Pagina 1 van 9
Scan Speak Maxima S.E.
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 9:43
door ALDEBIJL
Het zelfbouw virus begint weer te kriebelen. Dus we gaan weer bouwen!
Nu heb ik ongeveer 2,5 half jaar geleden een set maxima’s gebouwd alleen dan met 1 sub! (
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=6988) Hier ben ik meer dan tevreden over dus dat is eigenlijk niet nodig om te vernieuwen. Laatst toch weer een keer bij speakerland binnen gelopen en naar de volwaardige maxima’s zitten luisteren. Toch wel leuk zoon dubbele sub.
Nu gaan we begin volgend jaar verhuizen en krijgen we een grotere woonkamer dus kunnen er grotere speakers in. Het plan gaat dus zijn om 2 maxima’s te gaan bouwen. Maar dan wel met een aangepaste kast zodat het wat bijzonders wordt.
Omdat ik hiervan echt iets moois wil gaan maken wil ik het geheel goed uitdenken en werk het daarom eerst geheel in 3D-cad uit.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 9:46
door ALDEBIJL
de eerste schets!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 12:34
door MechanicalAnimal
je weet maar nooit of je 't mooi vind, ter inspiratie presenteer ik u de:
Egglestone Works Andra3....prachtig ontwerp!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:04
door cobaltjeh
Die speakers uit je 'inspiratie' waar heb je deze ergens gevonden?
Vind met name de woofers erg mooi.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:08
door MechanicalAnimal
Piccie op de TG-acoustics-website van onze grote vriend Tony G.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:18
door cobaltjeh
MechanicalAnimal schreef:Piccie op de TG-acoustics-website van onze grote vriend Tony G.
Bedoelde eigenlijk de speakers van ALDEBIJL

.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 14:35
door ALDEBIJL
Staan ergens op een website met de meest kostbare luidsprekers.
http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist_page3.htm
De speakers zijn van het merk Lindell audio en is voor zo ver ik weet een zweeds merk.
De gebruikte drivers zijn morel maar die ga ik dus niet gebruiken en ga gewoon uit van de maxima!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 15:31
door cobaltjeh
ALDEBIJL schreef:Staan ergens op een website met de meest kostbare luidsprekers.
http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist_page3.htm
De speakers zijn van het merk Lindell audio en is voor zo ver ik weet een zweeds merk.
De gebruikte drivers zijn morel maar die ga ik dus niet gebruiken en ga gewoon uit van de maxima!
Ok bedankt, je eerste schets ziet er netjes uit. Ik neem aan dat je ook iets van pootjes gaat gebruiken tussen top en laagkast?
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 18:16
door ALDEBIJL
Inderdaad. De baskast en topkast worden van elkaar gescheiden zoals bij de originele maxima.
Ik wil niet voor vervelende verrassingen komen te staan, en zal dus de vorm en afmetingen niet teveel af laten wijken van het origineel. Ruud van Speakerland heeft ook aangeboden het ontwerp nog eens kritisch te bekijken als ik het af heb. Zodat het straks goed in elkaar steekt!
Ondertussen ook een nieuwe Hypex DS4.0 gehaald om te kijken hoe demontabel deze is zodat ik deze beter weg kan werken. Aangezien de achterkant van het ontwerp smaller zal worden past een gewone Hypex DS4.0 niet meer. Daarom ga ik deze demonteren en op platen monteren die beter in die luidspreker passen.
Foto's volgen van de gedemonteerde Hypex DS4.0
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 19:07
door dre
de speaker in de eerste post is echt geniaal!
die moeten het gaan worden!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 19:15
door ALDEBIJL
Hypex DS4.0 gedemonteerd
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 20:24
door JeroenGRT
Leuk project! Ga ik volgen!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: vr 10 dec 2010, 21:03
door ALDEBIJL
Het versterker gedeelte van de DS4.0 staat ook al in 3D.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: ma 13 dec 2010, 12:36
door ALDEBIJL
De Amp getekend in de nieuwe vorm van de baskast.
De filter afstelling en voeding en andere aansluitingen komen straks achter op de speaker
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: ma 13 dec 2010, 12:40
door Henkjan
ALDEBIJL schreef:De Amp getekend in de nieuwe vorm van de baskast.
mooi, maar kan die zo z'n warmte wel voldoende kwijt?
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: ma 13 dec 2010, 14:35
door ALDEBIJL
@ Henkjan,
Ik verwacht niet dat dit een probleem gaat zijn. Aangezien ik de spullen weer op een RVS plaat monteer zitten ze in princiepe net zo aangesloten als op de orginele plate amp. Het enigste verschil is dat de plaat iets minder groot is maar hier verwacht ik geen problemen door.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 14 dec 2010, 15:17
door ALDEBIJL
De subwoofer is nu een heel eind uitgetekend.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:50
door Wowly
Zeer gaaf uiterlijk! Ik zou zeker net als in de openingspost de groeven van de platen zichtbaar laten. Dat is én mooi én geeft later geen barstjes in het lakwerk.
jan
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 14 dec 2010, 19:13
door EppeRRR
Dat ziet er gaaf uit
Deze ga ik zeker volgen

Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 14 dec 2010, 21:17
door ALDEBIJL
@Wowly
Ik ga inderdaad de naden benadrukken zodat het geheel geen last krijgt van werking en scheuren in de lak en omdat het me wel een leuk effect lijkt.
Verder even ter info mijn oude speakers staan te koop als iemand intresse heeft!
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=12606
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 14 dec 2010, 22:20
door cobaltjeh
Wow, dat ziet er erg goed uit!
De laatste week dit jaar, ben ik van plan om ook nog een nieuw projectje te starten. Dit geeft wel erg veel goede inspiratie.
Die staaf tussen de bracing, wat voor materiaal ga je hier voor gebruiken?
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: wo 15 dec 2010, 0:15
door ALDEBIJL
Waarschijnlijk gewoon een bezemsteel tenzij er betere optie's zijn!
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: wo 15 dec 2010, 21:29
door jantje-secuur
ALDEBIJL schreef:Waarschijnlijk gewoon een bezemsteel tenzij er betere optie's zijn!
Een harksteel.
Of zo'n meranti steel van parasolstandaard.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 21 dec 2010, 16:25
door ALDEBIJL
De Sub is af!
Over de vormgeving van de sub ben ik denk ik nu wel uit. Nu de topkast nog!
Bij Speakerland onder het genot van een kop koffie al wat dingen doorgesproken, Ruud zei dat het niet heel veel uit maakte zolang de baffle maar niet teveel van maat veranderd. Dus als ik de kast breder wil maken dan het origineel zal de radius/schuine kant groter moeten worden zodat de baffle even breed blijft. Ik ga denk ik maar is wat schetsen maken om te kijken wat het mooiste oogt. Verder zei Ruud nog wel dat ik bij het ontwerpen van de topkast het intern zo difuus mogelijk moet maken om zo staande golven tegen te gaan.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
Geplaatst: di 21 dec 2010, 16:32
door cobaltjeh
Kijk dat ziet er al netjes uit, alleen ik gok dat je bracing nog wel op een iets andere plek moet komen, lijkt een beetje in conflict te zitten met de magneet van de speaker.
Ook de achterkant is netjes zo met de aansluitingen van de hypex.