Topas light in eiken hout
Geplaatst: di 28 dec 2010, 15:09
Hallo,
Ben bezig geweest om een topas light te bouwen in eiken hout (met wat tips van Fred van Dam die ook een topas heeft gemaakt met eiken hout).
Ik wou eerst een CT142 maken maar die is mij toch wat te groot.
De volgende goedkope Visaton drivers zijn gebruikt:
W100S (ongeveer 28 euro)
SC10N (ongeveer 19 euro)
Heb ze bij Rumoh gekocht samen met filter spul etc. was ik ongeveer 50 euro per speaker kwijt.
Het hout komt bij de Formido vandaan en kost ongeveer 40 euro per speaker.
Het ontwerp is te vinden op de Visaton website:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=17872
Het originele ontwerp is volgens mij van Timmermans van Hobby Hifi (en dan met de veeeeeeeel duurdere en betere TI100 en MHT)
Het principe is TL.
Naast wat subwoofers en wat needles is dit mijn eerste echte zelfbouw luidspreker.
Ik had geen zin om MDF te gaan verven daarom heb ik gekozen voor eiken wat vervolgens in de olie gezet is.
Heb de luidsprekers in eerste instantie getest met een kleine NAD versterker (NAD C300 2x25W).
Qua vermogen en prijs van de versterker lijkt dit een goede combinatie.
Wat inderdaad gelijk opvalt is het laag die deze luidspreker produceert. Heel mooi ronde en diepe bassen.
Volgens de beschrijving van Visaton is deze luidspreker alleen geschikt om op zeer lage geluidsniveaus naar te luisteren. In de praktijk valt dit heel erg mee.
Een gemiddelde huiskamer is geen probleem.
Het midden en de ruimtelijkheid is ook best goed van deze luidspreker. Het hoog is echter niet heel erg gedetailleerd maar dat had ik inderdaad ook niet verwacht van zo'n goedkope tweeter.
Heb de luidsprekers vervolgens ook een keer op mijn Hypex zelfbouw versterker geprobeerd (UCD400). De luidspreker kwam toen pas echt tot z'n recht. In deze combinatie had de tweeter wel veel detail.
Heb de de speaker toen nog vergeleken met Dynaudio 42.
De Topas light klinken in combinatie met de UCD400 ruimtelijker en sprankelender vergeleken met de Dynaudio's (het laag is tevens veel beter)!
Dit had ik zeker niet verwacht de drivers van de Dynaudio's lijken mij veel beter dan die goedkope Visatons.
Conclusie
Voor 100 euro per speaker een perfect resultaat. De kwaliteit van de Visaton SC10N tweeter lijkt wel sterk afhankelijk van de gebruikte versterker.
Ben bezig geweest om een topas light te bouwen in eiken hout (met wat tips van Fred van Dam die ook een topas heeft gemaakt met eiken hout).
Ik wou eerst een CT142 maken maar die is mij toch wat te groot.
De volgende goedkope Visaton drivers zijn gebruikt:
W100S (ongeveer 28 euro)
SC10N (ongeveer 19 euro)
Heb ze bij Rumoh gekocht samen met filter spul etc. was ik ongeveer 50 euro per speaker kwijt.
Het hout komt bij de Formido vandaan en kost ongeveer 40 euro per speaker.
Het ontwerp is te vinden op de Visaton website:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=17872
Het originele ontwerp is volgens mij van Timmermans van Hobby Hifi (en dan met de veeeeeeeel duurdere en betere TI100 en MHT)
Het principe is TL.
Naast wat subwoofers en wat needles is dit mijn eerste echte zelfbouw luidspreker.
Ik had geen zin om MDF te gaan verven daarom heb ik gekozen voor eiken wat vervolgens in de olie gezet is.
Heb de luidsprekers in eerste instantie getest met een kleine NAD versterker (NAD C300 2x25W).
Qua vermogen en prijs van de versterker lijkt dit een goede combinatie.
Wat inderdaad gelijk opvalt is het laag die deze luidspreker produceert. Heel mooi ronde en diepe bassen.
Volgens de beschrijving van Visaton is deze luidspreker alleen geschikt om op zeer lage geluidsniveaus naar te luisteren. In de praktijk valt dit heel erg mee.
Een gemiddelde huiskamer is geen probleem.
Het midden en de ruimtelijkheid is ook best goed van deze luidspreker. Het hoog is echter niet heel erg gedetailleerd maar dat had ik inderdaad ook niet verwacht van zo'n goedkope tweeter.
Heb de luidsprekers vervolgens ook een keer op mijn Hypex zelfbouw versterker geprobeerd (UCD400). De luidspreker kwam toen pas echt tot z'n recht. In deze combinatie had de tweeter wel veel detail.
Heb de de speaker toen nog vergeleken met Dynaudio 42.
De Topas light klinken in combinatie met de UCD400 ruimtelijker en sprankelender vergeleken met de Dynaudio's (het laag is tevens veel beter)!
Dit had ik zeker niet verwacht de drivers van de Dynaudio's lijken mij veel beter dan die goedkope Visatons.
Conclusie
Voor 100 euro per speaker een perfect resultaat. De kwaliteit van de Visaton SC10N tweeter lijkt wel sterk afhankelijk van de gebruikte versterker.