De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Geplaatst: zo 28 nov 2010, 0:15
Toen ik 10 jaar geleden dit huis kocht heb ik bij de verbouwing gelijk een netwerk aangelegd.
Met maar liefst 4 aansluitpunten! in iedere kamer een CAI, telefoon, en een netwerk aansluiting.
Anno 2010 voldoet dat niet meer. een paar jaar geleden een router erbij gekocht en deze geprobeerd in serie te schakelen.
Maar echt lekker werken doet dat niet, het resultaat is dat ik twee aparte netwerken nu had...
Aangezien er steeds meer apperatuur komt met een netwerk aansluiting begon het netwerknu erg onoverzichtelijk te worden.
Onlangs gaf vrouwlief aan dat zij op de slaapkamer ook wel een mediaspeler wilde hebben om in bed films te kijken.
en junior wilde wel een externe harddisk om aan z'n Nintendo WI te knopen.
En zelf wilde ik wel een mediaspeler met HD ondersteuning.
(ik heb nu een freecom 450 nogiets met 500 Gb harddisk en netwerk aansluiting, en ook een Panasonic BD spleer met een een netwerk aansluiting.
een nadeel van de freecom is dat hij geen high definition ondersteund en dus ook geen .MKV kan afspelen)
Onlangs kreeg ik ook een nieuw Ziggo modem en de aankondeging dat de internet snelheid verzesvoudigd gaat worden.
Waarop ik besloot om de boel dan maar een flink te gaan moderniseren. volgende maand komt er een NAS en een HD netwerk streamer.
De hardisk van de Freecom haal ik er dan uit en zet ik in de NAS, De Freecom verhuist dan naar de slaapkamer, daar staat nog een CRT tv.
(Nee, Pjotr, vooralsnog komt er geen Sqeeuzebox.)
Maar eerst moet het netwerk aamgepast gaan worden. ik heb nu 2 aansluitingen beneden en 3 boven. dat moeten er straks 4 om 4 worden.
Het centrale knooppunt is de meterkast.
eerst de oude situatie: Omdat er wat kabels bij gaan komen hebben de bestaande 3/4" PVC buisjes niet genoeg ruimte, daar komen 20x20 mm gootjes voor in de plaats.
de boel geript: En de onderkant van de meterkast, met links de buis naar de krupruimte onder de huiskamer en in het midden een buis naar de het plafond waar alles zich splitst in aparte PVC buizen die naar de eerste etage gaan: En de situatie nu: Ik heb nu een Sweex 8-poorts Switch achter de router staan, en dat werkt goed.Nu heb ik netto 10 vrije poorten in totaal. 7 op de switch en 3 op de router.
Volgende week een aantal CAT5 kabels aanleggen en wat patch kabels maken.
Met maar liefst 4 aansluitpunten! in iedere kamer een CAI, telefoon, en een netwerk aansluiting.
Anno 2010 voldoet dat niet meer. een paar jaar geleden een router erbij gekocht en deze geprobeerd in serie te schakelen.
Maar echt lekker werken doet dat niet, het resultaat is dat ik twee aparte netwerken nu had...
Aangezien er steeds meer apperatuur komt met een netwerk aansluiting begon het netwerknu erg onoverzichtelijk te worden.
Onlangs gaf vrouwlief aan dat zij op de slaapkamer ook wel een mediaspeler wilde hebben om in bed films te kijken.
en junior wilde wel een externe harddisk om aan z'n Nintendo WI te knopen.
En zelf wilde ik wel een mediaspeler met HD ondersteuning.
(ik heb nu een freecom 450 nogiets met 500 Gb harddisk en netwerk aansluiting, en ook een Panasonic BD spleer met een een netwerk aansluiting.
een nadeel van de freecom is dat hij geen high definition ondersteund en dus ook geen .MKV kan afspelen)
Onlangs kreeg ik ook een nieuw Ziggo modem en de aankondeging dat de internet snelheid verzesvoudigd gaat worden.
Waarop ik besloot om de boel dan maar een flink te gaan moderniseren. volgende maand komt er een NAS en een HD netwerk streamer.
De hardisk van de Freecom haal ik er dan uit en zet ik in de NAS, De Freecom verhuist dan naar de slaapkamer, daar staat nog een CRT tv.
(Nee, Pjotr, vooralsnog komt er geen Sqeeuzebox.)
Maar eerst moet het netwerk aamgepast gaan worden. ik heb nu 2 aansluitingen beneden en 3 boven. dat moeten er straks 4 om 4 worden.
Het centrale knooppunt is de meterkast.
eerst de oude situatie: Omdat er wat kabels bij gaan komen hebben de bestaande 3/4" PVC buisjes niet genoeg ruimte, daar komen 20x20 mm gootjes voor in de plaats.
de boel geript: En de onderkant van de meterkast, met links de buis naar de krupruimte onder de huiskamer en in het midden een buis naar de het plafond waar alles zich splitst in aparte PVC buizen die naar de eerste etage gaan: En de situatie nu: Ik heb nu een Sweex 8-poorts Switch achter de router staan, en dat werkt goed.Nu heb ik netto 10 vrije poorten in totaal. 7 op de switch en 3 op de router.
Volgende week een aantal CAT5 kabels aanleggen en wat patch kabels maken.