Luxman A384 - kanaal valt weg

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
soxwox

Luxman A384 - kanaal valt weg

Bericht door soxwox »

Hallo

Sinds vorige week valt het linker kanaal van een vriend zijn Luxman A384 weg het gros van de tijd. Luidsprekers van kant gewisseld, maar daar ligt het niet aan.
Af en toe komt er een overstuurd signaal door voor enkele seconden, meer niet. Enig idee wat er aan de hand is? Kan dit hersteld worden, en aan welke prijs?!
Mvg
Pieter
RobertD
Contacteer:

Re: Luxman A384 - kanaal valt weg

Bericht door RobertD »

Waarschijnlijk moet je de volumepotmeter even opnieuw vastzetten.
soxwox

Bericht door soxwox »

Kun je dat zelf? Zijn er een aantal zaken die ik kan nakijken?
Of kan het de eindtrap zijn???
Grtn
P
sietse

Bericht door sietse »

Ik denk het uitgangs relais die je speakers schakelt. Beide links en rechts (laten) vervangen.
Het verschijnsel heb ik gehad met m'n Denon.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

sietse schreef:
Ik denk het uitgangs relais die je speakers schakelt. Beide links en rechts (laten) vervangen.
Dat zou toch alleen maar leiden tot korte onderbrekingen in het signaal, maar niet in oversturing?
Ik kreeg het gevoel dat de volumepotmeter geen goede verbinding met massa meer heeft. Kan komen door mechanische stress.

Waar kom je vandaan Pieter? Misschien iemand in de buurt die kan helpen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de volpot geen goeie massaverbinding heeft komt het geluid er op max vermogen uit :!:
Dat relais kan bij sluiten slecht kontakt maken en dan komt er een zwak krasserig geluid uit. :-s
Anne
soxwox

Bericht door soxwox »

RobertD schreef:
sietse schreef:
Dat zou toch alleen maar leiden tot korte onderbrekingen in het signaal, maar niet in oversturing?
Ik kreeg het gevoel dat de volumepotmeter geen goede verbinding met massa meer heeft. Kan komen door mechanische stress.

Waar kom je vandaan Pieter? Misschien iemand in de buurt die kan helpen?
België (omgeving Gent), maar ik kan mij wel verplaatsen (met de bedrijfswagen ;-)) Kent iemand een 'expert' of hobbyist die de juiste diagnose kan stellen? Zou het helpen als ik wat foto's van de binnenkant post?
Mvg
Pieter
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Begin maar eens met wat foto's.

Heb je zelf een soldeerboutje?
Oenboek

Bericht door Oenboek »

Ik woon in België, tegen Mechelen, dus we kunnen wel iets regelen. Loskomende soldeercontacten kunnen al eens roet in het eten gooien. Met tikken op de printen of op de componenten kan je die soms lokaliseren. Tikken op en rond de potmeter zal zeker wat info opleveren. Een tijdje geleden heb ik een NAD-versterker hersteld waarbij één van de vermogentransistoren helemaal NIET gesoldeerd was. Heel af en toe veel die versterker uit, en een tik liet hem terug opstarten. Nu pas Samson speakers hersteld waarvan de soldeerpunten van de dikkere draden (condensatoren en connectoren) losgekomen waren. Zelfs bij de betere merken kan je die zwakke punten tegenkomen.
Begin met tikjes, en op de duur kom je wel in de buurt.
soxwox

Bericht door soxwox »

Robert & Oenboek

Bedankt voor jullie reacties alvast! Ik bezorg eerst een aantal foto's, en dan kunnen we misschien verder kijken? Ik heb zelf geen soldeerbout, en zie het eerlijk gezegd niet zwaar zitten om 'ingrijpende' zaken te doen aan het binnenwerk van die versterker. 8-[
Mvg
Pieter
Plaats reactie