Pagina 1 van 2

tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 7:08
door meanman64
Even deze terug in de kijker zetten daar ik met een vraag zit.Is het mogelijk om deze als hoofdtelefoon amp te gebruiken de uitgangsimpedantie is ongeveer 120 Ohm en mijn hoofdtelefoon is 32 Ohm dacht ik of heeft deze aanpassingen nodig en welke?

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 17:11
door kupfer_m
Ik denk dat deze schakeling niet genoeg stroom gaat kunnen leveren voor een 32ohm hoofdtelefoon.
Met een uitgangstransfo (step-down) zou het misschien wel kunnen lukken.

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 18:25
door Mr Tube
Ik heb er wel eens wat berekeningen op losgelaten en kwam dan tot de conclusie dat je toch wel 50mA moet kunnen leveren. We zijn toen uitgegaan van 32 Ohm er werd een vermogen van zo'n 30mW bereikt, dit vinden buizen helemaal niet leuk maar met een trafo los je wel het een en ander op.

Ik zou er stiekeum een Mosfet achter zetten voor de HT....ssssst niet verder vertellen!
een lichte versie van de firstwatt bijvoorbeeld.

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:14
door meanman64
Het voedings gedeelte moet je er niet bij nemen die heb ik namelijk zwaarder gemaakt

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:24
door Ah!buis
Waaromzou je de voeding zwaarder maken :?:
Het hele zootje gebruikt nog geen 10W :!:
Anne

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:31
door meanman64
Ah!buis schreef:
Waaromzou je de voeding zwaarder maken :?:
Het hele zootje gebruikt nog geen 10W :!:
Anne
Omdat ik later een andere ga maken namelijk een ontwerpje van Ray5150.Ik denk dat het de Kanibaal is.
Kan ik concluderen dat mijn ontwerp niet geschikt is voor hoofdtelefoon amp?

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:42
door Ah!buis
Smakelijk =P~
Anne

Re: tube pre

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:45
door meanman64
Ik bedoel niet dat Ray een kanibaal is :lol: :lol: :lol: zo noemt zijn Preamp

Re: tube pre

Geplaatst: wo 08 dec 2010, 17:11
door Bart0l0meus
Dat is die wel hoor :oops:
Pas maar op! :-$

Re: tube pre

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 16:38
door meanman64
Mr Tube schreef:
Ik heb er wel eens wat berekeningen op losgelaten en kwam dan tot de conclusie dat je toch wel 50mA moet kunnen leveren. We zijn toen uitgegaan van 32 Ohm er werd een vermogen van zo'n 30mW bereikt, dit vinden buizen helemaal niet leuk maar met een trafo los je wel het een en ander op.

Ik zou er stiekeum een Mosfet achter zetten voor de HT....ssssst niet verder vertellen!
een lichte versie van de firstwatt bijvoorbeeld.
Mss een domme vraag maar hoe en waar moet ik die........?

Re: tube pre

Geplaatst: za 12 jul 2025, 9:01
door meanman64
Weer hier aan beland , is dit een SRPP schakeling ?

Re: tube pre

Geplaatst: za 12 jul 2025, 10:08
door Jan Geert
technisch heet dit een mu-stage.

het enige puntje dat me opvalt is dat de buizen niet links-rechts zijn gesplitst, maar bovenste triodes in de ene buis en onderste triodes in de andere buis. Zo is inderdaad de gloei-kathode afstand beter te managen

Re: tube pre

Geplaatst: za 12 jul 2025, 11:19
door meanman64
Wat je ziet is een stereo printplaat

Re: tube pre

Geplaatst: za 12 jul 2025, 20:39
door Jan Geert
klopt maar als het is gebouwd zoals op het schema dan is niet de ene buis voor links en de andere voor rechts, maar de ene buis heeft voor links en rechts de bovenste triodes en de andere buis voor links en rechts de onderste triodes

Re: tube pre

Geplaatst: zo 13 jul 2025, 7:40
door meanman64
Ga deze eens terug tot leven brengen om te zien of hij zich kan meten met de Hawk P12 qua breedte geluidsbeeld .

Re: tube pre

Geplaatst: zo 13 jul 2025, 19:23
door Kappa7
Ik ben benieuwd, lijkt me geen gek schema eigenlijk.

Re: tube pre

Geplaatst: ma 14 jul 2025, 9:05
door meanman64
Wat is nu beter , de gloeispanning op ac of dc ?

Re: tube pre

Geplaatst: ma 14 jul 2025, 12:28
door Kappa7
Op dc kan je hem wat stiller krijgen maar vaak is ac voor een voorversterker wel al stil genoeg

Re: tube pre

Geplaatst: ma 14 jul 2025, 19:28
door RonnyB
Voor laagohmige hoofdtelefoon ben je minder versterking en meer stroom nodig.
Nu heb je 30x versterking, dit zou ik terug brengen naar 5x door negatieve feedback toe te voegen. Dan zakt de uitgangsimpedantie ook vors.

Om meer stroom(nu Ia=3mA) te krijgen zou ik de instelling(weerstandwaarden van de P12) overnemen.
Ia=15mA is beter.

Uitgangs condensator is ook veel te klein voor hoofdtelefoon.

Re: tube pre

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 14:41
door meanman64
Hoofdtelefoon versterker is niet meer aan de order .

Re: tube pre

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 17:00
door RonnyB
Maar dan ben je geen 30x versterking nodig, toch?

Re: tube pre

Geplaatst: do 17 jul 2025, 7:19
door meanman64
In de tijd dat ik deze pre amp in gebruik had
zaten er ontbrom weerstanden op , ik meen op de ac gloeispanning . Klopt dit ?

Re: tube pre

Geplaatst: do 17 jul 2025, 16:39
door democles
Gloei met AC elke AC aansluiting aarden met een 100R 3W weerstand.

Gloei met DC,de dc min van de dc aan aarde leggen.

Re: tube pre

Geplaatst: vr 01 aug 2025, 0:14
door meanman64
Kan ik de gloeispanning van beide ECC88 in serie zetten ? Zoja zijn er punten waar ik op moet letten zoals condensatoren bijvoegen en waar ?

Re: tube pre

Geplaatst: vr 01 aug 2025, 19:54
door Kappa7
Ja kan gewoon in serie, je hebt dan wel een dubbele spanning nodig.
Ga je met dc of ac voeden?
In beide gevallen zal je de gloeidraad moeten aarden.
Kijk wel naar het maximale spanning verschil dat tussen je gloeidraad en je kathode of was het nu de anode mag zitten.
Wordt het verschil te groot dan zal je hem moeten liften.