Pagina 1 van 1
Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:11
door bartsegers
We hebben een vraagje over stroom.
Met carnavals gebruiken wij een mobiel karretje met wat muziek.
stroomvoorziening zijn 8 blokken 12Volt met 7ampere capaciteit.
We willen 12V hebben, en alle blokken dus parallel schakelen tot 1 grot blok.
Hoe verhoudt zich die stroomsterkte nu precies?
maw, hoe dik moeten alle kabels worden tussen de blokken, en tussen het geheel en de versterker?
de versterker is 40A afgezekerd, en zal flink belast worden.
Kunnen we 8 dunne kabels samenvoegen naar 1 punt, of moeten dit ook allemaal dikke kabels zijn?
Ik hoop het niet eigenlijk
Ik denk dat aangezien elke batterij max 7A kan leveren we met minder dikke kabels weg komen.
(en dan 1 dikke naar versterker)
wie kan ons eens helpen?
Tevens willen we een ampere en voltmeter installeren, we moeten eens rondsnuffellen op marktplaats of dit goedkoop kan.
alvast bedankt
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:24
door Pjotr
Niet over nadenken

Als dat gelijke loodaccu's zijn kun je die zonder meer parallel zetten. Denk dat je met 6mm2 van automaterialenhandel voor alles prima zit voor deze toepassing. Zet er wel direct bij de accu's een kabelzekering tussen van 40A.
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:31
door bartsegers
hoi Pjotr,
Bedankt voor je snelle reply!
alle accus zijn gelijk inderdaad.
We zullen dan alle accu's dun bedraden naar 1 punt en vandaar iets van 20mm2 ofzo naar de versterker leggen.
Uiteraard alles gezekerd, en met een grote noodschakelaar, die hebben we al liggen.
Kunnen we vooruit

Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:21
door vinnie411
probeer ook de accu's zo dicht mogenlijk bij de versterker te zetten.
kortere kabels kunnen een hogere stroomsterkte verdragen dan langere kabels.
scheelt ook in kostprijs kabel.
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:27
door bartsegers
check!
alles komt heel dicht bij de versterker te zitten. (het wordt tenslotte een compact carnavals karretje)
We moeten alleen even een dikke voedingskabel zoeken, dunnere 4-6mm2 hebben we gelukkig nog.
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:32
door Pjotr
bartsegers schreef:
We moeten alleen even een dikke voedingskabel zoeken, dunnere 4-6mm2 hebben we gelukkig nog.
Neem je er toch 2 van 6 mm2 parallel. Is echt dik zat over kortere afstand.
Qua stroombelasting zit je aan ongeveer 6A - 10A per mm2, afhankelijk van hoe vrij de kabels liggen en ze hun warmte kwijt kunnen. En dat is dan bij volle RMS stroom continue, dat haal je bij lange na niet met muziek. Het is meer de spannngsval over de kabel dan en dat valt over een kort stuk wel mee, een lengte van enkele meters wordt anders
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 19:00
door bartsegers
hoi pjotr,
oke, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk.
als ik uit mijn oude linkedoos deze link bekijk:
http://12vhifi.nl/kabelframe.html
kom ik ook netjes op 6mm2 uit.
Ik moet nog ergens oude auto kabel hebben liggen, die is 10mm2, dan redden we het zeker.
Allen bedankt, en het knutselwerk moet ik wellicht ff op de foto zetten voor jullie.
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 14:15
door jcgv
bartsegers schreef: 8 blokken 12Volt met 7ampere capaciteit.
Blokken? bedoel je accu's?
Zoja is die 7 ampere waarschijnlijk 7Ah (Ampére uur), oftewel je kan 7 uur lang 1 ampere er uit halen. Of 1 uur lang 7 ampere, een half uur 14 ampere etc.
Gezien de capaciteit zou ik zeggen uit een scooter/beveiligings systeem?
Je kan deze parallel zetten zoals je in het plaatje hebt gedaan. MITS de accu's nog redelijk hetzelfde zijn. Als er 1 volt verschil in de spanning tussen twee van de accu's kan er voor zorgen dat de ene accu de andere oplaad, mooi toch zou je denken komen ze vanzelf op dezelfde spanning uit. Dat klopt alleen dat gebeurt met een zeer hoge stroom. Dit is de reden dat startkabels zo dik zijn, hetzelfde principe.
Het handigste is om de accu's apart op te laden, en dan even te kijken welke spanning ze hebben. Als er 1 een lagere spanning heeft zou ik deze niet gebruiken, deze is waarschijnlijk aan het eind van zijn leven.
En let erop dat de plus en de min niet tegen elkaar kunnen komen 
ik heb niets gezegd
Re: Stroom vraagje...
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 14:44
door Pjotr
Dat klopt niet met loodaccu's. Dan zouden start-hulpkabels roodgloeiend gaan staan en dat doen ze niet, zelfs dat waardeloze apenhaar van de G@mmel niet

Als je een loodaccu laadt heb je overspanning nodig en bij ontladen zakt de klemspanning. Zet je een lege en een volle parallel dan gaan daar heus geen erg grote stromen lopen. Tenzij er kortsluiting in de lege zit door een afgebroken plaat.
Zou mij daar maar niet druk over maken.