Speakers voor in de Studio/Studeerkamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Apparition

Speakers voor in de Studio/Studeerkamer

Bericht door Apparition »

Hallo allemaal,
Het is lang geleden dat ik iets gepost heb, maar het DIY virus was even minder actief door andere leuke bezigheden (met name wijn, de verkoop ervan dan he..............misschien toch ook wel een beetje het drinken ervan :twisted: )

Maar goed, ik wil speakers maken voor in de studio/studeerkamer.

Eisen:
1. Het moet een niet bestaand ontwerp zijn, dit omdat dit een stuk leerzamer is. Ik ben in het bezit van een meetmicrofoon en een goede geluidskaard, dus lijkt het mij leuk om meer van speaker metingen te begrijpen

2. De vorm van de kast moet ongeveer gaan lijken op de QM10 van Guru Audio. Ten eerste omdat ik dit wel mooi vind, ten 2de omdat de speakers komen te hangen aan de muur en ze moeten dus ergens tussen de gitaren (die ook aan de muur hangen) en de monitoren in. (hoewel de monitoren in het midden van het bureau staan en de speakers in de hoeken komen, is het optisch toch mooier als ze niet te hoog zijn) en aangezien ik ze ook niet te diep wil hebben, is de enige kant die ik op kan om inhoud te krijgen, de zijkant, vandaar dat ze dus breder worden dan hoog.

3. Ik zei het al, de speakers komen in hoek te hangen, dus hier moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden

4. Ze komen dus ook dicht bij de muur, dus een eventuele relfexpoort zal aan de onderkant moeten komen (geen probleem als ze aan de muur hangen)

5. Omdat ik redelijk dicht op de speakers zit en de speakers relatief ver uit elkaar staan (en we ook wel eens met zn 2en aan het opnemen zijn) is het off-axis gedrag van groot belang, dit moet eigenlijk prio krijgen tov het on-axis IMO

6. Zeer lage vervorming in het middengebied, omdat ik voornamelijk gitaar en zang opneem wil ik een middengebied met een zo laag mogelijk vervorming.

Keuzes vooraf (not written in stone):
Tweeter: Het lijkt mij wel leuk om iets te doen met de SEAS 27TBCD/GB-DXT (H1499-06) te doen, door de waveguide achtige behuizing en de lage x-over lijkt deze tweeter mij goed geschikt.
Een andere mogelijkheid zie ik in de ring radiators van Vifa

Woofer:
Mijn eerste gedachte is om voor een kleine midwoofer te gaan, 4" ongeveer.
Dan lijkt de midwoofer uit de scanspeak discovery serie mij een leuke kandidaat of een klein woofertje van SB.

Kastopbouw:
De zijkanten van de kast zullen worden afgewerkt met fineer (jn welke vorm dan ook) en de baffle ga ik bekleden met skai/leer oid.
Omdat ik de zijkanten uit 1 stuk wil fineren zullen de hoeken een hele grote radius moeten hebben, wat voor het oog ook weer iets leuks is.
Daarom ga ik de kasten opbouwen uit allemaal lagen MDF (22mm). Deze lagen (ringen) zal ik aan de binnenkant voorzien van een golvend patroon om de vervorming (in het hoog-midden iets meer uit te spreiden)

Vragen:
1. Heeft de kastvorm (dus breder dan dat ie hoog is) al teveel negatieve invloeden?? (difractie zal denk ik lager zijn dan normaal????)

2. Is het aanbrengen van een golfpatroon aan de binnenkant zinvol?? (wel goed voor de paneelresonanties) maar is het al dat werk waard?

3. Heeft iemand ervaring met de bovengenoemde drivers? En weet iemand nog andere leuke alternatieven?

Budget:
Het budget voor de units zit in de prijsklasse van de bovengenoemde units
Het filter zien we later wel, ik heb namelijk nog een hoop componenten liggen van goede kwaliteit.
Luide spreker

Re: Speakers voor in de Studio/Studeerkamer

Bericht door Luide spreker »

Zo je maakt het graag moeilijk, misschien te moeilijk om hulp te krijgen? Niet dat het te moeilijk is voor
onze mede forumleden maar het lijkt zo veel terwijl ze met zo veel tegelijk bezig zijn(? :lol: !)

Helaas aan mij heb je ook niet veel.

Misschien kun je je wensen beter in partities brengen. Begin met 1 punje, de combi van je drivers.

groeToon
k.p.

Re: Speakers voor in de Studio/Studeerkamer

Bericht door k.p. »

waarom probeer je de divers niet zo ver mogelijk in de hoek te zetten. Dit houdt in dat je zij wanden niet zichtbaar zijn. Zo verminder je defractie en het kan zijn dat de reflecties die optreden zo vroeg zijn dat je ze niet als zodanig ervaart.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”