Topas light in eiken hout

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Topas light in eiken hout

Bericht door OldSkool »

Hallo,

Ben bezig geweest om een topas light te bouwen in eiken hout (met wat tips van Fred van Dam die ook een topas heeft gemaakt met eiken hout).
Ik wou eerst een CT142 maken maar die is mij toch wat te groot.

De volgende goedkope Visaton drivers zijn gebruikt:

W100S (ongeveer 28 euro)
SC10N (ongeveer 19 euro)

Heb ze bij Rumoh gekocht samen met filter spul etc. was ik ongeveer 50 euro per speaker kwijt.
Het hout komt bij de Formido vandaan en kost ongeveer 40 euro per speaker.

Het ontwerp is te vinden op de Visaton website:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=17872

Het originele ontwerp is volgens mij van Timmermans van Hobby Hifi (en dan met de veeeeeeeel duurdere en betere TI100 en MHT)
Het principe is TL.

Naast wat subwoofers en wat needles is dit mijn eerste echte zelfbouw luidspreker.
Ik had geen zin om MDF te gaan verven daarom heb ik gekozen voor eiken wat vervolgens in de olie gezet is.

Heb de luidsprekers in eerste instantie getest met een kleine NAD versterker (NAD C300 2x25W).
Qua vermogen en prijs van de versterker lijkt dit een goede combinatie.
Wat inderdaad gelijk opvalt is het laag die deze luidspreker produceert. Heel mooi ronde en diepe bassen.
Volgens de beschrijving van Visaton is deze luidspreker alleen geschikt om op zeer lage geluidsniveaus naar te luisteren. In de praktijk valt dit heel erg mee.
Een gemiddelde huiskamer is geen probleem.
Het midden en de ruimtelijkheid is ook best goed van deze luidspreker. Het hoog is echter niet heel erg gedetailleerd maar dat had ik inderdaad ook niet verwacht van zo'n goedkope tweeter.

Heb de luidsprekers vervolgens ook een keer op mijn Hypex zelfbouw versterker geprobeerd (UCD400). De luidspreker kwam toen pas echt tot z'n recht. In deze combinatie had de tweeter wel veel detail.
Heb de de speaker toen nog vergeleken met Dynaudio 42.
De Topas light klinken in combinatie met de UCD400 ruimtelijker en sprankelender vergeleken met de Dynaudio's (het laag is tevens veel beter)!
Dit had ik zeker niet verwacht de drivers van de Dynaudio's lijken mij veel beter dan die goedkope Visatons.

Conclusie
Voor 100 euro per speaker een perfect resultaat. De kwaliteit van de Visaton SC10N tweeter lijkt wel sterk afhankelijk van de gebruikte versterker.
Bijlagen
DSCF0128.JPG
DSCF0130.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door audioot »

dit is volgens mij een hééééél mooie speaker
felicitaties
mvg
audioot
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door Vuurkat »

Heel netjes! =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door Wowly »

Su! Mooi ding zeg!!!!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door Kalimba »

Zow! Dat is heel mooi geworden!
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door OldSkool »

Bedankt voor de reacties!
Ben net nog even aan het luisteren geweest.

Hier nog een foto van de "test" opstelling:

Zelfbouw Hypex UCD 400 versterker met een SMPS voeding (net in dit kastje gebouwd zat vroeger in een 19 inch kast met een grote ringkern voeding)
Linn Kolektor voorverstreker (2e hands)
Philips DVP9000S DVD/CD/SACD speler (gekocht van een vriend voor 60 euro, waardeloze DVD speler maar een goede CD speler)
Bijlagen
setje.jpg
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door pcw »

errug mooi. zijn dat eiken meubelpanelen?
ben zelf met 4 CT142 bezig. zoveel groter zijn ze nu ook weer niet vind ik :)
pascal
OldSkool
Berichten: 140
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 21:58

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door OldSkool »

Hoi Pascal,

Ja klopt eiken meubel panelen. Wel wat lastiger te bewerken dan MDF moet ik zeggen. En het ruikt ook nogal en als je niet oppast splintert het heel erg.
Nou Ja heb nog wel een MDF kast van de CT142 staan. Ik kan nog wel een foto maken wat het verschil is in maatvoering. Maar het is echt David en Goliath (breder dieper en hoger).

Ik zag dat je nog een alternatief voor de DT94 tweeter zoekt. Pas wel op dat Visaton deze stiekem heeft aangepast in 2008 dacht ik. Staat op de verpakking van de nieuwe versie (iets van 2008 version).
De frequentie curve is anders dan de oude versie. Ze hebben het piekje bij 15 Khz eruit gehaald. Kijk maar eens op de website. Als je nog een oud Visaton boek hebt moet je de frequentie curve maar eens vergelijken.
Je kunt natuurlijk ook de SC10N proberen.
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door pcw »

dank voor de tip, zal eens kijken naar de nieuwe DT94. vond jaren terug de ct142 erg goed klinkende speaker, en erg leuk om te bouwen ook. heb er spijt van dat ik ze verkocht heb toendertijd. ben niet zo een super houtbewerking specialist, dus wou ik weer met ietsje simpeler design beginnen :) ben eerlijk gezegd ook niet zo erg te vinden voor nieuwe experimenten daar budget voor hobby niet heel erg groot is.
heb ook andere visaton cheap tricks gehoord bij leverancier waar ik de woofers en tweeters haal. zijn vaak toch wel speakers met een super prijs/kwaliteit verhouding. is een winkel net over grens hier in duitsland en die man is zelf ook hobbyist op dat gebied. eigenlijk verkoopt hij witgoed, maar heeft ook hi-fi spul en hobby hoekje, maar daar moet je hem naar vragen, is officieel niet in de winkel :P
deze Topas kende ik nog niet, maar hou ik zeer zeker in achterhoofd :)
pascal
swingsweet
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 7:23

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door swingsweet »

Voor wat deze box betreft. Deze kleine W100S heeft een kleine onregelmatigheid rond de 1000Hz. Hij wordt veel mooier als je deze weghaalt. Er bestaat een filteromtwerp van een mini monitor met deze unit uit één van de duitse tijdschriften. Verder;
Ik weet niet precies waar de interne helmholz resonator op gebaseerd was. Als het de kast is, is het een leuk idee om deze onregelmatigheid in het laag ook daarmee akoestisch weg te filteren. Iig heb ik neiden toegepast ip de light. Echt mmoie luidsprekertje, met een voor mij fantastisch laag. Eigenlijk zit ik te denken om deze met diverse units te gaan bouwen. Bv de Visaton W130S, of Audax HM130C0 of misschien zelfs de HM100CO, wat eigenlijk geen goed laagweergevertje is ..
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door Fredvandam »

OldSkool schreef: di 28 dec 2010, 15:09
Hallo,

Ben bezig geweest om een topas light te bouwen in eiken hout (met wat tips van Fred van Dam die ook een topas heeft gemaakt met eiken hout).
Ik wou eerst een CT142 maken maar die is mij toch wat te groot.

De volgende goedkope Visaton drivers zijn gebruikt:

W100S (ongeveer 28 euro)
SC10N (ongeveer 19 euro)

Heb ze bij Rumoh gekocht samen met filter spul etc. was ik ongeveer 50 euro per speaker kwijt.
Het hout komt bij de Formido vandaan en kost ongeveer 40 euro per speaker.

Het ontwerp is te vinden op de Visaton website:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=17872

Het originele ontwerp is volgens mij van Timmermans van Hobby Hifi (en dan met de veeeeeeeel duurdere en betere TI100 en MHT)
Het principe is TL.

Naast wat subwoofers en wat needles is dit mijn eerste echte zelfbouw luidspreker.
Ik had geen zin om MDF te gaan verven daarom heb ik gekozen voor eiken wat vervolgens in de olie gezet is.

Heb de luidsprekers in eerste instantie getest met een kleine NAD versterker (NAD C300 2x25W).
Qua vermogen en prijs van de versterker lijkt dit een goede combinatie.
Wat inderdaad gelijk opvalt is het laag die deze luidspreker produceert. Heel mooi ronde en diepe bassen.
Volgens de beschrijving van Visaton is deze luidspreker alleen geschikt om op zeer lage geluidsniveaus naar te luisteren. In de praktijk valt dit heel erg mee.
Een gemiddelde huiskamer is geen probleem.
Het midden en de ruimtelijkheid is ook best goed van deze luidspreker. Het hoog is echter niet heel erg gedetailleerd maar dat had ik inderdaad ook niet verwacht van zo'n goedkope tweeter.

Heb de luidsprekers vervolgens ook een keer op mijn Hypex zelfbouw versterker geprobeerd (UCD400). De luidspreker kwam toen pas echt tot z'n recht. In deze combinatie had de tweeter wel veel detail.
Heb de de speaker toen nog vergeleken met Dynaudio 42.
De Topas light klinken in combinatie met de UCD400 ruimtelijker en sprankelender vergeleken met de Dynaudio's (het laag is tevens veel beter)!
Dit had ik zeker niet verwacht de drivers van de Dynaudio's lijken mij veel beter dan die goedkope Visatons.

Conclusie
Voor 100 euro per speaker een perfect resultaat. De kwaliteit van de Visaton SC10N tweeter lijkt wel sterk afhankelijk van de gebruikte versterker.
Het is inderdaad een dankbaar kastontwerp. Ze produceren best veel laag, ook met een andere woofer. Ben er nog steeds heel blij mee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topas light in eiken hout

Bericht door Henkjan »

die TL (met schuine plank als monding) was de inspiratie voor die ik in Hans heb gebruikt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”