervoor, weerstandje ertussen (of niet) en klaar.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

]eep schreef:
Ik neem aan dat de kast optisch wel goed is?

Als het geluid je niet aanstaat, waarom pak je niet gewoon het wisselfilter aan? De units die er in zitten zijn echt wel goed. Als je te weinig hoog hebt naar je gevoel kun je dat gewoon met het wisselfilter aanpakken.
Tja ik wil gewoon wat gaan maken :) En vind die center vna martijn gaaf , en zal deze daarom willen "na bouwen" maar met goedkopere units .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door Martijn H »

Je kan ook alleen de kast nabouwen en de units/filters uit een goedkoop ontwerp overnemen. Maar dan moet het qua inhoud en afmetingen wel een beetje overeenkomen.. Het voordeel van mijn center zit hem niet alleen in de goed presterende units maar ook in het vrij steile filter wat voor een center een redelijk gunstig afstraalgedrag zorgt. Je kan mijn filter niet gebruiken met andere units. Het filter speelt een grote rol, dus let daar op bij het kiezen van een ontwerp..
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Martijn H schreef:
Je kan ook alleen de kast nabouwen en de units/filters uit een goedkoop ontwerp overnemen. Maar dan moet het qua inhoud en afmetingen wel een beetje overeenkomen.. Het voordeel van mijn center zit hem niet alleen in de goed presterende units maar ook in het vrij steile filter wat voor een center een redelijk gunstig afstraalgedrag zorgt. Je kan mijn filter niet gebruiken met andere units. Het filter speelt een grote rol, dus let daar op bij het kiezen van een ontwerp..
daar kan ik me wat bij voorstellen, is er een grof overzicht van de kosten voor deze center ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door Martijn H »

Ongeveer 250 euro incl. alles.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Hmm alleen voor de center? Is ben ik bang beetje boven budget nu .... en dat is jammer :)
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Misschien daarim variant zoeken met goedkopere units ? Zo jammer dat de zdt3.5 center niet onder tv past anders was sowieso dat de mooiste match
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door b_force »

Hoe hoog mag het maximaal zijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door Henkjan »

the cosmic gate schreef:
Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: omdat ik toch wat wil bouwen: center speaker

Bericht door the cosmic gate »

Henkjan schreef:
the cosmic gate schreef:
Maximale afmetingen mogen zijn 18cm hoog en 50 breed.De behuizing moet ook schuin naar achter lopen om netjes onder TV te kunnen.
Danku :) eventueel wel iets speling maar niet veel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”