Needle DeLuxe
Geplaatst: zo 19 dec 2010, 14:31
Even kort voorstellen: ik ben Jan, 40 jaar en woon ergens boven in Friesland. Ik denk dat ik al vanaf mijn 15e heb gekeken naar het zelfbouwen van luidsprekers maar vanwege het gebrek aan tijd/ruimte/geld bleven de plannen liggen. Afgelopen jaren wel het nodige geknutseld aan versterkers en platenspelers maar een stel luidsprekers bleef er vooralsnog bij (subwoofer tel ik even niet mee).
In februari wordt zoonlief 8 en hij had bedacht dat hij graag een paar luidsprekers wilde hebben om de 3J's op zijn eigen kamer te luisteren
Op de vraag hoe dat er dan uit moest zien keek hij steels naar de knalgele Crafty Azumi's in de huiskamer
Nu wordt het geen Azumi maar met iets Needle-achtigs kan ik een heel end in de richting komen, dacht ik zo.
Ik ben erg gecharmeerd van de Needle: low-budget, makkelijk om te bouwen maar mist misschien toch wat fundament. Om die reden heb ik zitten kijken naar iets grotere broers als Rumoh's Toretta en de Needle Deluxe van BPA. Aangezien de luidsprekers vrij dicht bij de muur komen te staan kies ik voor de Needle Deluxe. Deze schijnt aardig lager te gaan dan de originele Needle maar tegelijkertijd blijft hij dichtbij het originele ontwerp. Bij het bestellen van de kit geef ik de 7-jarige nog de keuze welke driver: de zilveren, zwarte of gouden uitvoering van de Markaudio CHR-70. Hij kiest voor goud in een zwarte behuizing
Hout laten zagen bij de bevriende DHZ-zaak en aan het frezen geslagen. De zijden worden niet in verstek gezaagd: ik schuin met de bovenfrees alle zijden een heel klein eindje af om de kopse kanten juist te benadrukken. De rand aan de voorkant wordt iets verder afgeschuind. We zijn aan het verbouwen dus overal hangt stof. Daarom de badkamer omgebouwd tot spuitcabine en met een paar Motip-spuitbussen de kasten in metallic "Perlgrau" gespoten (wat komt die spuitnevel ver
). Hoogglans zwart leek me toch wat erg bling worden. Verder niet nabewerkt of in de blanke lak gespoten: de kasten zijn nu mooi mat zonder dat ze doods zijn. Ik denk dat ik ze zo laat.
Misschien nog een frontje maken om de luidsprekers te beschermen tegen onderzoekende handjes?
Eerste indruk na een nachtje spelen: een verrassend volwassen geluid! Ik ken de originele Needle niet goed genoeg maar ik denk niet dat deze versie laag tekort gaat komen. De komende week laat ik ze mooi doorspelen en daarna nog maar eens luisteren.
In februari wordt zoonlief 8 en hij had bedacht dat hij graag een paar luidsprekers wilde hebben om de 3J's op zijn eigen kamer te luisteren
Ik ben erg gecharmeerd van de Needle: low-budget, makkelijk om te bouwen maar mist misschien toch wat fundament. Om die reden heb ik zitten kijken naar iets grotere broers als Rumoh's Toretta en de Needle Deluxe van BPA. Aangezien de luidsprekers vrij dicht bij de muur komen te staan kies ik voor de Needle Deluxe. Deze schijnt aardig lager te gaan dan de originele Needle maar tegelijkertijd blijft hij dichtbij het originele ontwerp. Bij het bestellen van de kit geef ik de 7-jarige nog de keuze welke driver: de zilveren, zwarte of gouden uitvoering van de Markaudio CHR-70. Hij kiest voor goud in een zwarte behuizing
Hout laten zagen bij de bevriende DHZ-zaak en aan het frezen geslagen. De zijden worden niet in verstek gezaagd: ik schuin met de bovenfrees alle zijden een heel klein eindje af om de kopse kanten juist te benadrukken. De rand aan de voorkant wordt iets verder afgeschuind. We zijn aan het verbouwen dus overal hangt stof. Daarom de badkamer omgebouwd tot spuitcabine en met een paar Motip-spuitbussen de kasten in metallic "Perlgrau" gespoten (wat komt die spuitnevel ver
Eerste indruk na een nachtje spelen: een verrassend volwassen geluid! Ik ken de originele Needle niet goed genoeg maar ik denk niet dat deze versie laag tekort gaat komen. De komende week laat ik ze mooi doorspelen en daarna nog maar eens luisteren.