MiniDSP + Amps

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

MiniDSP + Amps

Bericht door MichaelB »

Heren,

zojuist heb ik de beslissing genomen om mijn 2 AS2.100's (de analoge variant) te verkopen.

Ik wil nu een MiniDSP + amps gaan gebruiken en vraag me af wat een goeie combi is ter vervanging van de AS2.100 v.w.b het amp gedeelte.

De makkelijke keuze is 4 x UCD180st + SMPS400A180, maar dit is complete overkill voor wat ik nodig heb. De amp hoeft wat mij betreft zeker niet meer dan 100Watt te leveren, 60-70Watt is ook al genoeg.

Eisen:

- versterker moet door een n00b in elkaar te zetten zijn
- totaalprijs voor 4 stuks incl. voeding mag niet duurder zijn dan 450 euro
- eens iets anders dan Hypex, gewoon voor de fun of it :mrgreen:
Leeuwarden

Re: MiniDSP + Amps

Bericht door Leeuwarden »

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Of een AMP9 van 41Hz? 4x50 watt. Vind ik zelf altijd wel mooi bij de minidsp passen (ik zou ze zelf combineren). Is alleen niet voor de totale n00b, want solderen. Maar kost daarentegen ook ongeveer niets (55 dollar).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Leeuwarden schreef:
Van die versterkertjes heb ik er meerdere liggen, maar dat is wel het andere uiterste. Die leveren ook maar 6-7 Watt voordat ze serieus in de vervorming schieten. Om zo af en toe stevig te kunnen luisteren heb ik wel 60-70 Watt nodig.
JvS schreef:
Of een AMP9 van 41Hz? 4x50 watt. Vind ik zelf altijd wel mooi bij de minidsp passen (ik zou ze zelf combineren). Is alleen niet voor de totale n00b, want solderen. Maar kost daarentegen ook ongeveer niets (55 dollar).
Dat gaat me wel lukken hoor, het is meer dat ik niet zelf van alles kan bedenken :lol: Het moet met een beschrijving erbij werken, dan is het geen probleem.

Die AMP9 ziet er idd. niet verkeerd uit, echter levert deze ook weer niet het gewenste vermogen. Hij blijft netjes tot zo'n 50Watt, maar daarna gaat het heel snel richting de dubbele vervormingscijfers. :(

Ik heb een paar Sure 2x100 boardjes liggen en die klinken eigenlijk ook heel goed, maar het voelt vreemd om top-notch speakers via een mini-dsp te laten aansturen door versterkers die 70 euro kosten VOOR 4 KANALEN :shock:
Of klets ik nu uit m'n nek en moet ik het gewoon gaan proberen? Blijft wel dat ook deze boardjes eigenlijk te weinig power hebben. Reëel gezien leveren ze zo'n 50 Watt bij 4 ohm.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Tja wat wil je? Je gaat actief filteren en dat is volgens mij al efficienter dan passief. Daarnaast heb je per kanaal 2x50 watt ter beschikking. Ik heb bij die 41Hz setjes overigens wel een beter gevoel dan bij de sure versterkerbordjes. Waarbij als kantekening dat ik meer en meer bij de groep die vindt dat alle versterkers die gewoon binnen specificatie werken en netjes gebouwd zijn hetzelfde klinken ;).

Enkel als je een speaker echt tot diep door wilt laten lopen en via een of andere LT tot 30Hz laat lopen en dan 100db zonder roomgain wilt kunnen halen gaat het wel flink tekort schieten.

Wat ben jij er mee van plan dan?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

MichaelB schreef:
Ik heb een paar Sure 2x100 boardjes liggen en die klinken eigenlijk ook heel goed, maar het voelt vreemd om top-notch speakers via een mini-dsp te laten aansturen door versterkers die 70 euro kosten VOOR 4 KANALEN :shock:
Of klets ik nu uit m'n nek en moet ik het gewoon gaan proberen? Blijft wel dat ook deze boardjes eigenlijk te weinig power hebben. Reëel gezien leveren ze zo'n 50 Watt bij 4 ohm.
Als je ze hebt liggen kan het nooit erg veel pijn doen om te proberen...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Voor mij geldt hetzelfde: ik vind bij lage/normale volumes versterkers ook eender klinken, ECHTER! :mrgreen: bij hogere nivo's hoor je wel verschillen. Dit zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat de ene versterker het vermogen met gemak kan leveren en de andere niet.

Maar goed: ik ga de huiskamer speakers ermee voeden. Deze worden nu dus door 2 AS2.100's aangestuurd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zeg: nette 4 kanaals car hifi amp + dikste Meanwell voeding & ½F cap. vooral die SDX7 zal een wat te zwakke amp door de mand laten vallen. ik heb ook die Sure bordjes getest, en vond t laag snel slap en vervormd worden, en dat was met een 5" woofertje... simpel 40W autoversterkertje op een 5A 12V Meanwell klonk al een stuk beter :rock:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
ik zeg: nette 4 kanaals car hifi amp + dikste Meanwell voeding & ½F cap. vooral die SDX7 zal een wat te zwakke amp door de mand laten vallen. ik heb ook die Sure bordjes getest, en vond t laag snel slap en vervormd worden, en dat was met een 5" woofertje... simpel 40W autoversterkertje op een 5A 12V Meanwell klonk al een stuk beter :rock:
WAAAT?! :shock: :roll: Een....een....auto versterker?! :-& =;
Neh, dat gaat echt te ver.....! Toch? :mrgreen:

Het kan tussen mijn oren zitten hoor, maar ik wil wel enige vorm van een goed gevoel hebben bij de combi en een autoversterker voelt bijna banaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, een sure bordje van een paar tientjes, dat is inderdaad een stuk vertrouwenwekkender :lol:

wat is er mis met een car hifi versterker?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
nee, een sure bordje van een paar tientjes, dat is inderdaad een stuk vertrouwenwekkender :lol:
Oh ja...., touché :lol:
Henkjan schreef:
wat is er mis met een car hifi versterker?
Weet niet, het gevoel. De Audison die ik gebruik om speakers te testen klinkt ook echt goed, dat is het niet. Waarschijnlijk komt dat gevoel nog uit de tijd dat ik versterkers kocht van 4x1000Watt voor 130 gulden met een zekering van 8 Ampère :lol:

Ik zal eens gaan struinen door 'auto-amp-land'.

EDIT: oh ja, er is wel iets en dat is dat op die versterkers altijd allerlei instelling meuk zit die niet te bypassen is (niet voor mij tenminste). Ik zoek een pure eindversterker. Zijn die er ook?
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 15 jan 2011, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou zeggen vraag forumgenoot Bertje eens, en kijk eens op de te koop sectie van t forum van SYS, daar heb ik ook nog wel eens wat moois voor een net prijsje vanaf gehaald (recent nog een mooie klasse A versterker, stabiel tot onder 2ohm). de gemiddelde car hifi enthousiast is namelijk net zo snel op z'n set uitgekeken als wij dat hier zijn :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
ik zou zeggen vraag forumgenoot Bertje eens, en kijk eens op de te koop sectie van t forum van SYS, daar heb ik ook nog wel eens wat moois voor een net prijsje vanaf gehaald (recent nog een mooie klasse A versterker, stabiel tot onder 2ohm). de gemiddelde car hifi enthousiast is namelijk net zo snel op z'n set uitgekeken als wij dat hier zijn :lol:
Ah, goeie tip. Eens kiek'n doar!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Uhm, Sys.nl? sys.net? sys.com? sys.cum? :oops:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ah ja, dat klinkt bekend.

Senks!
knuisje

Bericht door knuisje »

Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

MichaelB schreef:
Henkjan schreef:
Weet niet, het gevoel. De Audison die ik gebruik om speakers te testen klinkt ook echt goed, dat is het niet. Waarschijnlijk komt dat gevoel nog uit de tijd dat ik versterkers kocht van 4x1000Watt voor 130 gulden met een zekering van 8 Ampère :lol:
Ik zal eens gaan struinen door 'auto-amp-land'.
EDIT: oh ja, er is wel iets en dat is dat op die versterkers altijd allerlei instelling meuk zit die niet te bypassen is (niet voor mij tenminste). Ik zoek een pure eindversterker. Zijn die er ook?
Mja het bekende vooroordeel ten aanzien van car audio vermoedelijk. Als je een tweedehands Audison LRx oid kan kopen klinkt het uitstekend. Helaas dien je voor het geleverde vermogen dan wel een stevige 13,8V voeding, als je echt 4x 60w continu wilt. Want dan trekt het wel serieus stroom natuurlijk (rendement is ca. 50%).
Er zijn zat car audio versterkers waarbij de interne filtering te bypassen is. Als je wat merken/types op MP of op sys gevonden hebt kan ik je wel een goed advies geven omtrent de kwaliteit, mocht je dat willen.
Rob.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hee Bertje,

bedankt voor je antwoord, maar ik heb besloten toch te gaan voor een losse zelfbouw amp. Dit vind ik toch leuker en leerzamer.

Die LM3886 setjes (heb ook andere gevonden) zien er leuk uit! De specs in de datasheet zijn ook niet verkeerd.
En er zijn ontzettend veel bouwsels en modificaties te vinden op internet. De LM4780 ziet er ook goed uit, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar mono-ampjes.

Alleen die prijs van de ebay aanbieding, die is haast onbetrouwbaar laag :shock: als ik dat vergelijk met wat Peter Daniel vraagt voor een setje LM3875 of wat een setje LM3886 van chipamp.com. Dit is dan minder dan de helft.
Het is OF heel aantrekkelijk OF te mooi om waar te zijn (alhoewel ik wel een aantal verhalen gelezen heb van mensen die er erg tevreden over zijn...).
knuisje

Bericht door knuisje »

Hier kwam ik ook nog leuke kitjes tegen met LM3875 en LM4780: http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De LM3875 van Dantimax heb ik hier dus staan. Als je wilt kun je die wel even lenen om te luisteren. Deze gaat dadelijk de woofers in mijn nieuwe project aansturen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Bedankt voor het aanbod!, maar ik heb er 2 nodig omdat ik actief filter...

Om het geluid op 1 speaker te beoordelen vind ik te lastig, maar het zijn nu ook weer niet van die schokkende bedragen dat ik de gok niet durf te wagen.

Ik ben nu alleen nog aan het kijken of ik niet liever 4 x een LM3886 heb of 2 x een LM4780, eens even de datasheets naast elkaar leggen en reviews lezen. Heb er weer zin in! (alleen nog even de kinderkamer afmaken, want Abel komt waarschijnlijk binnen 2 weken naar huis!)
knuisje

Bericht door knuisje »

In een LM4780 zitten 2 stuks LM3886, dus ze zijn min of meer gelijk.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik zie dat ze inderdaad aan elkaar gewaagd zijn, nagenoeg identiek zelfs.

Deze site vergelijkt de chips.

Ik zie dat de 4780 een kanaalscheiding heeft van "maar" 70-72dB, iets wat bij mono blokjes uiteraard absoluut is. De vraag is of ik daar überhaupt iets van zal merken, aangezien 1 kanaal tot 280Hz gaat weergeven (LR24) en het andere kanaal > 280Hz (LR24). Hoe de kanaalscheiding is van de AS2.100 kan ik nergens vinden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Tegenover een minder kanaalscheiding staat dat links en rechts gelijktijdig zijn geproduceerd en een thermische koppeling. De betere match tussen links en rechts lijkt me dan weer een pluspunt in geval van aktieve filtering, omdat een eventuele afwijking tussen de hoog- en laagversterkers dan op beide kanalen gelijk is.

Anderzijds: wil je per kanaal meerdere identieke versterkers gebruiken, dan kan je misschien ook beide kanalen van zo'n dualchip aan 1 kanaal toewijzen, als de kanaalscheiding je iets te nadelig uitpakt.
Plaats reactie