Pagina 1 van 1
Aluminium stralen?
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 8:32
door xander79
Beste mede bouwers,
Ik zit te denken om mijn aluminium behuizing te laten stralen.
Heeft iemand ervaring met bedrijven die dit doen in de regio Utrecht?
En wat zijn ongeveer de kosten om iets te laten stralen?
Xander.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 9:04
door Barry2001
Ik kan je zelf niet helpen, maar ik weet dat TubeHead dit wel eens doet, wellicht dat je hem een PB kunt sturen. Succes!
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 9:13
door xander79
Barry2001 schreef:Ik kan je zelf niet helpen, maar ik weet dat TubeHead dit wel eens doet, wellicht dat je hem een PB kunt sturen. Succes!
Dank u!
Ga ik gelijk doen:)!
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: di 18 jan 2011, 0:09
door sander1238
waarschijnlijk heeft ieder goed las bedrijf wel een mogelijkheid om te glasparelen, zal weinig kosten
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: di 18 jan 2011, 0:45
door Pjotr
Maar of TS dat wil? Daarvan krijgt het een dof matgrijs uiterlijk.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 9:57
door xander79
Ik zat te denken om de voor en achterkant mat uit te voeren en de boven en zijkanten in kleur te spuiten.
Er zitten een paar kleine krassen op, die ben ik na het stralen dan ook kwijt(ze zijn niet al te diep).
Het spuit toch ook makkelijker als het gestraald is?
Heb met Tubehead gemailed, hij gaat even kijken als hij het op zijn werk kan doen, dit omdat mijn chassis
niet al te klein is

.
Xander.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 11:13
door Pjotr
Glasparel stralen is zo fijn dat het toch aanbeveling verdient krasjes er eerst uit te polijsten. Het is idd een goede voorbewerking voor het spuiten. Wil je het met alu helemaal goed doen zet er dan ook een etsende "wash" primer op.
Voor spuiten is stralen eigenlijk niet nodig, nat schuren met korrel 800 is dan ook prima. Ik schuur dan met water en een flinke hoeveelheid afwasmiddel, dan loopt het niet dicht en is het gelijk goed vetvrij (als je er daarna niet meer met je vingers aanzit).
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:27
door xander79
Pjotr schreef:Glasparel stralen is zo fijn dat het toch aanbeveling verdient krasjes er eerst uit te polijsten. Het is idd een goede voorbewerking voor het spuiten. Wil je het met alu helemaal goed doen zet er dan ook een etsende "wash" primer op.
Voor spuiten is stralen eigenlijk niet nodig, nat schuren met korrel 800 is dan ook prima. Ik schuur dan met water en een flinke hoeveelheid afwasmiddel, dan loopt het niet dicht en is het gelijk goed vetvrij (als je er daarna niet meer met je vingers aanzit).
Mocht ik alles nat schuren met korrel 800, ben ik dan ook de krassen kwijt?
En moet ik dan nog steeds een etsende "wash"primer gebruiken?
xander
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:34
door Pjotr
Hangt van de diepte van de krassen af, anders eerst met 400 schuren. En als het echt diepe krassen zijn kun je ze beter eerst vullen met (polyester) autoplamuur. Glasstralen doe je eigenlijk alleen bij fijn freeswerk als er kleine niet te bereikbare hoekjes in zitten.
Washprimer heb je eigenlijk sowieso nodig voor een optimale hechting. Je kunt wel andere gebruiken maar dat zit minder vast dan en wordt het minder krasbestendig.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:45
door xander79
@pjotr
Ok........eerst nat schuren met korrel 800 en afwasmiddel. Kijken hoe het alu. eruit ziet.
Als de krassen nog steeds zichtbaar zijn opnieuw schuren met korrel 400.
Eventueel opnieuw schuren met korrel 800, washprimer erop en spuiten maar

.
Welke washprimer en verf gebruik jij altijd?
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:59
door Pjotr
Gewoon die bij een goede verfhandel verkrijgbaar is, laatste was van
Sikkens. Voor de lak gebruik de ik spuitbussen van Motip (maar die van de Hema is ook erg goed).
Er is ook een
2K washprimer maar dat is wel heel lang geleden dat ik die gebruikte, was toen meen ik van Sigma.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: wo 19 jan 2011, 14:01
door xander79
Op mijn boodschappenlijstje gezet

.
Thanks voor alle info!!
Xander.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 8:39
door 595ss
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: za 22 jan 2011, 0:06
door richard
Uitstekend beeldmateriaal als je de slaap niet kan vatten.
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 10:42
door xander79
richard schreef:
Uitstekend beeldmateriaal als je de slaap niet kan vatten.
LOL.....maar het filmpje laat wel zien wat je allemaal wel zelf kan doen met aluminium

!
Kost even tijd maar de eind resultaat mag er wezen!!
Xander
Re: Aluminium stralen?
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 21:14
door weetikveel!
Pas wel op voor krassen op gestraald aluminium. Een kras zal direct glimmen en valt daardoor extra op. Dit is echt een nadeel en spreek uit ervaring.