Pagina 1 van 2
SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 16:12
door nielsost
hallo,
Ik ben net nieuw op het forum. Mijn naam is Niels. Ik woon in Brasschaat.
Mijn doel is om volledig mijn eigen systeem te maken. maar voorlopig ben ik nog geen kenner..
Dus begin ik bij het begin. Ik heb namelijk een setje drivers van SONY voor een prikkie kunnen kopen.
Graag zou ik hem een nieuwe behuizing geven. Maar ik zit vol met vragen..
Ik zal met MDF werken. volledig in verstek. Wat denken jullie dat een goed begin voor me is?
PS: ik ben een schrijnwerker
(NL: meubelmaker) en mijn vader heeft een meubelfabriek.
Dus hout in overvloed..
groeten Niels,
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:23
door EppeRRR
Welkom hier
Gezien het een eerste project is zou ik persoonlijk eerst kijken of je ook de Thiele & Small parameters kunt vinden van de speakers, zo niet dan zou ik de inhoud overnemen van de huidige behuizing.
Heb je ze al beluisterd? En zo ja, wat was je luister ervaring?
Heb je zelf al een idee van wat je wilt maken, of een thema waar je iets mee wilt doen?
suc6
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 21:11
door nielsost
dank je wel eppeRRR
Ik heb geen TS- parameters gevonden. wel deze site
http://www.webervst.com/spkrcalc/para.htm
is dat een haalbare manier om de parameters de berekenen?
Op laag volume vind ik ze wat zwakjes, als ik effe wat harder ga vind ik ze beter.
Komt denk ik deels doordat ze passief zijn, en een grote diameter van de woofer.
kleine opmerking: Beneden staat dan ook een B&O... dat is mijn referentie.
Graag zou ik de units vooral graag hoger maken. Zo een boekenplank formaat vind ik onhandig
aangezien ik geen boekenplank heb..
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 21:51
door EppeRRR
Zit je dus te denken aan zoiets als dit?
Dan kun je de onderste helft 'leeg' laten door met een tussenschot de juiste inhoud te verkrijgen. Aan de andere kant zul je dan kunnen experimenteren met de inhoud van de kist en misschien met verschillende basspijp lengtes (er zijn verstelbare basspijpen

).
Over het schema kan ik niet zo heel veel vertellen, daarvoor zou ik nog even wachten op andermans antwoord
suc6
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:59
door Wowly
Inhoud aanhouden en filter een-op-een overnemen. Wat eper eigenlijk al zei. Andere optie is zelf gaan meten, maar dat is weer een ander hoofdstuk natuurlijk. Wel ideaal om het virus van de zelfbouw te verkrijgen
Jan
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 23:40
door nielsost
dank je wel voor de snelle reacties,
Heeft het nut om de tweeter, middentoner en woofer in een aparte kast de steken?
met andere woorden, de kist in 3 te delen.
versterker heb ik ook, tuner en cd spelen deftig. Was vroeger echt goed spul, is wel 20 jaar geleden...
groeten Niels,
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: do 20 jan 2011, 9:34
door nxs77
Gooi de tweeter en middentoner in 1 kastje.. teminste als de mid en tweeter allebeide dicht zijn aan de achterkant(zelf al luchtdicht) dan zou alles in een kast kunnen.

Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 0:15
door nielsost
Ik ben vrij zeker dat de tweeter en middentoner afgesloten zijn. Zij zitten namelijk gewoon in de kast met de woofer.
Kan iemand mij de werking van de KLIPSCH "La Scala" uitleggen. Lijkt me leuk om te maken.
Ik zie dat hij een hoorn tweeter en middentoner heeft, is dat echt noodzakelijk?
(ik hou wel van de speciale dingen)
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 6:46
door SARK
nielsost schreef:Kan iemand mij de werking van de KLIPSCH "La Scala" uitleggen. Lijkt me leuk om te maken.
Uitleg:
http://www.klipsch.com/eu-nl/products/l ... -overview/
nielsost schreef:Ik zie dat hij een hoorn tweeter en middentoner heeft, is dat echt noodzakelijk?
(ik hou wel van de speciale dingen)
Ja dit is noodzakelijk (ik ga er even van uit dat jouw oren (17 jaar

) nog redelijk het hele spectrum kunnen waarnemen

).
Het is misschien verstandig om je focus duidelijk te krijgen, als je in een topic alle kanten op schiet met je eisen en wensen dan haken veel mensen af omdat het dan de moeite niet loont om advies of uitleg te geven

Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 12:10
door nielsost
@ Sark
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik leer zeer veel uit jullie reacties al dan niet op mijn draadje.
Hierbij bied ik dan ook mijn excuses aan. Ik probeer enkel wat te vergelijken wat goed is en wat ik mooi vind.
Maar terug on-topic, ik zou graag een hoorn-reflex bouwen. De klipsch is voor het volgende project omdat ik nog niet de kennis hiervan heb om er iets fatsoenlijk van te maken. Ik heb het paasproject van henkjan gezien. Daar kan ik ook een mooier ontwerp mee maken dan zo een ronde baspoort. Ik heb ook een formule om de hoorn te berekenen, kunnen jullie me helpen om die in te vullen? Ik denk dat dit aan de hand van de ts parameters word gedaan. Dat vrees ik dan het ophoud want ik heb de parmeters niet.
De formule voor de hoornreflex resonator (hoe mooi wil je het noemen):
..... 15.000 (A1 +A2)
L = ______________ - k Wortel(A1 + A2)
........ f^2V
groeten Niels,
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 19:05
door EppeRRR
Misschien helpt dit je een beetje?
http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp
suc6
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: za 22 jan 2011, 14:09
door allintojazz
Ik heb dezelfde speakers jaren geleden ook gehad en was er toen redelijk tevreden mee (ik was ook ong. 17), en ik kan me nog wel herinneren dat er een hele fijne tweeter in zat.
Het filter bestaat uit 2 condensators van zeer matige kwaliteit en de woof speelt full-range mee.
Al met al een aardige el cheapo speaker waar je de meeste winst behaalt door die condensators te vervangen door betere.
Anders zou je de t/s waardes moeten laten uitrekenen, maar of dat ze waard zijn.....
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 0:13
door DragoSz
allintojazz schreef:Ik heb dezelfde speakers jaren geleden ook gehad en was er toen redelijk tevreden mee (ik was ook ong. 17), en ik kan me nog wel herinneren dat er een hele fijne tweeter in zat.
Het filter bestaat uit 2 condensators van zeer matige kwaliteit en de woof speelt full-range mee.
Al met al een aardige el cheapo speaker waar je de meeste winst behaalt door die condensators te vervangen door betere.
Anders zou je de t/s waardes moeten laten uitrekenen, maar of dat ze waard zijn.....
Ik heb al 2 van die kisten uit elkaar gehaald. Je hebt 1 condensator naar de tweeter en een plakje baf op de achterkant. Meer niet dus er valt wel wat winst te behalen met een filter.
Nou moet ik zeggen dat ik niet erg onder de indruk was. Mede omdat ze afgeleefd waren en de woofer opblies toen ik hem een maand niet gebruikte
at ik wel goed vond is dat je er me kan blazen wat je wil maar hij blijft heel

Hij heeft meerdere pogingen tot opblazen met 2x bass boost overleeft
Wat me wel onduidelijk is is wat je nou wil?
Wil je met deze drivers henkjans paasproject maken of koop je daar een breedbander voor?
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:32
door nielsost
Ik had graag een andere behuizing gemaakt omdat ik liever een kist heb die op de grond staat.
Omdat ik niet echt hou van veel voorwerpen in mijn kamer te hebben staan.
Een hoorn-reflex sprak me wel aan. Vooral omdat ik een leuk design in gedachten had.
Daar paste een ronde buis van de bas-reflex niet echt bij.
Uiteraard zal ik dan ook een nieuwe behuizing bouwen, met een nieuwe filter.
Kunnen jullie me een schema geven van een goed(koop) filtertje hiervoor?
groeten Niels
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: di 25 jan 2011, 11:15
door allintojazz
Zonder parameters is het onmogelijk een degelijke hoorn te bouwen, en eerlijk gezegd, denk ik ook dat die woofer dat niet voor geschikt is.
Ik zou een mooie vloerstaander maken met de zelfde inhoud als de bestaande doos. (24 liter) Je kunt de pijp zelfs opnieuw gebruiken!
De impedantie van de units zijn resp. 6 ohm voor de woof en 8 voor de mid en tweet.
Op
http://lautsprechershop.de/english/index_tools.htm kun je een eenvoudig filtertje uitrekenen....
Verder een beetje spelen met demping, 1 zo'n plukje afzuigkapfilter won't do the trick...
Succes!
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: di 25 jan 2011, 20:31
door nielsost
dank je wel Allintojazz.
Zouden jullie ook een 12dB cross-over nemen? Ze zeggen dat die de populairste is..
misschien zie ik ernaast, maar ik zie geen 3-weg systeem staan.
De middentoner moet ik niet ingeven. Ik veronderstel dat ik alles boven een bepaalde frequentie
naar de tweeter moet sturen. De middentoner zal dan alles tussen de woofer en de tweeter krijgen.
Ik heb al rondgekeken voor informatie hoe ik juist een filter bouw. Maar echt een goeie tutorial heb ik niet gevonden.
groeten Niels,
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: di 25 jan 2011, 20:52
door Vuurkat
Die calculators zou ik niet gebruiken, die werken in de praktijk niet:
Lautsprechershop schreef:If you need a crossover, this can be calculated for speaker with totally flat frequency and impedance response (what is not the reality).
Een 1e orde filter is nog wel op het gehoor te maken (filter gokken - luisteren - filter veranderen). Voor een 2e orde filter heb je simulatiesoftware en filterervaring nodig.
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 8:47
door bartsegers
niels,
bedenk dat een 3-weg filter niet goedkoop is, en al helemaal niet eenvoudig.
(met zeer twijfelachtig resultaat wellicht)
mijn tip, gooi de middentoner weg. (is waarschijnlijk toch praktisch een tweeter)
en werk met een 2-weg configuratie.
eenvoudig 6dB filter ertussen en klaar.
(en dan een 25 liter mooi kastje ervoor maken met dezelfde baspijp)
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: do 27 jan 2011, 17:53
door nielsost
@ Casper
wat lijkt jou een goede filter hiervoor. Die relatief eenvoudig te maken is?
groeten Niels,
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: do 27 jan 2011, 18:59
door Vuurkat
Ik heb geen idee. De filters die ik zelf heb gemaakt heb ik gesimuleerd met Boxsim. Maar voor Boxsim heb je wel meetgegevens nodig.
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: do 27 jan 2011, 21:24
door Marp
Het beste filter is het oorspronkelijke van Sony. Met een natte vinger filter wordt het hooguit belabberder. Dit was dan ook een uitstekend advies:
Wowly schreef:Inhoud aanhouden en filter een-op-een overnemen.
Ter overtuiging: om een
redelijk effectief (doch slechts grof benaderd) filter te maken zijn de TS-parameters van luidsprekers onontbeerlijk. Aangezien deze gewoonlijk niet in hun uiteindelijke behuizing zijn gemeten, dient daarna optimalisatie plaats te vinden a.d.h.v. meetresultaten. Daarbij wordt bovendien op andere zaken gemeten, omdat TSP enkel iets zeggen over elektrische en mechanische eigenschappen, en niets over het daadwerkelijke gedrag bij diverse frequenties. Pas dan kan sprake zijn van een correcte afstemming, wat vele malen belangrijker is dan de kwaliteit van de gebruikte luidsprekers.
Aangezien dit geen luidsprekers voor zelfbouw betreft, zijn de daarvoor benodigde TS-parameters ook niet aanwezig. Deze zijn door zelf meten vast te stellen, maar de moeilijkste stap is niet de meest logische om met luidsprekerbouw te beginnen. Als alternatief kan je de luidsprekers in hun vernieuwde kast laten meten bij een van de bekende luidsprekerzaken. Dat kost, meen ik, een paar tientjes, maar dan pas beschik je over de juiste gegevens om een correct filter mee te kunnen berekenen.
Je dient jezelf dan ook de vraag te stellen of je de Sony's alle kosten en moeite voor een nieuw/ander/beter filter waard vindt. In dat geval zou ik me beperken tot vernieuwing van de kast, als de Sony's je lief zijn. In andere gevallen kan je beter aan de slag gaan met voor luidsprekerbouw bedoelde luidsprekers, of beter nog, met nabouwen van een beproefd model. Daarvoor zijn ook samengestelde kits beschikbaar, zowel met voorgezaagde kastpanelen als met enkel een bouwplan.
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 10:45
door bartsegers
mooi antwoord hierboven!
Niels, heb je nu een filter in je speakers zitten eigenlijk??
ik vermoed een condensatortje voor de middentoner en een condensatortje voor de tweeter niet?
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: za 29 jan 2011, 15:11
door nielsost
hallo iedereen,
vandaag heb ik 1 unit uit elkaar gehaald. Ziet er echt simpel en goedkoop uit.
De soep zal de kolen niet waard zijn. Maar het is maar een begin he.
Ik weet dat er verschillende soorten filters bestaan. ik weet niet welke dit is.
Ik heb duidelijk nog wat avondjes te lezen..
De foto's zullen meer zeggen.
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: zo 30 jan 2011, 8:19
door bartsegers
het is dus gefilterd zoals ik al dacht.
Zowel de middentoner als de tweeter hebben hetzelfde filtertje.
dit filtertje is van de meest eenvoudige orde mogelijk. namelijk met een filterhelling van 6dB
(vaak zie je ook spoelen etc gebruikt worden, waardoor je een 12dB helling kan krijgen)
duidelijk kosten bespaarpunt geweest hier.
maar, wat je nu dus ziet is dat de middentoner en tweeter hetzelfde "doen"
heb jij al eens geluisterd naar de box met alleen de tweeter aangesloten (middentoner los)
Wat vind je dan van de klank?
Wellicht dat je je nieuwe box met 2 units kunt maken.
(en een ietwat meer uitgebreid filterke met een spoletje erbij nog bijvoorbeeld)
Re: SONY SS-A 490
Geplaatst: zo 30 jan 2011, 12:54
door SARK
bartsegers schreef:het is dus gefilterd zoals ik al dacht.
Zowel de middentoner als de tweeter hebben hetzelfde filtertje.
dit filtertje is van de meest eenvoudige orde mogelijk. namelijk met een filterhelling van 6dB
(vaak zie je ook spoelen etc gebruikt worden, waardoor je een 12dB helling kan krijgen)
duidelijk kosten bespaarpunt geweest hier.
maar, wat je nu dus ziet is dat de middentoner en tweeter hetzelfde "doen"
heb jij al eens geluisterd naar de box met alleen de tweeter aangesloten (middentoner los)
Wat vind je dan van de klank?
Wellicht dat je je nieuwe box met 2 units kunt maken.
(en een ietwat meer uitgebreid filterke met een spoletje erbij nog bijvoorbeeld)
Ik ben bang dat ze toch niet exact hetzelfde doen

Als ik de bedrading bekijk dan is het filter voor de mid en tweet een zeer eenvoudige, serie-achtig filter(tje) en niet het verwachtte parallel filter.
Als ik een grove berekening doe dan is de wisselfrequentie voor de tweet (1.35 µF) ongeveer 15000 Hz en voor de mid (2.7 µF) 7500 Hz. De woofer krijgt gewoon alles voor zijn kiezen.