Pagina 1 van 4
Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: wo 12 jan 2011, 13:30
door bartsegers
Dit jaar hebben we ruim van tevoren (voor de carnaval) weer een plan om een karretje te maken met wat geluid erop.
inmiddels hebben we alle materialen binnen, ook dankzij forumleden!
Het karretje is bedoeld om met 1 persoon te kunnen duwen.
Vorig jaar was een rollator de basis, dit jaar maken we een compleet nieuw karretje.
Er is plaats voor wat bier, en eten, en natuurlijk een degelijk geluidssysteem.
Dit laatste zal jullie wel interesseren
Het laag wordt voorzien door een 15" basspeaker, uit PA land. het hoog door een dikke beyma driver.
De basspeaker heb ik doorgemeten, en zal komen te spelen in een 75 liter gesloten behuizing.
(sublaag niet belangrijk, beperking van excursion wel.
in de simulatie haal ik een -3db punt van 40 hz. moet lukken!
Versterker is een gebrugde Sinus live 3002.
Deze poept er op vol vermogen ongeveer 300 watt rms uit.
Verder prima filters aan boord, dus een mooi ding, met instelmogelijkheden.
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... e/11112858
Accupack komt uit een UPS. 8 stuks 7 ampere batterijen, en als reserve hebben we een 65A auto accu liggen nog.
meer fotos volgen snel

Uiteindelijk wordt dit een ski/alpenhut achtig karretje.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 13 jan 2011, 23:10
door mischa72
Hey Bart,
Gaaf project, ik ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden
Groeten,
Mischa
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 16:31
door bartsegers
1 baffle verder
ten opzichte van vorig jaar willen we een iets slanker karretje (trein was erg lastig namelijk)
en het moet eigenlijk wat harder kunnen.
moet lukken, volume is 2x zo groot, en een 15" tov een 12".
uiteraard hebben we nu ook een echte driver voor het hoog.
filter moet nog helemaal gedaan worden... Wordt nog een leuk klusje!
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 20 jan 2011, 13:33
door bartsegers
Alles wordt gerecycled.
Oude keukenkastjes krijgen een héél nieuwe bestemming
tweeter maar meteen ondersteund, want met zon joekel van een magneet en gehobbel is dat vragen om breuk.
(hoorn is DAP, en plastic)
Rendement ligt erg hoog van dit setje, dat heb ik al gemerkt.
Tweeter moet naar schatting 3-6dB worden gedempt.
Even de vraag of de woofer ongefilterd kan blijven, heb nog niet goed kunnen luisteren.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 20 jan 2011, 23:06
door Heatside
Ziet er leuk uit zeg! Juist bij loopgroepen zie je vaak een setje marquant gevalletjes met een autoradio aan boord op halfgare accu's. Mooi om te zien dat hier echt iets deftigs gebouwd wordt.
Een vraag uit pure interesse: waarom heb je niet voor een stevige PA top gekozen?
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 10:43
door bartsegers
hoi heatsiede,
uhm 3 redenen,
1: we hebben geen zware topkast fabrieksaf
2: we/ik heb nog best veel losse units liggen, waaronder deze twee
3: het speakertje wordt helemaal verstop en gecamoufleerd als ski/berghutje
Afgezien van de voorkant zal het v rijwel onherkenbaar worden, en het schroeft wel lekker in een paar spaanplaatjes, beter dan in een fabrieks topkast etc.
(oje, en zelfbouw natuurlijk....)
ben het verder met je eens, dat er te vaak van die gare kastjes staan te knetteren (letterlijk)
nog erger zijn die omroephoorns, verschrikkelijk!
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 13:16
door Pjotr
Grappig Bart. Echt een leuk kwajongens project

Eigenlijk zou ik niet eens lager gaan dan 70 Hz. Lager verwaait toch buiten met een dergelijke basspeaker. Mijn ervaring in het verleden met dit soort PA is dat je de bas niet echt hoeft te filteren aan de bovenkant. Maar heb je wel de mogelijkheid in je versterker is het gewoon proberen. En aan de onderkant de bas niet te laag filteren hoeft ook niet maar als je het wel doet scheelt dat wel in opgenomen vermogen --> accu levensduur.
En ik zou die magneet van de top echt goed stevig vastzetten met dat gehobbel, dus ook met een plank erboven. Of eigenlijk met een plank met een gat er in waar de magneet in zijn geheel in klemt.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: vr 21 jan 2011, 17:48
door bartsegers
hoi pjotr,
dank voor de tips.
de tweeter krijgt ook aan de bovenzijde eenzelfde plankie inderdaad.
laagaf filter ik actief. (ein deutsches Hoch pass weiche) is stufenlooos instelbaar tot 250hz.
vorig jaar hadden we een 12" laag en die simuleerde inderdaad --3db rond de 50-55 hz.
merkte je niks van tijdens gebruik, dus verwacht dit jaar hetzelfde beeld met wat meer slam in het laag gebied.
gaat goed komen!
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:17
door bartsegers
klein updeetje
(denk eraan, dit is nog 100% ruwbouw he jongens
Plaats voor versterker gemaakt, en voor accu's en voor biertjes.
Dakkie erop, en alles kan weer ff drogen.
overigens is die fan echt nodig, die versterker van vorig jaar werd echt warm!
(Bier wat erboven ligt dus ook....)
dit jaar maar een in- en uitblazer erop dus!
todo:
schoorsteen, bekleden met laag peipschium, schilderen, raampjes, ski's stokken, ledjes verwerken, hertengewei etc.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 17:49
door Pjotr
Hij wordt leuk Bart
Je zet de accu's toch wel ook op zo'n laag dempend vlokkenspul wat je ook onder de magneet hebt gestopt hè? Met dat gehobbel wil er anders nog wel eens een plaat afbreken. (Ook al zijn het gesloten gel accu's.)
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 14:11
door bartsegers
Weer wat verder, begint ergens op te lijken al.
De ruwbouw is af, nu eigenlijk alle electra nog.
(Ledjes, 12V fan, schakelaars, noodschakelaar etc)
FF getest al, en dit kan een serieuze bak muziek maken
Versterker in brug, high pass rond de 40-50 hz ofzo, en de 15" is nu nog ongefilterd, de tweeter gaat langs een 1mH spoel en 4uF condensator.
Het hoog blijft waarschijnlijk ongedempt, de 15" kan hem netjes bijhouden met een beetje EQ erop.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 14:25
door JBHC
Heb je de wijzers en de vogel ook al af ?

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 15:14
door SARK
JBHC schreef:Heb je de wijzers en de vogel ook al af ?

Da's ook een goed idee zeg

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 18:48
door mischa72
JBHC schreef:Heb je de wijzers en de vogel ook al af ?

Ik dacht ook meteen aan een klok toen ik de foto's zag....
Ziet er leuk uit Bart !
Wat is het thema eigenlijk?
Groeten,
Mischa
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 19:29
door bartsegers
'T wordt een ski/berghut.
Moet nog veel veranderen als iedereen meteen aan een klok denkt

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 19:50
door Pjotr
bartsegers schreef:'T wordt een ski/berghut.
Moet nog veel veranderen als iedereen meteen aan een klok denkt

Voor een koekoek? Idd, je moet nog wel even aan de slag

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: zo 06 feb 2011, 20:11
door ray5150
SARK schreef:JBHC schreef:Heb je de wijzers en de vogel ook al af ?

Da's ook een goed idee zeg

Ik dacht aan een toepasselijk muziekje erbij:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=TLVIICWRbjM[/youtube]

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 10 feb 2011, 8:51
door bartsegers
een extra barretje in de buurt kan geen kwaad natuurlijk!
Gisteren heeft de eerste koekoeksklokbar

het licht gezien.
Oja, natuurlijk is die volledig inklapbaar!
Werkte verbazingwekkend goed eigenlijk en voor 8mm hout nog erg stevig en simpel. (Pianoscharnieren)
Ski's doorzagen is ook geen gezonde bezigheid overigens... (wat een stank zeg)
to do: verlichting, fan aansluiten, claxon monteren, afwerking met verf, dakje een regencoating geven.
(en filter opnieuw uitvogelen, want klank is niet oke nog...)
Was 4uF en 1mh voor de tweeter, maar ik moet ietsie hoger gaan zitten met de crossoverfreq.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 10 feb 2011, 10:04
door cobaltjeh
Kijk het geheel begint al functioneel te worden

.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 10 feb 2011, 15:22
door bartsegers
was een belangrijke feature...
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 10 feb 2011, 15:32
door b_force
Aan de andere kant(en) nog een prullenbak en ruimte voor een friteuse

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: do 10 feb 2011, 15:38
door bartsegers
prullenbak?
maar een beertender aan de andere kant was niet gek

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: za 12 feb 2011, 20:46
door bartsegers
begint eindelijk bijna af te raken...
Elektriciteit is wat nog rest...
filter voor de woofer en tweeter is geen makkie. Die tweeter is toch wat gretig boven dit eenvoudige 15" speakertje.
komt nog wel een keertje.
Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: ma 14 feb 2011, 19:51
door TubeHead
Geniaal !!

Donkere hout stukjes maken het echt af !

Re: Carnavals karretje met geluidsinstallatie
Geplaatst: di 15 feb 2011, 9:36
door Heatside
Ziet er prachtig uit, maakte elke loopgroep maar zoveel werk op d'r creatie en met name geluidskwaliteit.
Toevallig dat onze carnavalswagen ook in het teken van de wintersport staat dit jaar.